Profile of Entrepreneurial Agencies
Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia
LATAR BELAKANG
Penubuhan Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) adalah sebuah badan berkanun di
bawah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani yang diperbadankan menurut
Akta 49, Akta Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia 1971. Akta ini berkuatkuasa bagi
negeri-negeri di Semenanjung pada 1 November 1971; di Sarawak pada 1 Julai
1973; dan di Sabah pada 1 Ogos 1995.
PIAGAM PELANGGAN
LKIM TAHUN 2012
TAFSIR LOGO
|
Malaysian
Industrial Development Finance Berhad( MIDF )
TENTANG MIDF
Merangkumi lebih lima dekad yang menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi negara, Malaysian Industrial Development Finance Berhad (MIDF) hari ini telah mengukuhkan kedudukannya dalam segmen industri perkhidmatan kewangan yang banyak.
Ia ditubuhkan pada 30 MAC, 1960, terutamanya bagi maksud memastikan akses kepada pembiayaan bagi pembuatan berasaskan perusahaan kecil dan sederhana (PKS), sebagai sebahagian daripada strategi Malaysia selepas kemerdekaan untuk mempercepatkan pembangunan sektor perindustrian. MIDF telah membuktikan daya tahan dan panjang umur, dan dengan bangganya menyambut ulang tahun ke-50 Mac 2010. Sejak tahun berjemur dalam statusnya sebagai institusi kewangan pembangunan sulung Malaysia, MIDF telah berkembang dan mengubah dirinya ke dalam kumpulan pelbagai.
Berikutan penggabungan dengan Amanah Capital Partners Berhad pada tahun 2003, serta pengambilalihan Utama Merchant Bank Berhad (UMBB) pada tahun 2004, dan penubuhan MIDF Amanah Investment Bank Berhad (MIDF Investment) pada tahun 2006, Kumpulan MIDF menyerlahkan cita-cita untuk menjadi pembekal perkhidmatan kewangan terkemuka dalam tiga bidang perniagaan teras, iaitu perbankan pelaburan, kewangan pembangunan dan pengurusan aset.
PERBANKAN PELABURAN
MIDF Amanah Investment Bank Berhad (MIDF Investment) adalah hasil daripada integrasi empat anak syarikat Kumpulan MIDF, iaitu Amanah Short Deposits Berhad, Diskaun Malaysia Berhad, MIDF Sisma Securities Sdn. Bhd dan UMBB. MIDF Investment mengambil kebanggaan dalam julat menyeluruh pelaburan berkaitan perkhidmatan perbankan, termasuk khidmat nasihat kewangan, pengunderaitan ekuiti dan instrumen hutang, aktiviti perbendaharaan dan perkhidmatan brokeraj ekuiti.
PEMBANGUNAN KEWANGAN
Bahagian Kewangan Pembangunan MIDF menggalakkan pembangunan sektor perindustrian di Malaysia melalui penyediaan pembiayaan untuk PKS berasaskan pembuatan dan perkhidmatan berasaskan. Pembiayaan termasuk pembiayaan konvensional dan patuh Syariah untuk projek-projek baru, serta untuk pembesaran, pemodenan dan penempatan semula program, terutamanya dalam sektor perkilangan dan sektor perkhidmatan. Produk pembiayaan Bahagian, yang adalah umumnya sederhana ke jangka panjang dalam alam, termasuk projek, jentera, gadai janji kilang dan bekerja pinjaman jangka modal, pembelian perindustrian yang lebih tinggi dan kemudahan pajakan untuk membiayai pemerolehan jentera dan peralatan, serta kredit pusingan dan pemfaktoran kemudahan bagi tujuan modal kerja.
PENGURUSAN ASET
MIDF Amanah Asset Management Berhad (MIDF Amanah) menyediakan perkhidmatan pengurusan dana kepada badan berkanun, dana pencen swasta, syarikat insurans, dana berkaitan kerajaan negeri, badan amal dan yayasan, dan syarikat-syarikat. MIDF Amanah adalah salah satu aset pengurusan syarikat terkemuka di Malaysia. Mandat pelaburan kami termasuk ekuiti, pendapatan tetap dan portfolio seimbang. Kami juga menguruskan portfolio berdasarkan keperluan tertentu, seperti Syariah, etika dan pemegang amanah.
LEMBAGA PERTUBUHAN PELADANG
Sejarah & Latar
Belakang
Lembaga Pertubuhan
Peladang (LPP) ditubuhkan pada 14 Februari tahun 1973 melalui penggubalan Akta
LPP 1973 (Akta 110), Akta Lembaga Pertubuhan Peladang. Penubuhan LPP adalah
bertujuan untuk memikul tanggungjawab membantu mempertingkat ekonomi dan sosial
masyarakat tani di bawah satu badan yang berperanan khusus.
Akta 109, Akta
Pertubuhan Peladang 1973 pula digubal khusus untuk menyusun semula
persatuan-persatuan peladang dan koperasi yang berasaskan pertanian. Di bawah
Akta ini, persatuan-persatuan peladang dimansuhkan dan didaftar semula sebagai
pertubuhan peladang, manakala koperasi yang berasaskan pertanian menjadi unit
ahli kepada PP. Pada masa ini terdapat 1531 buah koperasi berasaskan pertanian
dan 119 persatuan peladang yang berkhidmat untuk masyarakat tani di luar bandar.
Visi
Lembaga Pertubuhan
Peladang menjadi peneraju pembangunan Pertubuhan Peladang yang unggul dan
cemerlang.
|
Misi
Membangunkan
Pertubuhan Peladang sebagai pemberi perkhidmatan yang berkesan ke arah ahli
peladang komersil.
|
Fungsi LPP
Fungsi LPP seperti yang termaktub di dalam Akta, adalah seperti
berikut :-.
