Friday, December 21, 2012

Profile of BUMI CEOs

Dato’ Sri Ahmad Farid Bin Ridzuan



Dato’ Sri Ahmad Farid Bin Ridzuan adalah Ketua Pegawai             

Eksekutif Kumpulan Rangkaian Televisyen Media Prima. 
Beliau telah dilantik mengganggotai Lembaga Pengarah Media
Prima pada 30 Ogos 2006.

Sebelum  perlantikan beliau sebagai Ketua Pegawai Eksekutif 
Kumpulan Rangkaian Televisyen Media Proma pada 
1 Januari 2006, beliau adalah Ketua Pegawai Eksekutif TV3, 
jawatan yang beliau sandang pada bulan April 2002. Beliau kini 
menganggotai Lembaga TV3, ntv7, 8TV, TV9, Primeworks Studios, 
Big Event Sdn Bhd dan beberapa syarikat sendirian berhad.

Dato’ Sri Ahmad Farid Bin Ridzuan adalah Pengarah Eksekutif di Leo Burnett Advertising 1998-2002. Dia mempunyai 15 tahun pengalaman dalam mengetuai bidang khususnya Pentadbiran Awam, Strategi Pemasaran Pembangunan Perniagaan Dalam negara dan antarabangsa serta Komunikasi korporat. Beliau berkelulusan MBA dalam Perniagaan Antarabangsa dari US International University, San Diego, California dan BBA Pemasaran (Major) serta BBA Pengurusan (Minor) dari Western Michigan University, Kalamazoo, Michigan, Amerika Syarikat.

Selain daripada yang dinyatakan, beliau tidak mempunyai sebarang hubungan kekeluargaan dengan mana-mana Pengarah atau Pemegang Saham Utama Media Prima. Beliau tidak mempunyai kepentingan peribadi dalam sebarang urusan perniagaan melibatkan Media Prima. Kini Dato’ Sri Ahmad Farid Bin Ridzuan dipinjamkan ke Pejabat Perdana Menteri sebagai Penasihat Komunikasi

Datuk Syed Hisham Bin Syed Wazir

Datuk Syed Hisham Bin Syed Wazir adalah Naib Pengerusi Lembaga WSP Holdings Limited, sejak 18 November 2010. Beliau adalah Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan dan pengarah UMW Holdings Berhad, sebuah syarikat awam di Malaysia yang terlibat dalam pembuatan auto, perindustrian dan perkhidmatan minyak dan gas. 

Beliau memiliki Ijazah Sarjana Pentadbiran Perniagaan dari Ohio State University dan Ijazah Sarjana Muda Sains Kejuruteraan Mekanikal dari University of Plymouth, United Kingdom.

Dari 2009 hingga Disember 2010, Datuk Syed Hisham Bin Syed Wazir berkhidmat sebagai Ketua Pegawai  Operasi Naza Kia Sdn Bhd dan Naza Kia Services Sdn Bhd, syarikat-syarikat Malaysia yang bertanggungjawab untuk jualan, pemasaran, pengedaran dan perkhidmatan jualan kereta Kia di Malaysia. Dari 2005 hingga 2009, Beliau berkhidmat sebagai pengarah urusan Edaran Otomobil Nasional Berhad, salah satu konglomerat dan pengedar kereta domestik yang dikeluarkan di Malaysia. Sebelum itu, Datuk Syed Hisham bin Syed Wazir berkhidmat sebagai Presiden dan Ketua Pegawai Operasi di Honda Malaysia Sdn Bhd.

Dato’ Sri Shazalli Bin Ramly

Dato’ Sri Shazalli Bin Ramly telah dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Celcom Axiata Berhad (CELCOM) pada 1 September 2005. Beliau berberkelulusan Ijazah Sarjana Muda 
Sains (Pemasaran) dari Universiti Indiana, Bloomington, Indiana dan Ijazah Sarjana Pentadbiran Perniagaan dari Universiti St Louis, Missouri, Amerika Syarikat.

Sebelum menyertai CELCOM, Dato’ Sri Shazalli Bin Ramly merupakan Ketua Pegawai Eksekutif ntv7, jawatan yang beliau pegang selama 8 tahun sejak pelancarannya pada tahun 1998. Di bawah kepimpinan beliau ntv7 berjaya memperolehi 28% pasaran pengiklanan televisyen dan diiktiraf bagi penjenamaan yang kukuh program televisyen, kempen media yang inovatif dan produk media baru. 

Sebelum menyertai industri penyiaran Dato’ Sri Shazalli Bin Ramly terlebih dahulu terlibat dalam industri FMCG semasa berkhidmat di Lever Brothers (1987-1993), diikuti oleh Malaysian Tobacco Company (MTC) dan British American Tobacco (BAT) pada 1993-1996 di Malaysia dan United Kingdom.

