Friday, December 21, 2012

Profile of Entrepreneurial Agencies



Profile of Entrepreneurial Agencies

Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia

LATAR BELAKANG

Penubuhan Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) adalah sebuah badan berkanun di bawah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani yang diperbadankan menurut Akta 49, Akta Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia 1971. Akta ini berkuatkuasa bagi negeri-negeri di Semenanjung pada 1 November 1971; di Sarawak pada 1 Julai 1973; dan di Sabah pada 1 Ogos 1995.

Visi
Peneraju Pembangunan Nelayan dan Industri Perikanan Negara

Misi
1.      Membentuk masyarakat nelayan maju, berdikari dan progresif
2.      Meningkatkan pengeluaran dan memastikan bekalan ikan negara mencukupi serta memenuhi piawaian
3.      Menyediakan kemudahan infrastuktur perikanan moden dan bersepadu
4.      Melahirkan modal insan yang kompeten


Objektif Strategik LKIM
1.      Mewujudkan komuniti Nelayan maju menjelang tahun 2015.
2.      Meningkatkan produktiviti sektor tangkapan ikan negara sebanyak 1.7% setiap tahun.
3.      Membantu meningkatkan pengeluaran akuakultur sehingga 10% menjelang tahun 2015.
4.      Menyokong Pembangunan Industri Asas Tani
5.      Meningkatkan kecekapan pemasaran dan laluan pasaran
6.      Mentransformasi infrastruktur perikanan negara menjelang 2015.
7.      Mempertingkatkan kompetensi pegawai dan kakitangan mulai tahun 2011
8.      Mewujudkan sistem penyampaian lestari menjelang 2015.

PIAGAM PELANGGAN LKIM TAHUN 2012
Komitmen kami untuk memberikan perkhidmatan yang cekap, tepat dan memberi kepuasan kepada pelanggan kami seperti berikut:-
1.
Memberikan Keputusan Pendaftar Ke Atas Permohonan Projek Ekonomi, Kategori
Keahlian dan Cadangan Pindaan Perlembagaan Persatuan Nelayan Dalam Tempoh Tiga
Puluh (30) Hari.
2.
Memastikan Peruntukan Pembangunan Dibelanjakan Sepenuhnya Pada 31 Oktober.
3.
Memastikan Semua Tuntutan Dibayar Dalam Tempoh Tujuh (7) Hari Dengan Syarat
Dokumen-Dokumen Sokongan Lengkap.
4.
Memberikan Keputusan Permohonan Lesen Berniaga Ikan LKIM Dalam Tempoh:-
I. Empat Belas Hari (14) Untuk Permohonan Baru;
II. Satu (1) Jam Untuk Permohonan Pembaharuan.
Dengan Syarat Semua Maklumat Atau Dokumen Yang Dikehendaki Lengkap Dan
Memenuhi Syarat-Syarat Yang Ditetapkan.
5.
Memberi Maklumbalas Dalam Masa:-
i) Satu (1) Hari Untuk Aduan Media
ii) 14 hari Untuk Aduan Awam dan Surat-Surat Rasmi.
6.
Mengemukakan Laporan Tahunan Ke Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani pada
30 September.
7.
Memberikan Keputusan Ke Atas Permohonan Kad e-Diesel/e-Petrol Yang Diterima Dari
LKIM Negeri Dalam Tempoh Satu (1) Hari.
8.
Bayaran Elaun Sara Hidup Nelayan Dibayar Pada Setiap 15 Haribulan.
9.
Mengeluarkan Surat Kelulusan Pendaftar Ke Atas Akaun Teraudit Persatuan Nelayan (PN)
Dalam Masa Dua Puluh (20) Hari.

TAFSIR LOGO
Logo LKIM melambangkan identiti satu pertubuhan yang terlibat secara langsung dengan perusahaan perikanan

Bentuk kepala panah menggambarkan usaha positif ke arah memajukan perusahaan perikanan dan meninggikan taraf hidup nelayan dengan penekanan kepada aktiviti menangkap ikan

Warna biru adalah warna laut dan perusahaan perikanan

Bulatan yang melingkungi kepala panah, ikan dan jaring menggambarkan penyatuan tenaga dalam usaha membangun sektor perikanan


Malaysian Industrial Development Finance Berhad( MIDF )

TENTANG MIDF

Merangkumi lebih lima dekad yang menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi negara, Malaysian Industrial Development Finance Berhad (MIDF) hari ini telah mengukuhkan kedudukannya dalam segmen industri perkhidmatan kewangan yang banyak.

Ia ditubuhkan pada 30 MAC, 1960, terutamanya bagi maksud memastikan akses kepada pembiayaan bagi pembuatan berasaskan perusahaan kecil dan sederhana (PKS), sebagai sebahagian daripada strategi Malaysia selepas kemerdekaan untuk mempercepatkan pembangunan sektor perindustrian. MIDF telah membuktikan daya tahan dan panjang umur, dan dengan bangganya menyambut ulang tahun ke-50 Mac 2010. Sejak tahun berjemur dalam statusnya sebagai institusi kewangan pembangunan sulung Malaysia, MIDF telah berkembang dan mengubah dirinya ke dalam kumpulan pelbagai.

Berikutan penggabungan dengan Amanah Capital Partners Berhad pada tahun 2003, serta pengambilalihan Utama Merchant Bank Berhad (UMBB) pada tahun 2004, dan penubuhan MIDF Amanah Investment Bank Berhad (MIDF Investment) pada tahun 2006, Kumpulan MIDF menyerlahkan cita-cita untuk menjadi pembekal perkhidmatan kewangan terkemuka dalam tiga bidang perniagaan teras, iaitu perbankan pelaburan, kewangan pembangunan dan pengurusan aset.