1.
Untuk mendaftar,
mengawal dan menyelia Pertubuhan-pertubuhan Peladang dan mengadakan
peruntukan bagi perkara-perkara yang berkaitan dengannya.
2.
Untuk menggalak,
mempergiat dan mengusaha kemajuan ekonomi dan sosial
3.
Jika satu
pengisytiharan telah dibuat melalui pengumuman di bawah seksyan 10, untuk
merancang dan melaksanan sesuatu pembangunan pertanian di dalam Pertubuhan
Peladang Kawasan berkenaan: dan
4.
Untuk mengawal dan
menyelaras pelaksanaan aktiviti-aktiviti tersebut.
LPP melaksanakan
semua aktiviti ini yang boleh dikumpulkan dalam tiga fungsi utama iaitu :
fungsi sebagai Pendaftar: fungsi sebagai Agen Pengurusan : dan Fungsi sebagai
agen Pembangunan.
|
i. Fungsi Pendaftar
Ketua Pengarah LPP ialah
Pendaftar bagi Pertubuhan Peladang (PP) dan koperasi berasaskan pertanian dan
bertanggungjawab untuk mendaftar, menyelia dan mengawal termasuk pengauditan
akaun semua PP dan koperasi yang berasaskan pertanian. Kuasa dan tugas agensi
dan pendaftar adalah berhubungan dengan :
1.
Pendaftar PP dan
koperasi berasaskan pertanian
2.
Menyelia dan
mengawal semua aktiviti PP dan koperasi berasaskan pertanian.
3.
Mengaudit dan
mengawal akaun
4.
Membatal
pendaftaran termasuk memansuhkan satu-satu pertubuhan: dan
5.
Memberi pendidikan
dan latihan untuk ahli
Pendaftar telah
melantik Ketua Eksekutif bagi agensi-agensi berkenaan sebagai wakilnya bagi
memudah kelancaran dan keberkesanan tugas-tugas dan tanggungjawab pendaftar
di kawasan MADA, KADA dan negeri Sarawak. Pengarah-pengarah LPP negeri juga
telah dilantik. Namun kuasa untuk menubuh, mendaftar, menggantung, memansuh
dan sebagainya masih lagi dipegang oleh Pendaftar.
|
ii. Fungsi
Pengurusan
LPP memberi khidmat
pengurusan PP untuk melancarkan operasi dan melaksanakan projek secara cekap.
khidmat yang diberikan termasuk pentadbiran kakitangan, khidmat pengurusan,
latihan untuk kakitangan PP dan khidmat perundingan.
|
iii. Fungsi
Pembangunan
Teras utama LPP
adalah untuk meneroka pembangunan ekonomi dan sosial PP dan melaksanakan
projek secara cekap dan bersepadu bagi meningkatkan lagi pendapatan PP
seterusnya memberi faedah kepada ahli-ahli. Dibawah Rancangan Malaysia
Kesembilan RMKe-9 (2006 - 2010), Kerajaan Persekutuan telah
memperuntukkan sejumlah *RM291 juta khusus untuk pembangunan ekonomi
dan sosial PP.
*Jumlah sebenar RM
291,202,405
|
Peranan LPP
LPP melaksanakan program dan projek selaras dengan polisi semasa
kerajaan dalam bidang pertanian dan pembangunan luar bandar termasuk yang
menyentuh isu mengurang kadar kemiskinan dan penyusunan semula masyarakat.
Penglibatan LPP dalam polisi kerajaan yang paling relevan ialah:-
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a) Dasar
Pembangunan Negara (NAP)
Peranan LPP dalam
Dasar Pembangunan Negara ini adalah untuk membantu melaksanakan pembangunan
yang seimbang. Dalam melaksanakan program dan projek untuk mengurangkan
kemiskinan dan menyusun semula masyarakat. LPP melaksanakan pelbagai aktiviti
yang berkaitan dengan Dasar yang terdapat dalam Perspektif Pelan Rangka
Ketiga (2001 - 2010). Dasar-dasar ini adalah berkaitan dengan:
1.
Membangunkan sebuah
negara yang jitu,
2.
Membangun ke arah
masyarakat yang adil,
3.
Mengekalkan
pertumbuhan ekonomi,
4.
Berdaya saing
peringkat global,
5.
Membangunkan
ekonomi yang berteraskan pengetahuan ( K-Ekonomi ),
6.
Pengukuhan
Pembangunan Sumber Manusia,
7.
Pembangunan yang
menjaga alam sekitar
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b) Dasar Pertanian Negara Ketiga (
NAP 3 ) 1998-2010
Di bawah NAP 3. Halatuju, strategi dan makanisma pelaksanaan dasar baru diletakkan keperihatiannya kepada pembangunan pertanian dan ekonomi secara keseluruhannya.penumpuan terhadap sekurti makanan, produktiviti, inflasi, pelaburan sektor swasta didalam pertanian, pengalakan eksport dan pengurangan import yang tidak produktif serta pemuliharaan dan penggunaan sumber asli secara wajar. Lima fungsi utama LPP di bawah dari Pelan Korporat LPP (2000-2005) dan Dasar Pertanian Negara adalah seperti berikut:
1.
Mengerakkan dan
mengatur peladang-peladang untuk menceburi projek pertanian yang berasaskan
kesesuaian iklim, tanah, kehendak pasaran dan kebolehupayaan.
2.
Mengukuhkan
institusi peladang sejajar dengan Dasar Pertanian Kebangsaan Ketiga yang mana
untuk mengubah PP menjadi pertubuhan yang berorentasikan perniagaaan.