Antara pencapaian utama pada zamannya di Lever Brothers termasuklah menerajui pelancaran produk syarikat ke dalam pasaran yang bersaing dan mencabar di Indonesia, pelancaran semula sabun Lux dan memperkenalkan Krim Mandian Lux untuk Unilever Malaysia serta mendapatkan semula kedudukannya sebagai peneraju dalam segmen itu.

Sementara itu di BAT, Dato’ Sri Shazalli Bin Ramly memainkan peranan utama dalam memimpin latihan untuk pasaran saham Benson & Hedges di Malaysia. Latihan ini membawa perkembangan positif bagi syarikat itu selepas 11 tahun. Beliau kemudian berpindah ke United Kingdom untuk mengambil kedudukan global dalam menuju 555 Brand bagi Asia dan memainkan peranan penting dalam kejayaa 555 Subaru World Rally Team and Chompionship.

Kemudian beliau telah memegang jawatan Pengarah Pemasaran di Asia Broadcasting Network (ASTRO) selama 2 tahun yang mana beliau terlibat dalam peringkat awal pelancaran ASTRO ke pasaran Malaysia.

Dato’ Sri Shazalli Bin Ramly juga adalah Naib Pengerusi Multimedia Commision Content Forum dan Pengarah Malaysian Television Broadcaster Association (MTBA). Beliau juga pernah berkhidmat sebagai Ahli Lembaga Jawatankuasa Eksekutif (EXCO), Lembaga Jawatankuasa Penyelesaian Pertikaian dan Information Technology Transformation Steering Committee (ITTSC).

Datuk Shahrol Azral Ibrahim Halmi

Datuk Shahrol Azral Ibrahim Halmi  adalah Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif 1Malaysia Development Berhad (1MDB). Beliau adalah seorang pakar dalam penciptaan nilai dalam pelbagai sektor. Beliau memainkan peranan penting dalam mengembangkan amalan perkhidmatan awam Accenture Malaysia, membantu agensi-agensi kerajaan untuk menambah nilai dalam perkhidmatan mereka kepada rakyat dan perniagaan.

Shahrol berkelulusan dari Universiti Stanford di Amerika Syarikat.

Beliau mempunyai lebih 13 tahun pengalaman dalam Transformasi IT, Integrasi IT , Perkhidmatan Berorientasikan Arkitektur dan pelaksanaan sistem yang kompleks yang melibatkan besar entiti berkaitan kerajaan, agensi-agensi kerajaan serta institusi kewangan tempatan, serantau dan global.

Shahrol menyertai Accenture pada tahun 1995 dan membina kerjaya dalam perundingan perniagaan melalui projek-projek dalam pelbagai industri seperti Kerajaan, Perkhidmatan Kewangan dan Minyak & Gas.

Beliau telah membawa projek-projek utama di Malaysia, termasuk program transformasi pelbagai tahun di Kumpulan Wang Simpanan Pekerja serta merancang dan melaksanakan penggabungan Sime Darby, Guthrie dan Golden Hope untuk membentuk Synergy Drive, syarikat perladangan terbesar di dunia. Sebelum menyertai 1MDB, Shahrol Partner Eksekutif Accenture dan Pengarah Urusan Kumpulan Perkhidmatan Awam Accenture Malaysia Sdn Bhd.

Tan Sri Dato’ Sri Hamad Kama Piah Bin Che Othman

Tan Sri Dato’ Sri Hamad Kama Piah Bin Che Othman adalah Presiden dan Ketua Eksekutif Kumpulan Permodalan Nasional Berhad (PNB) sejak 1 Februari 1998. Beliau telah dilantik sebagai Pengarah Amanah Mutual Berhad (AMB) pada 30 November 2006 selepas mengambil alih AMB oleh PNB dalam tahun itu. Beliau  juga merupakan ahli Jawatankuasa Pelaburan untuk semua Dana di bawah AMB.

Pengalaman kerja beliau menjangkau lebih 29 tahun dalam bidang pelaburan dan pengurusan unit amanah. Beliau juga merupakan Ahli Lembaga Pengarah PNB, ASNB dan Permodalan Hartanah Nasional Berhab serta Ahli Lembaga Pemegang Amanah Merdeka Herritage Trust. Beliau juga menganggotai Lembaga Pengarah beberapa syarikat awam dan swasta Malaysia.

Seorang graduan Statistik Universiti Teknologi MARA (UiTM), Tan Sri Dato’ Sri Hamad Kama Piah Bin Che Othman juga memegang Ijazah Sarjana dari Universiti of Wales, Swansea, United Kingdom. Beliau adalah Ahli Lembaga Penasihat Majlis Perancangan Kewangan Malaysia dan Felo kanan Institut Perkhidmatan Kewangan Australasia (FINSIA). Beliau juga memegang jawatan Perancang kewangan Bertauliah (CFP) dan Perancang Kewangan Berdaftar (RFP).