PERBANKAN PELABURAN

MIDF Amanah Investment Bank Berhad (MIDF Investment) adalah hasil daripada integrasi empat anak syarikat Kumpulan MIDF, iaitu Amanah Short Deposits Berhad, Diskaun Malaysia Berhad, MIDF Sisma Securities Sdn. Bhd dan UMBB. MIDF Investment mengambil kebanggaan dalam julat menyeluruh pelaburan berkaitan perkhidmatan perbankan, termasuk khidmat nasihat kewangan, pengunderaitan ekuiti dan instrumen hutang, aktiviti perbendaharaan dan perkhidmatan brokeraj ekuiti.


PEMBANGUNAN KEWANGAN

Bahagian Kewangan Pembangunan MIDF menggalakkan pembangunan sektor perindustrian di Malaysia melalui penyediaan pembiayaan untuk PKS berasaskan pembuatan dan perkhidmatan berasaskan. Pembiayaan termasuk pembiayaan konvensional dan patuh Syariah untuk projek-projek baru, serta untuk pembesaran, pemodenan dan penempatan semula program, terutamanya dalam sektor perkilangan dan sektor perkhidmatan. Produk pembiayaan Bahagian, yang adalah umumnya sederhana ke jangka panjang dalam alam, termasuk projek, jentera, gadai janji kilang dan bekerja pinjaman jangka modal, pembelian perindustrian yang lebih tinggi dan kemudahan pajakan untuk membiayai pemerolehan jentera dan peralatan, serta kredit pusingan dan pemfaktoran kemudahan bagi tujuan modal kerja.


PENGURUSAN ASET

MIDF Amanah Asset Management Berhad (MIDF Amanah) menyediakan perkhidmatan pengurusan dana kepada badan berkanun, dana pencen swasta, syarikat insurans, dana berkaitan kerajaan negeri, badan amal dan yayasan, dan syarikat-syarikat. MIDF Amanah adalah salah satu aset pengurusan syarikat terkemuka di Malaysia. Mandat pelaburan kami termasuk ekuiti, pendapatan tetap dan portfolio seimbang. Kami juga menguruskan portfolio berdasarkan keperluan tertentu, seperti Syariah, etika dan pemegang amanah.



LEMBAGA PERTUBUHAN PELADANG


Sejarah & Latar Belakang

Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) ditubuhkan pada 14 Februari tahun 1973 melalui penggubalan Akta LPP 1973 (Akta 110), Akta Lembaga Pertubuhan Peladang. Penubuhan LPP adalah bertujuan untuk memikul tanggungjawab membantu mempertingkat ekonomi dan sosial masyarakat tani di bawah satu badan yang berperanan khusus.
Akta 109, Akta Pertubuhan Peladang 1973 pula digubal khusus untuk menyusun semula persatuan-persatuan peladang dan koperasi yang berasaskan pertanian. Di bawah Akta ini, persatuan-persatuan peladang dimansuhkan dan didaftar semula sebagai pertubuhan peladang, manakala koperasi yang berasaskan pertanian menjadi unit ahli kepada PP. Pada masa ini terdapat 1531 buah koperasi berasaskan pertanian dan 119 persatuan peladang yang berkhidmat untuk masyarakat tani di luar bandar.
Visi
Lembaga Pertubuhan Peladang menjadi peneraju pembangunan Pertubuhan Peladang yang unggul dan cemerlang.
Misi
Membangunkan Pertubuhan Peladang sebagai pemberi perkhidmatan yang berkesan ke arah ahli peladang komersil.
Fungsi LPP
Fungsi LPP seperti yang termaktub di dalam Akta, adalah seperti berikut :-.

1.  Untuk mendaftar, mengawal dan menyelia Pertubuhan-pertubuhan Peladang dan mengadakan peruntukan bagi perkara-perkara yang berkaitan dengannya.
2.      Untuk menggalak, mempergiat dan mengusaha kemajuan ekonomi dan sosial
3.      Jika satu pengisytiharan telah dibuat melalui pengumuman di bawah seksyan 10, untuk merancang dan melaksanan sesuatu pembangunan pertanian di dalam Pertubuhan Peladang Kawasan berkenaan: dan
4.      Untuk mengawal dan menyelaras pelaksanaan aktiviti-aktiviti tersebut.
LPP melaksanakan semua aktiviti ini yang boleh dikumpulkan dalam tiga fungsi utama iaitu : fungsi sebagai Pendaftar: fungsi sebagai Agen Pengurusan : dan Fungsi sebagai agen Pembangunan.
i. Fungsi Pendaftar
Ketua Pengarah LPP ialah Pendaftar bagi Pertubuhan Peladang (PP) dan koperasi berasaskan pertanian dan bertanggungjawab untuk mendaftar, menyelia dan mengawal termasuk pengauditan akaun semua PP dan koperasi yang berasaskan pertanian. Kuasa dan tugas agensi dan pendaftar adalah berhubungan dengan :
1.      Pendaftar PP dan koperasi berasaskan pertanian
2.      Menyelia dan mengawal semua aktiviti PP dan koperasi berasaskan pertanian.
3.      Mengaudit dan mengawal akaun
4.      Membatal pendaftaran termasuk memansuhkan satu-satu pertubuhan: dan
5.      Memberi pendidikan dan latihan untuk ahli
Pendaftar telah melantik Ketua Eksekutif bagi agensi-agensi berkenaan sebagai wakilnya bagi memudah kelancaran dan keberkesanan tugas-tugas dan tanggungjawab pendaftar di kawasan MADA, KADA dan negeri Sarawak. Pengarah-pengarah LPP negeri juga telah dilantik. Namun kuasa untuk menubuh, mendaftar, menggantung, memansuh dan sebagainya masih lagi dipegang oleh Pendaftar.
ii. Fungsi Pengurusan
LPP memberi khidmat pengurusan PP untuk melancarkan operasi dan melaksanakan projek secara cekap. khidmat yang diberikan termasuk pentadbiran kakitangan, khidmat pengurusan, latihan untuk kakitangan PP dan khidmat perundingan.
iii. Fungsi Pembangunan
Teras utama LPP adalah untuk meneroka pembangunan ekonomi dan sosial PP dan melaksanakan projek secara cekap dan bersepadu bagi meningkatkan lagi pendapatan PP seterusnya memberi faedah kepada ahli-ahli. Dibawah Rancangan Malaysia Kesembilan RMKe-9 (2006 - 2010), Kerajaan Persekutuan telah memperuntukkan sejumlah *RM291 juta khusus untuk pembangunan ekonomi dan sosial PP.
*Jumlah sebenar RM 291,202,405
Peranan LPP
LPP melaksanakan program dan projek selaras dengan polisi semasa kerajaan dalam bidang pertanian dan pembangunan luar bandar termasuk yang menyentuh isu mengurang kadar kemiskinan dan penyusunan semula masyarakat. Penglibatan LPP dalam polisi kerajaan yang paling relevan ialah:-
a) Dasar Pembangunan Negara (NAP)
Peranan LPP dalam Dasar Pembangunan Negara ini adalah untuk membantu melaksanakan pembangunan yang seimbang. Dalam melaksanakan program dan projek untuk mengurangkan kemiskinan dan menyusun semula masyarakat. LPP melaksanakan pelbagai aktiviti yang berkaitan dengan Dasar yang terdapat dalam Perspektif Pelan Rangka Ketiga (2001 - 2010). Dasar-dasar ini adalah berkaitan dengan:
1.      Membangunkan sebuah negara yang jitu,
2.      Membangun ke arah masyarakat yang adil,
3.      Mengekalkan pertumbuhan ekonomi,
4.      Berdaya saing peringkat global,
5.      Membangunkan ekonomi yang berteraskan pengetahuan ( K-Ekonomi ),
6.      Pengukuhan Pembangunan Sumber Manusia,
7.      Pembangunan yang menjaga alam sekitar