3.
Meningkatkan
pembangunan peladang usahawan.
4.
Meningkatkan
pembangunan sumber Manusia.
5.
Melengkapi PP
dengan kemudahan IT bagi mengupayakannya menjadi agensi setempat di sektor
luar bandar.
Logo LPP
|
Rubber Industry Smallholders Development Authority (RISDA)
Profil Penubuhan
RISDA adalah sebuah Badan Berkanun Persekutuan di bawah
Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) dan ditubuhkan pada 1
Januari 1973 di bawah kuasa yang diluluskan oleh Parlimen:-
1.
Akta Pihak
Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah RISDA adalah Akta 85 Tahun
1972
2.
Ordinan
Kumpulan wang Perusahaan Getah (Penanaman Semula) 1952.
Dengan terlancarnya RISDA, nyatalah bahawa Kerajaan
memandang berat di atas peranan yang dijalankan oleh Sektor Pekebun Kecil
sebagai satu sektor pengeluaran hasil yang penting pada ekonomi negara."
Sejarah RISDA
Dengan tertubuhnya RISDA, terwujudlah sebuah organisasi yang
khusus untuk membimbing sektor pekebun kecil ke arah kemajuan dan perkembangan
ekonomi dan sosial, RISDA juga akan menentukan perusahaan getah asli negara ini
bertambah teguh dan stabil.
Kerajaan memandang mustahak mengadakan satu dasar dan strategi baru bagi memajukan sektor pekebun kecil dan berasaskan ini, RISDA ditubuhkan.
Kerajaan memandang mustahak mengadakan satu dasar dan strategi baru bagi memajukan sektor pekebun kecil dan berasaskan ini, RISDA ditubuhkan.
Sebagaimana dimaklumkan, RISDA bertanggungjawab ke atas
semua aspek kemajuan sektor pekebun kecil. Ini termasuklah memodenkan pekebun
kecil dengan menggunakan sepenuhnya hasil-hasil penyelidikan dan kemajuan
teknik dalam penanaman getah serta memprosesnya dan seterusnya berusaha bersama
MARDEC mengadakan satu sistem pemasaran yang cekap bagi pekebun-pekebun kecil.
Tetapi yang amat penting lagi ialah menanamkan sikap baru dan konsep moden bagi
sektor pekebun kecil sesuai dengan keadaan hari ini.
Dengan ini nyatalah bahawa unsur-unsur pembaharuan
semestinya menjadi asas yang kukuh kepada konsep RISDA supaya membolehkan semua
pekebun kecil kita menggunakan amalan-amalan yang moden bagi meninggikan mutu
pengeluaran getah serta mendapat hasil yang lebih tinggi.
Saya juga telah mengarahkan RISDA supaya mengadakan satu
"Integrated Approach" terhadap semua masalah yang dihadapi oleh
pekebun-pekebun kecil. Pada masa yang lampau masalah pekebun kecil dikendalikan
oleh beberapa pertubuhan iaitu Lembaga Perusahaan Getah (Tanam Semula), Pusat
Penyelidikan Getah (RRI) dan juga MARDEC. Semua ini sekarang akan dikendalikan
oleh RISDA. Dengan ini bolehlah dijalankan perlaksanaan secara paduserentak akan
hasil-hasil penyelidikan yang dijalankan RRIM dan juga sistem pemasaran yang
dijalankan oleh MARDEC untuk manfaat semua pekebun kecil di negara ini. Dengan
cara "Integrated Approach" inilah maka RISDA akan mempastikan bahawa
sektor pekebun kecil yang diperbaharui dalam semua aspek untuk meninggikan
taraf ekonomi pekebun-pekebun kecil dan memberikan kehidupan yang lebih
sempurna.
Soal membaiki keadaan ekonomi pekebun kecil berhubung erat
dengan perlaksanaan Dasar Ekonomi Baru. Maka itu RISDA akan berkerjasama dengan
semua agensi kerajaan yang bertanggungjawab dalam ertikata sepenuhnya. Tidak
syak lagi RISDA akan memainkan peranan penting di dalam melaksanakan Dasar
Ekonomi Baru terutama dari segi penyusunan semula masyarakat.
Akhirnya saya mengharapkan bahawa dengan pelancaran RISDA
ini usaha-usaha kita dapat ditumpukan dengan sepenuhnya kepada masalah-masalah
yang dihadapi oleh pekebun-pekebun kecil dan membaiki kedudukan mereka. Marilah
kita berdoa mudah-mudahan hasrat dan cita-cita melalui usaha-usaha RISDA yang
murni itu berjaya sepenuhnya.
OBJEKTIF
Pekebun
kecil memperoleh pendapatan sekurang-kurangnya RM2,500 sebulan sekeluarga
menjelang akhir tahun 2015.
Fungsi RISDA
·
Mentadbir
Kumpulan Wang Perusahaan Getah (Penanaman Semula) yang ditubuhkan di bawah
Seksyen 3 Ordinan Kumpulan Wang Perusahaan Getah (Penanaman Semula) 1952,
·
Mengurus
dan mengendalikan sehingga berjaya rancangan-rancangan yang diluluskan di bawah
peruntukan Bahagian III Ordinan Kumpulan Wang Perusahaan Getah (Penanaman
Semula) 1952 dan;
·
Merancang
dan melaksana segala pembaharuan penyelidikan dalam sektor pekebun kecil.
Misi
Membentuk masyarakat pekebun kecil yang progresif dan
sejahtera melalui aktiviti perladangan dan komersial.
Visi
Menjadi Agensi Peneraju Kemajuan Pekebun Kecil.