Datuk Shamsul Azhar Abbas

Datuk Shamsul Azhar Abbas telah dilantik sebagai Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Petrolian Nasional Bhd (Petronas) berkuat kuasa 10 Februari 2010. Beliau memegang ijazah dalam Sains Politik dari Universiti Sains Malaysia, Sarjana Muda Sains  Pengurusan Tenaga dari Universiti of Pensylvania, Amerika Syarikat dan Diploma Teknikal dalam Ekonomi Petroleum dari Institute Francaise du Petrole (IFP), Perancis. 

Datuk Shamsul Azhar Abbas telah menghabiskan kerjayanya di Petronas dan mempunyai pengalaman yang luas dalam industry minya dan gas. Setelah menyertainya pada tahun 1974, beliau telah memegang pelbagai jawatan penting dalam syarikat dimana beliau merupakan Naib Presiden minyak, pertrokimia, penerokaan huluan dan maritime serta perniagaan logistic.

Jawatan terakhir beliau sebelum bersara adalah Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif MISC Bhd, anak syarikat Petronas, antara 2004 dan 2009. Beliau mengemudi MISC, firma perkapalan dan pemilik armada kapal LNG yang terbesar di dunia melalui harga rendah keuntungan perkapalan kontena selama lima tahun sebelum bersara pada tahun 2009.

Perdana Menteri Dato Seri Najib Tun Razak memanggil semula Datuk Shamsul Azhar pada tahun 2010 untuk menggantikan Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Hassan Merican 

Dato’ Noorizah Hj Abd Hamid

Dato' Noorizah Hj Abd Hamid telah dilantik ke Lembaga Pengarah PLUS Malaysia Berhad pada 29 November 2011. Beliau juga merupakan Pengarah Urusan PLUS Expressways Berhad ("PEB") sejak 1 April 2007. Sebelum itu, beliau merupakan Pengarah Urusan Faber Group Berhad dari 17 Mac 2003 dan Faber Hotels Holdings Sdn Bhd dari 3 Ogos 2002. Beliau adalah pemegang Ijazah Sarjana dalam Pentadbiran Perniagaan, pengkhususan dalam bidang Kewangan dan Pengurusan dan Ijazah Sarjana Muda Sains dalam Pentadbiran Perniagaan dari Central Michigan University, Amerika Syarikat.

Sejak menyertai Kumpulan UEM pada September 1991, beliau telah berkhidmat dengan pelbagai syarikat dalam kumpulan yang termasuk Renong Berhad (kini dikenali sebagai UEM Land Holdings Berhad), HBN Management Sdn Bhd (kini dikenali sebagai UEM Group Management Sdn Bhd), Projek Lebuhraya Utara-Selatan Berhad dan Faber Group Berhad.

Pada masa ini, beliau juga menganggotai Lembaga Pesuruhjaya PT Lintas Marga Sedaya, anak syarikat PEB ini di Indonesia, Lembaga Pengarah Tol PLUS BKSP Limited, Indu Navayuga Infra Projek Swasta Limited & Jetpur Somnath Tollways Limited, subsidiari PEB di India, Lembaga Pengarah Projek Lebuhraya Usahasama Berhad, Projek Lebuhraya Utara-Selatan Berhad dan Konsortium Lebuh Raya Butterworth-Kulim (KLBK) Sdn Bhd. Beliau adalah juga Pengarah Eksekutif Expressway Lingkaran Tengah Sdn Bhd, Linkedua (Malaysia) Berhad dan PLUS Helikopter Services Sdn Bhd serta Pengerusi Teras Teknologi Sdn Bhd

Ahmad Jauhari Yahya

Ahmad Jauhari Yahya adalah Pengarah Urusan/Ketua Pegawai Eksekutif  di Malaysia Airlines (MAS). Sebelum pelantikan beliau di MAS, Ahmad Jauhari adalah Pengarah Urusan/Ketua Pegawai Eksekutif Premium Renewable Energy (M) Sdn Bhd. Beliau mempunyai pengalaman yang luas dan bekerja di pelbagai industri termasuklah minyak & gas, penerbitan, kejuruteraan, kuasa dan tenaga.

Beliau memulakan kerjayanya dengan berkhidmat di ESSO Malaysia Berhad sebelum menyertai The New Straits Times Press (M) Berhad, di mana beliau dinaikkan ke pangkat Pengurus Besar Kanan Kumpulan Pengeluaran, dan Edaran pada tahun 1990.

Pada tahun 1992, beliau menjadi Timbalan Pengarah Urusan dan kemudiannya dilantik Pengarah Urusan Time Engineering Berhad pada tahun yang sama.

Beliau kemudiannya berkhidmat sebagai Pengarah Urusan Malaysian Resources Corporation Berhad dan Malakoff Berhad.