b) Dasar Pertanian Negara Ketiga ( NAP 3 ) 1998-2010

Di bawah NAP 3. Halatuju, strategi dan makanisma pelaksanaan dasar baru diletakkan keperihatiannya kepada pembangunan pertanian dan ekonomi secara keseluruhannya.penumpuan terhadap sekurti makanan, produktiviti, inflasi, pelaburan sektor swasta didalam pertanian, pengalakan eksport dan pengurangan import yang tidak produktif serta pemuliharaan dan penggunaan sumber asli secara wajar.
Lima fungsi utama LPP di bawah dari Pelan Korporat LPP (2000-2005) dan Dasar Pertanian Negara adalah seperti berikut:
1.      Mengerakkan dan mengatur peladang-peladang untuk menceburi projek pertanian yang berasaskan kesesuaian iklim, tanah, kehendak pasaran dan kebolehupayaan.
2.      Mengukuhkan institusi peladang sejajar dengan Dasar Pertanian Kebangsaan Ketiga yang mana untuk mengubah PP menjadi pertubuhan yang berorentasikan perniagaaan.
3.      Meningkatkan pembangunan peladang usahawan.
4.      Meningkatkan pembangunan sumber Manusia.
5.      Melengkapi PP dengan kemudahan IT bagi mengupayakannya menjadi agensi setempat di sektor luar bandar.

Logo LPP
logo
Logo LPP ialah simbolik dua huruf "P", ditengah-tengahnya terdapat jalur-jalur berwarna hijau muda manakala terdapat perkataan "Lembaga Pertubuhan Peladang" di bawah bentuk"P" tersebut. Bentuk keseluruhan logo tampak ringkas tetapi tersirat makna-makna yang tertentu.
Konsep asas rekabentuk logo diilhamkan daripada slogan asal Lembaga iaitu "Bergerak Maju Bersama Peladang". Ia seterusnya berkait rapat dengan peranan tugas Lembaga dalam menjadikan bidang pertanian sebagai sektor komersial dan dinamik berasaskan kepada perkembangan teknologi moden dan peredaran semasa.
Dua bentuk "P"
merupakan singkatan "Pertubuhan Peladang", seterusnya menjelaskan logo itu sendiri yang melambangkan peranan Lembaga Pertubuhan Peladang sebagai sebuah badan pengurusan peladang yang profesional.
Jalur Hijau
melambangkan pelbagai bidang pertanian sebagai penggerak utama ekonomi negara.
Tulisan
"Lembaga Pertubuhan Peladang" melambangkan peranan, semangat dan kebulatan tekad serta keikhlasan Lembaga dalam menjalankan tugas-tugasnya menguruskan sektor pertanian yang terdiri daripada pelbagai kegiatan ekonomi dan sosial peladang.
Warna Silver
melambangkan tekonologi, komersialisasi dan kemodenan sektor pertanian semasa.
Warna Hijau Muda
melambangkan keazaman dan tekad untuk memenuhi misi, wawasan dan
matlamat Lembaga.
Warna Biru
melambangkan profesionalisme, kualiti dan keunggulan perkhidmatan yang diberikan oleh Lembaga kepada kumpulan sasaran.
Konsep keseluruhan logo ini mencerminkan peranan Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) sebagai asas dalam menentukan hala tuju sektor pertanian moden negara.
Jenis Tulisan Logo LPP
Mumbo Display SSi



Rubber Industry Smallholders Development Authority (RISDA)

Profil Penubuhan


RISDA adalah sebuah Badan Berkanun Persekutuan di bawah Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) dan ditubuhkan pada 1 Januari 1973 di bawah kuasa yang diluluskan oleh Parlimen:-
1.      Akta Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah RISDA adalah Akta 85 Tahun 1972
2.      Ordinan Kumpulan wang Perusahaan Getah (Penanaman Semula) 1952.
Dengan terlancarnya RISDA, nyatalah bahawa Kerajaan memandang berat di atas peranan yang dijalankan oleh Sektor Pekebun Kecil sebagai satu sektor pengeluaran hasil yang penting pada ekonomi negara."

Sejarah RISDA

 

Dengan tertubuhnya RISDA, terwujudlah sebuah organisasi yang khusus untuk membimbing sektor pekebun kecil ke arah kemajuan dan perkembangan ekonomi dan sosial, RISDA juga akan menentukan perusahaan getah asli negara ini bertambah teguh dan stabil.