Lembaga
Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA)
Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan atau
FELDA telah ditubuhkan pada 1 Julai 1956 di bawah Ordinan Kemajuan Tanah (Land
Development Ordinance) 1956. Fungsi FELDA yang diperuntukkan di bawah Akta
(Pindaan 1991) adalah seperti berikut :
- Menjalankan dan melaksanakan projek pembangunan
tanah.
- Memaju, memudah dan melaksanakan pembangunan,
pengurusan dan perkhidmatan ekonomi, sosial, pertanian, penempatan,
perindustrian dan komersial serta aktiviti sampingan yang lain di kawasan
dimana FELDA diberi kuasa melaksanakan projek pembangunan tanah atau
kawasan yang dimiliki oleh FELDA dan syarikatnya.
- Melaksanakan kegiatan yang dapat membantu
memodenkan sektor pertanian di kawasan dimana FELDA diberi kuasa
mentadbirnya terutama dalam kegiatan yang berkaitan dengan pengeluaran,
pemprosesan dan pemasaran hasil keluaran pertanian dan ternakan.
- Membantu, membimbing, menasihati, mengurus dan
menyelaraskan kegiatan-kegiatan sosial penempatan, pertanian, industri dan
komersial dalam kawasan FELDA.
Mulai bulan April 2004, FELDA diletakkan
di bawah Jabatan Perdana Menteri dan menteri yang bertanggungjawab ke atas
FELDA ialah Y.A.B. Dato' Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak, Perdana Menteri
Malaysia.
Visi
:
FELDA sebagai peneraju industri sawit dan
warga peneroka berpendapatan tinggi.
Misi
:
Meningkatkan kesejahteraan hidup warga
peneroka FELDA melalui:
- Penghasilan kebun yang tinggi.
- Menyediakan kemudahan dan infrastruktur moden.
- Meningkatkan potensi dan kualiti modal insan.
- Mewujudkan budaya inovasi dan kreativiti.
- Mempelbagaikan sumber ekonomi bagi menjana
pendapatan tinggi.
- Memantapkan pengurusan FELDA bertaraf dunia.
- Memupuk budaya kecemerlangan.
5
Teras FELDA :
- Komuniti FELDA menjadi komuniti contoh luar
bandar.
- Warga peneroka menjadi golongan berpendapatan
tinggi.
- FELDA menjadi pelaku global.
- Membangunkan potensi generasi baru.
- Memperkukuhkan budaya FELDA sebagai institusi.
- Pada tahun 1996 logo ini telah diiktiraf sebagai
logo rasmi FELDA menggantikan logo sebelumnya.
- Huruf 'F' pada logo tersebut adalah melambangkan
nama organisasi yang diambil daripada huruf pertama nama singkatan, FELDA.
- Huruf ini yang kelihatan berdiri tegak adalah
melambangkan kesatuan semua kakitangan dan keutuhan organisasi FELDA.
- Warna 'Oren Pinang Masak' pada logo tersebut
adalah merupakan warna rasmi FELDA.Ia melambangkan aktiviti utama FELDA
iaitu pembangunan tanah.
- Warna tersebut juga melambangkan buah sawit yang
merupakan tanaman dan hasil utama dikeluarkan FELDA.
Piagam Pelanggan
- Menguruskan bersama dengan Pejabat Tanah Negeri
supaya surat hak milik tanah peneroka dapat dikeluarkan dua tahun selepas
selesai Bayaran Kembali.
- Tidak membuat potongan Bayaran Kembali daripada
pendapatan peneroka jika pendapatan bulanannya kurang daripada RM400
sebulan.
- Memastikan Penyata Bulan Pendapatan Peneroka
sampai ke rancangan tidak lewat dari 25 hari bulan setiap bulan.
- Penyata kedudukan Bayaran Kembali hutang dan baki
hutang peneroka dikeluarkan setiap enam bulan iaitu pada bulan September
dan Mac.
- Kontrak kerja dan bekalan yang bernilai kurang
daripada RM200,000 diluluskan dalam tempoh 30 hari dari tarikh tutup
panggilan tawaran.
- Kontrak kerja dan bekalan yang bernilai RM200,000
dan lebih diluluskan dalam masa dua bulan dari tarikh tutup tawaran.
- Cek bayaran untuk kontrak kerja dan bekalan
dikeluarkan dalam tempoh empat belas hari dari tarikh penerimaan Sijil
Bayaran.
- Kaunter kutipan cek dibuka kepada awam dari jam
8.00 pagi hingga 4.00 petang setiap hari termasuk waktu makan tengah hari
pada tiap-tiap hari Isnin hingga Jumaat.
- Segala surat-surat awam dijawab dalam tempoh
tujuh hari dari tarikh surat diterima kecuali surat-surat aduan yang
memerlukan siasatan lanjut.
Credit Guarantee Corporation Malaysia Berhad (CGC)
Sebagai pemangkin kredit utama di negara ini, CGC telah
menerajui pembiayaan PKS, membantu perniagaan yang berdaya maju untuk terus
berkembang. CGC bertekad untuk membawa inovasi selanjutnya kepada pembiayaan PKS
kerana kami percaya bahawa akan ada permintaan yang berterusan bagi sokongan
pembiayaan CGC memandangkan pertumbuhan domestik yang kukuh dan mampan pada
2012. CGC akan menawarkan lebih banyak produk dan perkhidmatan baharu kepada
PKS secara berperingkat-peringkat melalui kerjasama strategik dengan
institusi-institusi kewangan dan pembiaya-pembiaya kredit yang lain
CGC telah melancarkan dua skim jaminan terbaharu iaitu
Enhancer Direct dan Enhancer Express pada tahun 2011. Ini merupakan sebahagian
daripada usaha CGC untuk menyediakan produk yang berorientasikan pasaran kepada
PKS. Kedua-dua skim yang telah ditambahbaik ciri-cirinya dan dipermudahkan
pemerosesan akan menarik lebih penglibatan daripada bank-bank untuk menawarkan
akses kepada pembiayaan urusniaga anda.