Ahmad Jauhari Yahya juga tidak baru dalam menguruskan organisasi di peringkat antarabangsa kerana beliau juga pernah berkhidmat sebagai Pengarah dan Pengerusi Jawatankuasa Eksekutif Central Electricity Generating Company Limited (Jordan) Pengarah Shuaibah Expansion Project Company Limited (Saudi Arabia) Beliau juga merupakan bekas Presiden Kehormat Penjanabebas (Persatuan Pengeluar Tenaga Bebas di Malaysia).

Datuk Wira Ir. Azman Mohd

Datuk Wira Ir. Azman Mohd adalah Presiden/Ketua Pegawai Eksekutif di Tenaga Nasional Berhad bermula 1 Julai 2012.

Datuk Wira Ir. Azman Mohd berkelulusan BSc (Eng) Kejuruteraan Elektrik dari Royal Melbourne Institute of Technology (RMIT), Australia pada tahun 1992, Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan (Kejuruteraan Elektrik) Dari University of Liverpool, UK dan MBA dari Universiti Malaya. 

Datuk Wira Ir. Azman Mohd telah menjadi Ketua Pegawai Operasi Tenaga Nasional Bhd sejak 15 April  2010. Sebelum ini beliau telah menjadi Ketua Pegawai Operasi Tenaga Nasional Bhd sejak April 15, 2010. Beliau juga pernah menjadi Pengarah Eksekutif - Operasi di PFC Engineering Sdn. Bhd sejak Oktober 2002 dan telah menjadi Pengarah Eksekutif sejak Oktober 2002. 

Datuk Wira Ir. Azman Mohd menyertai Perwaja Steel pada tahun 1993 dan telah berkhidmat dalam pelbagai jawatan di peringkat pengurusan kanan. Beliau juga mahir dalam Pengurusan Projek Kejuruteraan dan perkhidmatan penyelenggaraan loji. 

Dato’ Sri Zamzamzairani Mohd Isa

Dato’ Sri Zamzamzairani Mohd Isa telah dilantik sebagai Pengarah Eksekutif Bukan Bebas dan Pengarah Urusan. Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Telekom Malaysia Berhad pada 25 april 2008. 

Beliau berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Sains dalam Kejuruteraan Komunikasi dari United Kingdom dan program Corporate Finance, Strategies for Creating Shareholder Value di kellog School of mananegement, Northwestern university, USA. 

Pengalaman luas beliau dalam industri telekomunikasi menjangkau lebih daripada 26 tahun. Kerjaya Dato' Sri Zamzamzairani bermula di TM di mana beliau berkhidmat selama 13 tahun, sebelum menjawat jawatan penting dalam beberapa syarikat multinasional seperti Global One dan kemudian di Lucent Technologies (Malaysia) sebagai Ketua Pegawai Eksekutif. Pada tahun 2005, beliau kembali ke TM sebagai Naib Presiden Kanan Kumpulan Strategi dan Teknologi dan kemudiannya sebagai Ketua Pegawai Eksekutif, Malaysia Bussiness, sebelum dilantik ke jawatan sekarang. 

Dato’ Sri Zamzamzairani Mohd Isa juga adalah Pengarah bagi anak syarikat TM termasuk VADS Berhad sebagai Pengerusi dan GITN Sdn Bhd sebagai Naib Pengerusi. Di bawah kepimpinan beliau, TM telah perkhidmatan jalur lebar berkelajuan tinggi berjaya dilaksanakan dan dilancarkan dengan kerjasama Kerajaan Malaysia

Dato’ Sri Abdul Wahid Omar

Dato' Sri Abdul Wahid Omar telah memegang tampuk kepimpinan sebagai Presiden & Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Maybank sejak Mei 2008.

Beliau mempunyai rekod yang luas dalam pengurusan korporat dan kewangan bermula dengan Bumiputra Merchant Bankers Berhad dari Januari 1988 hingga April 1991, Kumpulan FIMA Berhad dari April 1991 hingga Ogos 1994 dan Kumpulan Amanah Capital dari Ogos 1994 hingga Februari 2001. Beliau juga pernah berkhidmat sebagai Ketua Pegawai Kewangan Telekom Malaysia Berhad dari Mac hingga September 2001 sebelum pelantikan beliau sebagai Pengarah Urusan/Ketua Pegawai Eksekutif UEM Group (dan kemudiannya, dilantik sebagai Naib Pengerusi Eksekutif PLUS Expressways Berhad) dari Oktober 2001 hingga Jun 2004. Dato 'Sri Wahid kembali kepada Telekom Malaysia sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan pada bulan Julai 2004 dan menerajui Kumpulan sehingga pengasingan senaman dengan TM International Berhad (kini dikenali sebagai Axiata Group Berhad) pada bulan April 2008.