Kerajaan memandang mustahak mengadakan satu dasar dan strategi baru bagi memajukan sektor pekebun kecil dan berasaskan ini, RISDA ditubuhkan.
Sebagaimana dimaklumkan, RISDA bertanggungjawab ke atas semua aspek kemajuan sektor pekebun kecil. Ini termasuklah memodenkan pekebun kecil dengan menggunakan sepenuhnya hasil-hasil penyelidikan dan kemajuan teknik dalam penanaman getah serta memprosesnya dan seterusnya berusaha bersama MARDEC mengadakan satu sistem pemasaran yang cekap bagi pekebun-pekebun kecil. Tetapi yang amat penting lagi ialah menanamkan sikap baru dan konsep moden bagi sektor pekebun kecil sesuai dengan keadaan hari ini.
Dengan ini nyatalah bahawa unsur-unsur pembaharuan semestinya menjadi asas yang kukuh kepada konsep RISDA supaya membolehkan semua pekebun kecil kita menggunakan amalan-amalan yang moden bagi meninggikan mutu pengeluaran getah serta mendapat hasil yang lebih tinggi.
Saya juga telah mengarahkan RISDA supaya mengadakan satu "Integrated Approach" terhadap semua masalah yang dihadapi oleh pekebun-pekebun kecil. Pada masa yang lampau masalah pekebun kecil dikendalikan oleh beberapa pertubuhan iaitu Lembaga Perusahaan Getah (Tanam Semula), Pusat Penyelidikan Getah (RRI) dan juga MARDEC. Semua ini sekarang akan dikendalikan oleh RISDA. Dengan ini bolehlah dijalankan perlaksanaan secara paduserentak akan hasil-hasil penyelidikan yang dijalankan RRIM dan juga sistem pemasaran yang dijalankan oleh MARDEC untuk manfaat semua pekebun kecil di negara ini. Dengan cara "Integrated Approach" inilah maka RISDA akan mempastikan bahawa sektor pekebun kecil yang diperbaharui dalam semua aspek untuk meninggikan taraf ekonomi pekebun-pekebun kecil dan memberikan kehidupan yang lebih sempurna.
Soal membaiki keadaan ekonomi pekebun kecil berhubung erat dengan perlaksanaan Dasar Ekonomi Baru. Maka itu RISDA akan berkerjasama dengan semua agensi kerajaan yang bertanggungjawab dalam ertikata sepenuhnya. Tidak syak lagi RISDA akan memainkan peranan penting di dalam melaksanakan Dasar Ekonomi Baru terutama dari segi penyusunan semula masyarakat.
Akhirnya saya mengharapkan bahawa dengan pelancaran RISDA ini usaha-usaha kita dapat ditumpukan dengan sepenuhnya kepada masalah-masalah yang dihadapi oleh pekebun-pekebun kecil dan membaiki kedudukan mereka. Marilah kita berdoa mudah-mudahan hasrat dan cita-cita melalui usaha-usaha RISDA yang murni itu berjaya sepenuhnya.
 OBJEKTIF
Pekebun kecil memperoleh pendapatan sekurang-kurangnya RM2,500 sebulan sekeluarga menjelang akhir tahun 2015.

Fungsi RISDA


·         Mentadbir Kumpulan Wang Perusahaan Getah (Penanaman Semula) yang ditubuhkan di bawah Seksyen 3 Ordinan Kumpulan Wang Perusahaan Getah (Penanaman Semula) 1952,
 
·         Mengurus dan mengendalikan sehingga berjaya rancangan-rancangan yang diluluskan di bawah peruntukan Bahagian III Ordinan Kumpulan Wang Perusahaan Getah (Penanaman Semula) 1952 dan;
 
·         Merancang dan melaksana segala pembaharuan penyelidikan dalam sektor pekebun kecil.

Misi

Membentuk masyarakat pekebun kecil yang progresif dan sejahtera melalui aktiviti perladangan dan komersial.

Visi

Menjadi Agensi Peneraju Kemajuan Pekebun Kecil.



Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA)

Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan atau FELDA telah ditubuhkan pada 1 Julai 1956 di bawah Ordinan Kemajuan Tanah (Land Development Ordinance) 1956. Fungsi FELDA yang diperuntukkan di bawah Akta (Pindaan 1991) adalah seperti berikut :
  • Menjalankan dan melaksanakan projek pembangunan tanah.
  • Memaju, memudah dan melaksanakan pembangunan, pengurusan dan perkhidmatan ekonomi, sosial, pertanian, penempatan, perindustrian dan komersial serta aktiviti sampingan yang lain di kawasan dimana FELDA diberi kuasa melaksanakan projek pembangunan tanah atau kawasan yang dimiliki oleh FELDA dan syarikatnya.
  • Melaksanakan kegiatan yang dapat membantu memodenkan sektor pertanian di kawasan dimana FELDA diberi kuasa mentadbirnya terutama dalam kegiatan yang berkaitan dengan pengeluaran, pemprosesan dan pemasaran hasil keluaran pertanian dan ternakan.
  • Membantu, membimbing, menasihati, mengurus dan menyelaraskan kegiatan-kegiatan sosial penempatan, pertanian, industri dan komersial dalam kawasan FELDA.
Mulai bulan April 2004, FELDA diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri dan menteri yang bertanggungjawab ke atas FELDA ialah Y.A.B. Dato' Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak, Perdana Menteri Malaysia.
Visi :
FELDA sebagai peneraju industri sawit dan warga peneroka berpendapatan tinggi.
Misi :
Meningkatkan kesejahteraan hidup warga peneroka FELDA melalui:
  • Penghasilan kebun yang tinggi.
  • Menyediakan kemudahan dan infrastruktur moden.
  • Meningkatkan potensi dan kualiti modal insan.
  • Mewujudkan budaya inovasi dan kreativiti.
  • Mempelbagaikan sumber ekonomi bagi menjana pendapatan tinggi.
  • Memantapkan pengurusan FELDA bertaraf dunia.
  • Memupuk budaya kecemerlangan.
5 Teras FELDA :
  • Komuniti FELDA menjadi komuniti contoh luar bandar.
  • Warga peneroka menjadi golongan berpendapatan tinggi.
  • FELDA menjadi pelaku global.
  • Membangunkan potensi generasi baru.
  • Memperkukuhkan budaya FELDA sebagai institusi.