CGC juga telah meluaskan jangkauannya melalui lebih banyak
usahasama strategik dengan institusi-institusi kewangan bagi menawarkan
skim-skim jaminan berportfolio. Melalui kerjasama ini, proses pinjaman lebih
cepat dan pengeluaran juga lebih pantas, justeru membolehkan kami membantu anda
dengan cara lebih efisen.
Melangkaui peranan kami sebagai penjamin kredit, CGC juga
perlu membantu PKS untuk menambahbaik prestasi rekod kredit mereka melalui
Credit Bureau Malaysia. Dengan adanya rekod prestasi dan penarafan kredit yang
baik, PKS dan perniagaan mikro berupaya untuk menambahbaik tahap ‘bankability’
yang memudahkan mereka berunding dengan institusi kewangan dan penjamin kredit
untuk memperoleh kadar pembiayaan yang lebih baik.
Dengan momentum yang telah CGC wujudkan, kami yakin dengan
peranan CGC di dalam pembangunan dan pertumbuhan PKS di negara ini. Seperti
lazimnya, kami mengucapkan terima kasih kerana membolehkan CGC untuk terus
berkhidmat kepada anda dan kami menjangkakan tahun ini akan lebih berhasil untuk
semua PKS.
Visi:
Untuk menjadikan sebuah institusi kewangan yang efektif
dalam menggalakkan pertumbuhan dan pembangunan perusahaan kecil dan sederhana
agar berdaya saing dan dinamik
Misi:
Membantu perusahaan kecil dan sederhana dengan menyediakan
produk dan perkhidmatan yang kompetetif dengan tahap profesionalisme, kecekapan
dan keberkesanan yang tinggi.
Latar Belakang
Modal Dibenarkan:
|
RM3.0bilion
|
Diterbit dan Dibayar Penuh:
|
|
Saham Keutamaan
|
RM200.0juta
|
Saham Biasa
|
RM1,435.6juta
|
Pemegang
Saham
CGC telah ditubuhkan pada 1972, dengan
Bank Negara Malaysia dan semua bank perdagangan sebagai pemegang-pemegang
saham. Pemegang - pemegang saham semasa terdiri dari Bank Negara Malaysia, dan
semua bank perdagangan yang beroperasi dengan lebih dari 2,600 cawangan di
seluruh negara.
% Pemegang Saham
|
|
76.4%
|
|
23.6%
|
Objektif
Untuk membantu Perusahaan Kecil dan
Sederhana (PKS) yang tidak mempunyai cagaran atau yang kekurangan cagaran untuk
mendapatkan pinjaman daripada institusi kewangan dengan menjamin pinjaman
berkenaan.
• CGC merangka dan menguruskan skim-skim
jaminan khusus untuk membantu golongan usahawan kecil dan sederhana serta
memastikan penglibatan aktif institusi-institusi kewangan di dalam perlaksanaan
skim-skim jaminannya.
• Selaras dengan usaha kerajaan untuk
membantu PKS yang menjadi asas pembangunan perindustrian negara, CGC kini telah
ditarafkan sebagai Institusi Kewangan Pembangunan.
Institusi Pengawalan
CGC bekerjasama rapat dengan Bank Negara
Malaysia (BNM) dari aspek operasi serta perkembangannya.
Kementerian
Pembangunan Perindustrian Sarawak (KPP)
Ministry of Industrial Development Sarawak (MID SARAWAK)
Ministry of Industrial Development Sarawak (MID SARAWAK)
Latar
Belakang KPP
Kementerian Pembangunan Perindustrian
Sarawak (KPP) ditubuhkan pada tahun 1987 bagi meneraju pembangunan sektor
perindustrian bagi negeri Sarawak. Kementerian Pembangunan Perindustrian
bertanggungjawab untuk mempromosi, menyelaraskan dan melaksanakan kegiatan
pembangunan perindustrian di Sarawak. Lokasi KPP terletak di Wisma Sumber Alam,
Kuching
VISI
Menjadi agensi peneraju dalam pemudahurus pelaburan serta menjurus Sarawak kepada pertumbuhan perindustrian yang dinamik
Menjadi agensi peneraju dalam pemudahurus pelaburan serta menjurus Sarawak kepada pertumbuhan perindustrian yang dinamik
MISI
Menggalakkan pertumbuhan
perindustrian melalui pemudahurusan dan penyelarasan yang cekap, serta
penyediaan sokongan keusahawanan
Fungsi Utama
|
PERMOHONAN DI BAWAH ICC DAN ICA
Semua permohonan untuk menubuhkan projek
perindustrian di Sarawak memperolehi Kelulusan Jawatankuasa Penyelarasan
Perindustrian (JPP) sekiranya dana pemegang-pemegang saham kurang daripada
RM2.5 juta dan/ atau mepunyai pekerja sepenuh masa kurang daripada 75
orang.
Akta Penyelarasan Perindustrian, 1975
menghendaki sesiapa yang menjalankan sebarang aktiviti pengilangan yang
melibatkan dana pemegang-pemegang saham sebanyak RM2.5 juta atau lebih dan/atau
menggaji 75 orang atau lebih pekerja bergaji sepenuh masa mendapatkan Lesen Pengilang.
Akta Penggalakan Pelaburan, 1986 memberi
peruntukan kepada syarikat yang bercadang untuk mengilang keluaran atau
menjalankan aktiviti yang digalakkan memohon Taraf Perintis/Elaun Cukai
Pelaburan.
Kementerian
Pembangunan Perindustrian Sabah
Ministry of Industrial Development Sabah (MID SABAH)
Ministry of Industrial Development Sabah (MID SABAH)
P
E N G E N A L A N
Kementerian Pembangunan Perindustrian yang ditubuhkan dalam bulan Oktober tahun 1971, telah mengalami banyak perubahan pada nama dan fungsi. Melalui Warta Kerajaan Sabah tahun 1989, fungsi dan tanggungjawab Kementerian Pembangunan Perindustrian meliputi perkara-perkara berikut: -
Kementerian Pembangunan Perindustrian yang ditubuhkan dalam bulan Oktober tahun 1971, telah mengalami banyak perubahan pada nama dan fungsi. Melalui Warta Kerajaan Sabah tahun 1989, fungsi dan tanggungjawab Kementerian Pembangunan Perindustrian meliputi perkara-perkara berikut: -
- Pelarasan, perlaksanaan, penyelidikan dan
pemantauan semua aktiviti dalam pembangunan perindustrian di Sabah;
- Menyelia latihan perindustrian di dalam negeri;
- Mempercepatkan pembangunan industri di
kawasan luar bandar; dan
- Menyelaraskan semua aktiviti yang berkaitan
dengan Kepentingan Negeri dalam perdagangan dan industri
VISI
Mewujudkan sebuah negeri perindustrian
menjelang tahun 2015
MISI
Membangunkan Sektor Perindustrian Negeri
Sabah yang Dinamik dan Mapan Melalui Penggalakkan Pelaburan serta Pembangunan
Keusahawanan dan Infrastruktur Perindustrian.
OBJEKTIF
- Mempercepatkan pertumbuhan sektor pembuatan
Negeri Sabah.
- Meningkatkan pelaburan secara mapan.
- Membangunkan Keusahawanan serta Pengwujudan
Masyarakat Perdagangan dan Perindustrian Bumiputera (MPPB).
FUNGSI
- Menggubal dan menyelaras pelaksanaan dasar dan
strategi pembangunan perindustrian Negeri Sabah.
- Merancang, merekabentuk serta menyelaras
pelaksanaan program pembangunan perindustrian.
- Meningkatkan pembangunan keusahawanan termasuklah
penyertaan Bumiputera dalam sektor ekonomi dan sekaligus memastikan
pengwujudan Masyarakat Perdagangan dan Perindustrian Bumiputera (MPPB)
Negeri Sabah.
- Menyelaras kegiatan-kegiatan berkaitan kerjasama
dua hala dan pelbagai hala termasuklah BIMP-EAGA sejauhmana yang
melibatkan industri dan perdagangan.
- Mempercepatkan pembangunan industri di kawasan
luar bandar untuk keseimbangan ekonomi.
- Menjalankan kajian serta penyelidikan yang
berkaitan dengan pembangunan perindustrian.
- Menggalakkan pelaburan dalam sektor
perindustrian.
- Menyelaras, melaksana dan memantau semua aktiviti
yang berkaitan dengan kepentingan negeri dalam perdagangan dan industri.
- Merancang dan menyelaras program-program bagi
peningkatan infrastruktur perindustrian.
- Melaksana program dan projek Koridor Pembangunan
Sabah.
PIAGAM PELANGGAN
Kami bertekad untuk memberikan layanan
mesra dalam perkhidmatan berikut:-
- Mengkaji dan menggubal dasar pelaburan dan
perindustrian.
- Memastikan agensi pelaksana melaksanakan dasar,
strategi dan program pembangunan perindustrian.
- Memastikan pembangunan taman-taman perindustrian
dan program pembangunan berkelompok dilaksanakan dengan berkesan.
- Menggalakkan penyertaan Bumiputera dalam bidang
keusahawanan, perdagangan berkelompok dilaksanakan dengan berkesan.
- Membantu para pelabur membuat pelaburan di Negeri
Sabah.
- Menyediakan maklumat terkini kepada para pelabur.
- Memastikan aduan awam, masalah dan isu
pembangunan perindustrian Negeri Sabah diambil tindakan dengan segera.
WAWASAN
Mewujudkan sebuah negeri perindustrian menjelang tahun
2015.
OBJEKTIF
i. Mempercepatkan pertumbuhan sektor pembuatan Negeri
Sabah.
ii. Meningkatkan pelaburan secara mapan.
iii. Membangunkan
keusahawanan serta pengwujudan
Masyarakat Perdagangan
dan Perindustrian Bumiputera (MPPB).
FUNGSI UTAMA
i. Menggubal
dan menyelaras pelaksanaan
dasar dan strategi
pembangunan
perindustrian Negeri Sabah;
ii. Merancang,
merekabentuk serta menyelaras
pelaksanaan program
pembangunan perindustrian
iii. Meningkatkan
pembangunan keusahawanan termasuklah
penyertaan
bumiputera
dalam sektor ekonomi
dan sekaligus memastikan
pengwujudan
Masyarakat Perdagangan dan Perindustrian Bumiputera (MPPB)
Negeri Sabah;
iv. Menyelaras kegiatan-kegiatan berkaitan kerjasama dua
hala dan pelbagai hala
termasuklah
BIMP - EAGA
sejauhmana yang melibatkan
industri dan
perdagangan;
v. Mempercepatkan
pembangunan industri di
kawasan luar bandar
untuk
keseimbangan ekonomi.
vi. Menjalankan kajian serta penyelidikan yang berkaitan
dengan pembangunan
perindustrian.
vii. Menggalakkan pelaburan
dalam sektor perindustrian.
viii.Menyelaras, melaksana dan memantau semua aktiviti yang
berkaitan dengan
kepentingan negeri dalam perdagangan dan industri.
ix. Merancang dan menyelaraskan program-program bagi
peningkatan infrastruktur
perindustrian.
x. Melaksanakan program dan projek Koridor Pembangunan
Sabah.