  • Pada tahun 1996 logo ini telah diiktiraf sebagai logo rasmi FELDA menggantikan logo sebelumnya.
  • Huruf 'F' pada logo tersebut adalah melambangkan nama organisasi yang diambil daripada huruf pertama nama singkatan, FELDA.
  • Huruf ini yang kelihatan berdiri tegak adalah melambangkan kesatuan semua kakitangan dan keutuhan organisasi FELDA.
  • Warna 'Oren Pinang Masak' pada logo tersebut adalah merupakan warna rasmi FELDA.Ia melambangkan aktiviti utama FELDA iaitu pembangunan tanah.
  • Warna tersebut juga melambangkan buah sawit yang merupakan tanaman dan hasil utama dikeluarkan FELDA.
Piagam Pelanggan
  • Menguruskan bersama dengan Pejabat Tanah Negeri supaya surat hak milik tanah peneroka dapat dikeluarkan dua tahun selepas selesai Bayaran Kembali.
  • Tidak membuat potongan Bayaran Kembali daripada pendapatan peneroka jika pendapatan bulanannya kurang daripada RM400 sebulan.
  • Memastikan Penyata Bulan Pendapatan Peneroka sampai ke rancangan tidak lewat dari 25 hari bulan setiap bulan.
  • Penyata kedudukan Bayaran Kembali hutang dan baki hutang peneroka dikeluarkan setiap enam bulan iaitu pada bulan September dan Mac.
  • Kontrak kerja dan bekalan yang bernilai kurang daripada RM200,000 diluluskan dalam tempoh 30 hari dari tarikh tutup panggilan tawaran.
  • Kontrak kerja dan bekalan yang bernilai RM200,000 dan lebih diluluskan dalam masa dua bulan dari tarikh tutup tawaran.
  • Cek bayaran untuk kontrak kerja dan bekalan dikeluarkan dalam tempoh empat belas hari dari tarikh penerimaan Sijil Bayaran.
  • Kaunter kutipan cek dibuka kepada awam dari jam 8.00 pagi hingga 4.00 petang setiap hari termasuk waktu makan tengah hari pada tiap-tiap hari Isnin hingga Jumaat.
  • Segala surat-surat awam dijawab dalam tempoh tujuh hari dari tarikh surat diterima kecuali surat-surat aduan yang memerlukan siasatan lanjut.

Credit Guarantee Corporation Malaysia Berhad (CGC)

Sebagai pemangkin kredit utama di negara ini, CGC telah menerajui pembiayaan PKS, membantu perniagaan yang berdaya maju untuk terus berkembang. CGC bertekad untuk membawa inovasi selanjutnya kepada pembiayaan PKS kerana kami percaya bahawa akan ada permintaan yang berterusan bagi sokongan pembiayaan CGC memandangkan pertumbuhan domestik yang kukuh dan mampan pada 2012. CGC akan menawarkan lebih banyak produk dan perkhidmatan baharu kepada PKS secara berperingkat-peringkat melalui kerjasama strategik dengan institusi-institusi kewangan dan pembiaya-pembiaya kredit yang lain
CGC telah melancarkan dua skim jaminan terbaharu iaitu Enhancer Direct dan Enhancer Express pada tahun 2011. Ini merupakan sebahagian daripada usaha CGC untuk menyediakan produk yang berorientasikan pasaran kepada PKS. Kedua-dua skim yang telah ditambahbaik ciri-cirinya dan dipermudahkan pemerosesan akan menarik lebih penglibatan daripada bank-bank untuk menawarkan akses kepada pembiayaan urusniaga anda.
CGC juga telah meluaskan jangkauannya melalui lebih banyak usahasama strategik dengan institusi-institusi kewangan bagi menawarkan skim-skim jaminan berportfolio. Melalui kerjasama ini, proses pinjaman lebih cepat dan pengeluaran juga lebih pantas, justeru membolehkan kami membantu anda dengan cara lebih efisen.
Melangkaui peranan kami sebagai penjamin kredit, CGC juga perlu membantu PKS untuk menambahbaik prestasi rekod kredit mereka melalui Credit Bureau Malaysia. Dengan adanya rekod prestasi dan penarafan kredit yang baik, PKS dan perniagaan mikro berupaya untuk menambahbaik tahap ‘bankability’ yang memudahkan mereka berunding dengan institusi kewangan dan penjamin kredit untuk memperoleh kadar pembiayaan yang lebih baik.
Dengan momentum yang telah CGC wujudkan, kami yakin dengan peranan CGC di dalam pembangunan dan pertumbuhan PKS di negara ini. Seperti lazimnya, kami mengucapkan terima kasih kerana membolehkan CGC untuk terus berkhidmat kepada anda dan kami menjangkakan tahun ini akan lebih berhasil untuk semua PKS.
Visi:
Untuk menjadikan sebuah institusi kewangan yang efektif dalam menggalakkan pertumbuhan dan pembangunan perusahaan kecil dan sederhana agar berdaya saing dan dinamik
Misi:
Membantu perusahaan kecil dan sederhana dengan menyediakan produk dan perkhidmatan yang kompetetif dengan tahap profesionalisme, kecekapan dan keberkesanan yang tinggi.
Latar Belakang
Modal Dibenarkan: 








RM3.0bilion
Diterbit dan Dibayar Penuh:
Saham Keutamaan 
RM200.0juta
Saham Biasa
RM1,435.6juta

Pemegang Saham
CGC telah ditubuhkan pada 1972, dengan Bank Negara Malaysia dan semua bank perdagangan sebagai pemegang-pemegang saham. Pemegang - pemegang saham semasa terdiri dari Bank Negara Malaysia, dan semua bank perdagangan yang beroperasi dengan lebih dari 2,600 cawangan di seluruh negara.