Kementerian
Perusahaan Perladangan dan Komoditi
Ministry of Plantation Industries and Commodities (MPIC)
Ministry of Plantation Industries and Commodities (MPIC)
Pengenalan
Sektor perladangan dan komoditi, iaitu kelapa sawit, getah,
kayu kayan, koko, lada hitam dan tembakau telah memberikan sumbangan yang amat
besar kepada pembangunan ekonomi negara sejak 54 tahun yang lalu. Sejak dari
itu, sektor ini menjadi sektor penyumbang di dalam pendapatan nilai eksport
Malaysia. Pada tahun 2011, nilai eksport sektor komoditi dan produk berasaskan
komoditi adalah sebanyak RM 141.2 bilion iaitu 20.33% dari jumlah sumbangan
keseluruhan eksport negara.
Harga komoditi sepanjang tahun 2011 telah banyak memberi
faedah kepada negara, terutamanya kepada pekebun-pekebun kecil. Masa hadapan
sektor perladangan dan komoditi dijangka akan terus kekal cerah serta
menjanjikan banyak peluang yang menguntungkan.
VISI
Menjadikan Malaysia sebagai pusat
kecemerlangan (centre of excellence) bagi sektor komoditi dan pengeluar
utama produk berasaskan komoditi yang mempunyai nilai tambah yang tinggi di
pasaran global.
MISI
Memastikan industri berasaskan komoditi Malaysia
berdaya saing di peringkat antarabangsa dan menyumbangkan kepada pembangunan
negara.
OBJEKTIF
·
Meningkatkan produktiviti dan daya saing
sektor perladangan dan komoditi bagi memperkukuhkan dan memperluaskan pasaran
tempatan dan antarabangsa;
·
Menjadikan Malaysia sebagai pusat
kecemerlangan dalam bidang penyelidikan dan pembangunan (R&D) teknologi
perladangan dan industri berasaskan komoditi;
·
Meningkatkan sumbangan sektor perladangan
dan komoditi dalam pembangunan sosio-ekonomi serta pertumbuhan kepada Keluaran
Dalam Negara Kasar (KDNK);
·
Menggalakkan pelaburan bagi meningkatkan
nilai tambah dalam sektor perladangan dan komoditi; dan
·
Memastikan pembangunan sektor perladangan
dan komoditi berkembang secara mampan dan mesra alam.
FUNGSI UTAMA
·
Merumuskan dasar-dasar
dan strategi pembangunan untuk keseluruhan sektor perladangan dan komoditi
·
Menyelia
agensi-agensi di bawahnya dengan menyelaras pelaksanaan program-program
perladangan dan komoditi.
PIAGAM PELANGGAN
Kami
berjanji akan memberi perkhidmatan berkualiti seperti berikut:
1.
Penggubalan Dasar
Menggubal dasar, perundangan, peraturan dan strategi yang jelas mengenai industri komoditi perladangan berlandaskan kepada perkembangan dan keperluan semasa dalam tempoh masa seperti berikut:
Menggubal dasar, perundangan, peraturan dan strategi yang jelas mengenai industri komoditi perladangan berlandaskan kepada perkembangan dan keperluan semasa dalam tempoh masa seperti berikut:
·
18 bulan bagi penggubalan dan pindaan
perundangan;
·
Enam (6) bulan bagi dasar, peraturan dan
strategi baharu; dan
·
Tiga (3) hingga enam (6) bulan bagi
meminda dasar, peraturan dan strategi sedia ada.
2.
Pelaksanaan Projek Pembangunan
Memastikan program pembangunan sektor perladangan dan komoditi dirancang, dilaksana dan dipantau sewajarnya termasuk :
Memastikan program pembangunan sektor perladangan dan komoditi dirancang, dilaksana dan dipantau sewajarnya termasuk :
·
Laporan impak projek pembangunan
disediakan dalam tempoh enam (6) bulan dari tarikh siap projek; dan
·
Mesyuarat Jawatankuasa Tindakan
Pembangunan Kementerian (JTPK) diadakan 12 kali setahun.
3. Sesi
Konsultasi
Mengadakan sesi konsultasi dengan kerajaan-kerajaan negeri, pihak industri dan pertubuhan bukan Kerajaan (NGO) :
Mengadakan sesi konsultasi dengan kerajaan-kerajaan negeri, pihak industri dan pertubuhan bukan Kerajaan (NGO) :
·
Satu (1) mesyuarat setahun di antara YB
Menteri dengan exco pertanian negeri;
·
Satu (1) dialog setahun dengan industri
bagi setiap komoditi;
·
Tiga (3) dialog setahun dengan NGO; dan
·
Enam (6) sesi konsultasi dengan industri.
4. Misi
Perdagangan
Menganjurkan misi galakan pasaran dan perdagangan/lawatan kerja bagi memperkukuhkan pasaran sedia ada dan menerokai pasaran baru sekurang-kurangnya lima (5) kali setahun serta mengambil tindakan susulan yang sewajarnya
Menganjurkan misi galakan pasaran dan perdagangan/lawatan kerja bagi memperkukuhkan pasaran sedia ada dan menerokai pasaran baru sekurang-kurangnya lima (5) kali setahun serta mengambil tindakan susulan yang sewajarnya
5.
Penerbitan Buku Perangkaan Komoditi
Menerbitkan buku Perangkaan Komoditi setiap tahun dan diedarkan pada bulan April tahun berikutnya.
Menerbitkan buku Perangkaan Komoditi setiap tahun dan diedarkan pada bulan April tahun berikutnya.
6.
Penganjuran MICCOS
Menganjurkan Malaysia International Commodity Conference and Showcase (MICCOS) setiap dua (2) tahun.
Menganjurkan Malaysia International Commodity Conference and Showcase (MICCOS) setiap dua (2) tahun.
7.
Aduan Pelanggan
Memastikan semua aduan pelanggan diberi:
Memastikan semua aduan pelanggan diberi:
·
Akuan penerimaan dalam masa satu (1) hari;
·
Maklum balas awal dalam masa lima (5)
hari; dan
·
Diselesaikan dalam masa 15 hari
8.
Sesi Bertemu Pelanggan
Mengadakan sesi bertemu pelanggan melalui program-program turun padang seperti Program Hello Komoditi sekurang-kurangnya empat (4) kali setahun.
Mengadakan sesi bertemu pelanggan melalui program-program turun padang seperti Program Hello Komoditi sekurang-kurangnya empat (4) kali setahun.
9.
Pembayaran Bil
·
Memastikan pembayaran bil yang lengkap
diselesaikan dalam tempoh 14 hari; dan
·
Sekiranya terdapat mana-mana pihak yang
tidak menerima pembayaran dalam tempoh 14 hari, aduan yang diterima akan
diselesaikan dalam tempoh 72 jam.
10.
Laman Web
Memuat naik maklumat terkini ke laman web MPIC dalam tempoh 24 jam.
Memuat naik maklumat terkini ke laman web MPIC dalam tempoh 24 jam.
11.
Lesen Biobahan Api
·
Mengeluarkan Akuan Penerimaan Permohonan
dalam tempoh satu (1) hari;
·
Mengeluarkan lesen dalam tempoh tiga (3)
hari selepas keputusan dibuat oleh Jawatankuasa Pelesenan; dan
·
Memberi jawapan keputusan permohonan yang
tidak berjaya dalam tempoh (3) hari selepas keputusan dibuat oleh Jawatankuasa
Pelesenan.
Kementerian Pertanian dan Industri Asas-Tani
Ministry of Agriculture and Agro-based Industry (MOA)
Ministry of Agriculture and Agro-based Industry (MOA)
Pengenalan
Sektor Pertanian merupakan
salah satu sektor penting yang mendapat tumpuan dalam perdagangan dunia kerana
ia merupakan pembekal makanan dan sumber bahan mentah kepada penduduk dunia.
Kebolehan sesebuah negara memajukan sektor pertanian di negaranya menunjukkan
keupayaan negara tersebut membekalkan makanan yang mencukupi kepada rakyatnya.
Oleh yang demikian, negara-negara maju seperti Amerika Syarikat, Australia dan
juga Belanda tidak meminggirkan pembangunan sektor pertanian di negara mereka,
malahan ia dimajukan sebagai satu entiti perniagaan yang berdaya saing dan
menguntungkan.
Malaysia merupakan negara
pengimport makanan, bil imbangan dagangan makanan negara tidak pernah
mencatatkan nilai lebihan, walaupun negara kita dirahmati dengan tanah yang
subur, taburan hujan yang mencukupi serta iklim yang sesuai. Menyedari peluang
dan potensi untuk membangunkan sektor ini, Kementerian ini telah diamanahkan
untuk membangunkan sektor pengeluaran makanan atau sektor Agro-Makanan agar ia
berdaya saing dan boleh menyumbang kepada pendapatan negara. Usaha untuk
mentransformasikan sektor ini merupakan satu cabaran yang amat besar
memandangkan ia bukan sahaja melibatkan perubahan gaya pelaksanaan aktiviti
pertanian daripada pendekatan tradisional kepada pengaplikasian teknologi terkini,
malahan ia turut memerlukan anjakan minda masyarakat untuk meninggalkan stigma
bahawa pertanian merupakan aktiviti yang mundur dan berkemahiran rendah.
Visi
Peneraju
Transformasi Pertanian
Misi
·
Mentransformasi
sektor pertanian supaya menjadi sektor yang moden, dinamik dan kompetitif.
·
Malaysia kompetitif
sebagai pengeluar utama makanan dunia.
·
Pertanian sebagai
salah satu jentera pertumbuhan ekonomi negara.
Objektif
Menerajui proses-proses transformasi dalam sektor
pertanian secara terancang, bersepadu dan menyeluruh berteraskan pengemblengan
seluruh pemikiran dan tenaga organisasi ke arah pencapaian matlamat Dasar
Pertanian Negara Ketiga (DPN 3)
Fungsi Teras1
Menggubal, merancang dan melaksanakan dasar, strategi dan Program Pembangunan Pertanian.
Menggubal, merancang dan melaksanakan dasar, strategi dan Program Pembangunan Pertanian.
Fungsi Teras 2
Menilai, menyelaras dan memastikan pelaksanaan projek/program Pembangunan Pertanian agro-makanan
Menilai, menyelaras dan memastikan pelaksanaan projek/program Pembangunan Pertanian agro-makanan
Fungsi Teras 3
Menjalankan R&D dan inovasi meningkatkan produktiviti dan daya saing sektor agro-makanan.
Menjalankan R&D dan inovasi meningkatkan produktiviti dan daya saing sektor agro-makanan.
Fungsi Teras 4
Menggalakan pelaburan domestik dan asing dalam sektor
agro-makanan.
Fungsi Teras 5
Merangka dan melaksanakan rantaian pemasaran agro-makanan yang cekap dan berkesan.
Merangka dan melaksanakan rantaian pemasaran agro-makanan yang cekap dan berkesan.