% Pemegang Saham
76.4%
23.6%

Objektif
Untuk membantu Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) yang tidak mempunyai cagaran atau yang kekurangan cagaran untuk mendapatkan pinjaman daripada institusi kewangan dengan menjamin pinjaman berkenaan.
• CGC merangka dan menguruskan skim-skim jaminan khusus untuk membantu golongan usahawan kecil dan sederhana serta memastikan penglibatan aktif institusi-institusi kewangan di dalam perlaksanaan skim-skim jaminannya.
• Selaras dengan usaha kerajaan untuk membantu PKS yang menjadi asas pembangunan perindustrian negara, CGC kini telah ditarafkan sebagai Institusi Kewangan Pembangunan.
Institusi Pengawalan
CGC bekerjasama rapat dengan Bank Negara Malaysia (BNM) dari aspek operasi serta perkembangannya.


Kementerian Pembangunan Perindustrian Sarawak (KPP)
Ministry of Industrial Development Sarawak (
MID SARAWAK)

Latar Belakang  KPP
Kementerian Pembangunan Perindustrian Sarawak (KPP) ditubuhkan pada tahun 1987 bagi meneraju pembangunan sektor perindustrian bagi negeri Sarawak. Kementerian Pembangunan Perindustrian bertanggungjawab untuk mempromosi, menyelaraskan dan melaksanakan kegiatan pembangunan perindustrian di Sarawak. Lokasi KPP terletak di Wisma Sumber Alam, Kuching
VISI

 Menjadi agensi peneraju dalam pemudahurus pelaburan serta menjurus Sarawak kepada pertumbuhan perindustrian yang dinamik

MISI
  Menggalakkan pertumbuhan perindustrian melalui pemudahurusan dan penyelarasan yang cekap, serta penyediaan sokongan keusahawanan
Fungsi Utama
  • Merancang dan membangunkan infrastruktur yang mencukupi bagi menyokong pertumbuhan industri
  • Memudahkan dan meningkatkan pelaburan perindustrian di Sarawak 
  • Membangunkan kebolehanan dan kapasiti IKS
  • Memperbaiki sistem penyampaian secara berterusan bagi perkhidmatan sokongan Kementerian 


PERMOHONAN DI BAWAH ICC DAN ICA

Semua permohonan untuk menubuhkan projek perindustrian di Sarawak memperolehi Kelulusan Jawatankuasa Penyelarasan Perindustrian (JPP) sekiranya dana pemegang-pemegang saham kurang daripada RM2.5 juta dan/ atau mepunyai pekerja sepenuh masa  kurang daripada 75 orang. 
Akta Penyelarasan Perindustrian, 1975 menghendaki sesiapa yang menjalankan sebarang aktiviti pengilangan yang melibatkan dana pemegang-pemegang saham sebanyak RM2.5 juta atau lebih dan/atau menggaji 75 orang atau lebih pekerja bergaji sepenuh masa mendapatkan Lesen Pengilang.
Akta Penggalakan Pelaburan, 1986 memberi peruntukan kepada syarikat yang bercadang untuk mengilang keluaran atau menjalankan aktiviti yang digalakkan memohon Taraf Perintis/Elaun Cukai Pelaburan.



Kementerian Pembangunan Perindustrian Sabah
Ministry of Industrial Development Sabah 
(MID SABAH)

P E N G E N A L A N
Kementerian Pembangunan Perindustrian yang  ditubuhkan dalam bulan Oktober tahun 1971, telah mengalami banyak perubahan pada nama dan fungsi. Melalui Warta Kerajaan Sabah tahun 1989, fungsi dan tanggungjawab Kementerian Pembangunan Perindustrian meliputi perkara-perkara berikut: -
  • Pelarasan, perlaksanaan, penyelidikan dan pemantauan semua aktiviti dalam pembangunan perindustrian di Sabah;
  • Menyelia latihan perindustrian di dalam negeri;
  • Mempercepatkan pembangunan  industri di kawasan luar bandar; dan
  • Menyelaraskan semua aktiviti yang  berkaitan dengan Kepentingan Negeri dalam perdagangan dan industri
VISI
Mewujudkan sebuah negeri perindustrian menjelang tahun 2015

MISI
Membangunkan Sektor Perindustrian Negeri Sabah yang Dinamik dan Mapan Melalui Penggalakkan Pelaburan serta Pembangunan Keusahawanan dan Infrastruktur Perindustrian.

OBJEKTIF
  • Mempercepatkan pertumbuhan sektor pembuatan Negeri Sabah.
  • Meningkatkan pelaburan secara mapan.
  • Membangunkan Keusahawanan serta Pengwujudan Masyarakat Perdagangan dan Perindustrian Bumiputera (MPPB).

FUNGSI
  • Menggubal dan menyelaras pelaksanaan dasar dan strategi pembangunan perindustrian Negeri Sabah.
  • Merancang, merekabentuk serta menyelaras pelaksanaan program pembangunan perindustrian.
  • Meningkatkan pembangunan keusahawanan termasuklah penyertaan Bumiputera dalam sektor ekonomi dan sekaligus memastikan pengwujudan Masyarakat Perdagangan dan Perindustrian Bumiputera (MPPB) Negeri Sabah.
  • Menyelaras kegiatan-kegiatan berkaitan kerjasama dua hala dan pelbagai hala termasuklah BIMP-EAGA sejauhmana yang melibatkan industri dan perdagangan.
  • Mempercepatkan pembangunan industri di kawasan luar bandar untuk keseimbangan ekonomi.
  • Menjalankan kajian serta penyelidikan yang berkaitan dengan pembangunan perindustrian.
  • Menggalakkan pelaburan dalam sektor perindustrian.
  • Menyelaras, melaksana dan memantau semua aktiviti yang berkaitan dengan kepentingan negeri dalam perdagangan dan industri.
  • Merancang dan menyelaras program-program bagi peningkatan infrastruktur perindustrian.
  • Melaksana program dan projek Koridor Pembangunan Sabah.

PIAGAM PELANGGAN

Kami bertekad untuk memberikan layanan mesra dalam perkhidmatan berikut:-
  • Mengkaji dan menggubal dasar pelaburan dan perindustrian.
  • Memastikan agensi pelaksana melaksanakan dasar, strategi dan program pembangunan perindustrian.
  • Memastikan pembangunan taman-taman perindustrian dan program pembangunan berkelompok dilaksanakan dengan berkesan.
  • Menggalakkan penyertaan Bumiputera dalam bidang keusahawanan, perdagangan berkelompok dilaksanakan dengan berkesan.
  • Membantu para pelabur membuat pelaburan di Negeri Sabah.
  • Menyediakan maklumat terkini kepada para pelabur.
  • Memastikan aduan awam, masalah dan isu pembangunan perindustrian Negeri Sabah diambil tindakan dengan segera.

WAWASAN

Mewujudkan sebuah negeri perindustrian menjelang tahun 2015.


OBJEKTIF

i. Mempercepatkan pertumbuhan sektor pembuatan Negeri Sabah.
ii. Meningkatkan pelaburan secara mapan.
iii. Membangunkan  keusahawanan  serta  pengwujudan  Masyarakat  Perdagangan
dan Perindustrian Bumiputera (MPPB).


FUNGSI UTAMA

i. Menggubal  dan  menyelaras  pelaksanaan  dasar  dan  strategi  pembangunan
perindustrian Negeri Sabah;
ii. Merancang,  merekabentuk  serta  menyelaras  pelaksanaan  program
pembangunan perindustrian
iii. Meningkatkan  pembangunan  keusahawanan  termasuklah  penyertaan
bumiputera  dalam  sektor  ekonomi  dan  sekaligus  memastikan  pengwujudan
Masyarakat Perdagangan dan Perindustrian Bumiputera (MPPB) Negeri Sabah;
iv. Menyelaras kegiatan-kegiatan berkaitan kerjasama dua hala dan pelbagai hala
termasuklah  BIMP  -  EAGA  sejauhmana  yang  melibatkan  industri  dan
perdagangan;
v. Mempercepatkan  pembangunan  industri  di  kawasan  luar  bandar  untuk
keseimbangan ekonomi.
vi. Menjalankan kajian serta penyelidikan yang berkaitan dengan pembangunan
perindustrian.
vii. Menggalakkan pelaburan  dalam sektor perindustrian.
viii.Menyelaras, melaksana dan memantau semua aktiviti yang berkaitan dengan
kepentingan negeri dalam perdagangan dan industri.
ix. Merancang dan menyelaraskan program-program bagi peningkatan infrastruktur
perindustrian.
x. Melaksanakan program dan projek Koridor Pembangunan Sabah.




Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi
Ministry of Plantation Industries and Commodities 
(MPIC)
Pengenalan
Sektor perladangan dan komoditi, iaitu kelapa sawit, getah, kayu kayan, koko, lada hitam dan tembakau telah memberikan sumbangan yang amat besar kepada pembangunan ekonomi negara sejak 54 tahun yang lalu. Sejak dari itu, sektor ini menjadi sektor penyumbang di dalam pendapatan nilai eksport Malaysia. Pada tahun 2011, nilai eksport sektor komoditi dan produk berasaskan komoditi adalah sebanyak RM 141.2 bilion iaitu 20.33% dari jumlah sumbangan keseluruhan eksport negara. 
Harga komoditi sepanjang tahun 2011 telah banyak memberi faedah kepada negara, terutamanya kepada pekebun-pekebun kecil. Masa hadapan sektor perladangan dan komoditi dijangka akan terus kekal cerah serta menjanjikan banyak peluang yang menguntungkan.

VISI

Menjadikan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan (centre of excellence) bagi sektor komoditi dan pengeluar utama produk berasaskan komoditi yang mempunyai nilai tambah yang tinggi di pasaran global.


MISI

Memastikan industri berasaskan komoditi Malaysia berdaya saing di peringkat antarabangsa dan menyumbangkan kepada pembangunan negara.


OBJEKTIF

·         Meningkatkan produktiviti dan daya saing sektor perladangan dan komoditi bagi memperkukuhkan dan memperluaskan pasaran tempatan dan antarabangsa;
·         Menjadikan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan dalam bidang penyelidikan dan pembangunan (R&D) teknologi perladangan dan industri berasaskan komoditi;
·         Meningkatkan sumbangan sektor perladangan dan komoditi dalam pembangunan sosio-ekonomi serta pertumbuhan kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK);
·         Menggalakkan pelaburan bagi meningkatkan nilai tambah dalam sektor perladangan dan komoditi; dan
·         Memastikan pembangunan sektor perladangan dan komoditi berkembang secara mampan dan mesra alam.

FUNGSI UTAMA


·         Merumuskan dasar-dasar dan strategi pembangunan untuk keseluruhan sektor perladangan dan komoditi
·         Menyelia agensi-agensi di bawahnya dengan menyelaras pelaksanaan program-program perladangan dan komoditi.

PIAGAM PELANGGAN

Kami berjanji akan memberi perkhidmatan berkualiti seperti berikut:
1. Penggubalan Dasar
Menggubal dasar, perundangan, peraturan dan strategi yang jelas mengenai industri komoditi perladangan berlandaskan kepada perkembangan dan keperluan semasa dalam tempoh masa seperti berikut:
·         18 bulan bagi penggubalan dan pindaan perundangan; 
·         Enam (6) bulan bagi dasar, peraturan dan strategi baharu; dan 
·         Tiga (3) hingga enam (6) bulan bagi meminda dasar, peraturan dan strategi sedia ada.

2. Pelaksanaan Projek Pembangunan
Memastikan program pembangunan sektor perladangan dan komoditi dirancang, dilaksana dan dipantau sewajarnya termasuk :
·         Laporan impak projek pembangunan disediakan dalam tempoh enam (6) bulan dari tarikh siap projek; dan 
·         Mesyuarat Jawatankuasa Tindakan Pembangunan Kementerian (JTPK) diadakan 12 kali setahun.

3. Sesi Konsultasi
Mengadakan sesi konsultasi dengan kerajaan-kerajaan negeri, pihak industri dan pertubuhan bukan Kerajaan (NGO) :
·         Satu (1) mesyuarat setahun di antara YB Menteri dengan exco pertanian negeri;
·         Satu (1) dialog setahun dengan industri bagi setiap komoditi;
·         Tiga (3) dialog setahun dengan NGO; dan
·         Enam (6) sesi konsultasi dengan industri.

4. Misi Perdagangan
Menganjurkan misi galakan pasaran dan perdagangan/lawatan kerja bagi memperkukuhkan pasaran sedia ada dan menerokai pasaran baru sekurang-kurangnya lima (5) kali setahun serta mengambil tindakan susulan yang sewajarnya

5. Penerbitan Buku Perangkaan Komoditi
Menerbitkan buku Perangkaan Komoditi setiap tahun dan diedarkan pada bulan April tahun berikutnya.
6. Penganjuran MICCOS
Menganjurkan Malaysia International Commodity Conference and Showcase (MICCOS) setiap dua (2) tahun.

7. Aduan Pelanggan
Memastikan semua aduan pelanggan diberi:
·         Akuan penerimaan dalam masa satu (1) hari;
·         Maklum balas awal dalam masa lima (5) hari; dan
·         Diselesaikan dalam masa 15 hari

8. Sesi Bertemu Pelanggan
Mengadakan sesi bertemu pelanggan melalui program-program turun padang seperti Program Hello Komoditi sekurang-kurangnya empat (4) kali setahun.

9. Pembayaran Bil
·         Memastikan pembayaran bil yang lengkap diselesaikan dalam tempoh 14 hari; dan
·         Sekiranya terdapat mana-mana pihak yang tidak menerima pembayaran dalam tempoh 14 hari, aduan yang diterima akan diselesaikan dalam tempoh 72 jam.

10. Laman Web
Memuat naik maklumat terkini ke laman web MPIC dalam tempoh 24 jam.

11. Lesen Biobahan Api
·         Mengeluarkan Akuan Penerimaan Permohonan dalam tempoh satu (1) hari;
·         Mengeluarkan lesen dalam tempoh tiga (3) hari selepas keputusan dibuat oleh Jawatankuasa Pelesenan; dan
·         Memberi jawapan keputusan permohonan yang tidak berjaya dalam tempoh (3) hari selepas keputusan dibuat oleh Jawatankuasa Pelesenan.



Kementerian Pertanian dan Industri Asas-Tani
Ministry of Agriculture and Agro-based Industry (
MOA)
Pengenalan
Sektor Pertanian merupakan salah satu sektor penting yang mendapat tumpuan dalam perdagangan dunia kerana ia merupakan pembekal makanan dan sumber bahan mentah kepada penduduk dunia. Kebolehan sesebuah negara memajukan sektor pertanian di negaranya menunjukkan keupayaan negara tersebut membekalkan makanan yang mencukupi kepada rakyatnya. Oleh yang demikian, negara-negara maju seperti Amerika Syarikat, Australia dan juga Belanda tidak meminggirkan pembangunan sektor pertanian di negara mereka, malahan ia dimajukan sebagai satu entiti perniagaan yang berdaya saing dan menguntungkan.
Malaysia merupakan negara pengimport makanan, bil imbangan dagangan makanan negara tidak pernah mencatatkan nilai lebihan, walaupun negara kita dirahmati dengan tanah yang subur, taburan hujan yang mencukupi serta iklim yang sesuai. Menyedari peluang dan potensi untuk membangunkan sektor ini, Kementerian ini telah diamanahkan untuk membangunkan sektor pengeluaran makanan atau sektor Agro-Makanan agar ia berdaya saing dan boleh menyumbang kepada pendapatan negara. Usaha untuk mentransformasikan sektor ini merupakan satu cabaran yang amat besar memandangkan ia bukan sahaja melibatkan perubahan gaya pelaksanaan aktiviti pertanian daripada pendekatan tradisional kepada pengaplikasian teknologi terkini, malahan ia turut memerlukan anjakan minda masyarakat untuk meninggalkan stigma bahawa pertanian merupakan aktiviti yang mundur dan berkemahiran rendah.

Visi
Peneraju Transformasi Pertanian

Misi
·         Mentransformasi sektor pertanian supaya menjadi sektor yang moden, dinamik dan kompetitif.
·         Malaysia kompetitif sebagai pengeluar utama makanan dunia.
·         Pertanian sebagai salah satu jentera pertumbuhan ekonomi negara.

Objektif
Menerajui proses-proses transformasi dalam sektor pertanian secara terancang, bersepadu dan menyeluruh berteraskan pengemblengan seluruh pemikiran dan tenaga organisasi ke arah pencapaian matlamat Dasar Pertanian Negara Ketiga (DPN 3)
Fungsi Teras1
Menggubal, merancang dan melaksanakan dasar, strategi dan Program Pembangunan Pertanian.
Fungsi Teras 2
Menilai, menyelaras dan memastikan pelaksanaan projek/program Pembangunan Pertanian agro-makanan
Fungsi Teras 3
Menjalankan R&D dan inovasi meningkatkan produktiviti dan daya saing sektor agro-makanan.
Fungsi Teras 4
Menggalakan pelaburan domestik dan asing dalam sektor agro-makanan.
Fungsi Teras 5
Merangka dan melaksanakan rantaian pemasaran agro-makanan yang cekap dan berkesan.