Profile of
Funding Agencies
MPC (PERBADANAN PRODUKTIVITI MALAYSIA)
Perbadanan
Produktiviti Malaysia (MPC) yang dahulunya dikenali sebagai Perbadanan
Produktiviti Negara telah ditubuhkan pada tahun 1962 sebagai satu projek
bersama antara Dana Khas Bangsa Bersatu dan Kerajaan Persekutuan, dengan
Pertubuhan Buruh Antarabangsa bertindak sebagai agensi yang melaksanakan.
Pada tahun 1966, Majlis Produktiviti Negara (Pemerbadanan) Akta No 19 telah diluluskan membuat sebuah badan autonomi Centre. Ia kemudiannya dipinda sebagai Majlis Produktiviti Negara (Pemerbadanan) (Pindaan) Akta A305 1975, untuk menampung pengembangan peranan Pusat `s. Akta ini kemudiannya dipinda sebagai Pusat Produktiviti Negara (Pemerbadanan) (Pindaan) Akta A801 1991. Dengan Akta ini mula berkuat kuasa pada 1 Disember 1991, Majlis Produktiviti Negara menjadi Perbadanan Produktiviti Negara.
Sehingga baru-baru ini, berkuat kuasa pada 21 Februari 2008 Perbadanan Produktiviti Negara (NPC) kini secara rasmi dikenali sebagai Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC). YB Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) telah menandatangani dokumen menguatkuasakan Akta Perbadanan Produktiviti Negara (Diperbadankan) (Pindaan) 2008 dan menetapkan 21 Februari, 2008 sebagai tarikh efektif kata perbuatan. Dalam selaras dengan peranan diperluaskan perbadanan, perbuatan itu kini dikenali sebagai Akta Perbadanan Produktiviti Malaysia (Diperbadankan) 1966.
Selaras dengan peruntukan di bawah Seksyen 7 Akta, fungsi-fungsi Perbadanan adalah seperti berikut.
Pada tahun 1966, Majlis Produktiviti Negara (Pemerbadanan) Akta No 19 telah diluluskan membuat sebuah badan autonomi Centre. Ia kemudiannya dipinda sebagai Majlis Produktiviti Negara (Pemerbadanan) (Pindaan) Akta A305 1975, untuk menampung pengembangan peranan Pusat `s. Akta ini kemudiannya dipinda sebagai Pusat Produktiviti Negara (Pemerbadanan) (Pindaan) Akta A801 1991. Dengan Akta ini mula berkuat kuasa pada 1 Disember 1991, Majlis Produktiviti Negara menjadi Perbadanan Produktiviti Negara.
Sehingga baru-baru ini, berkuat kuasa pada 21 Februari 2008 Perbadanan Produktiviti Negara (NPC) kini secara rasmi dikenali sebagai Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC). YB Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) telah menandatangani dokumen menguatkuasakan Akta Perbadanan Produktiviti Negara (Diperbadankan) (Pindaan) 2008 dan menetapkan 21 Februari, 2008 sebagai tarikh efektif kata perbuatan. Dalam selaras dengan peranan diperluaskan perbadanan, perbuatan itu kini dikenali sebagai Akta Perbadanan Produktiviti Malaysia (Diperbadankan) 1966.
Selaras dengan peruntukan di bawah Seksyen 7 Akta, fungsi-fungsi Perbadanan adalah seperti berikut.
- Untuk menerajui promosi dan penyebaran maklumat
berkaitan isu-isu dan produktiviti.
- Untuk menubuhkan satu pusat maklumat dan rujukan
bagi indeks produktiviti bagi negara dan bagi sistem pengurusan dan kajian
kes.
- Untuk menjana kepakaran tempatan dalam bidang
produktiviti, kualiti pengurusan dan keusahawanan.
- Untuk meningkatkan pembangunan sumber manusia di
peringkat penyeliaan dan pengurusan di negara ini.
- Untuk Menasihati dan menyelaraskan pelaksanaan
program dan aktiviti yang berkaitan dengan produktiviti dan kualiti.
- Untuk menilai dan memperakui program latihan
penyeliaan dan pengurusan, program keusahawanan dan produktiviti dan
program pengurusan kualiti yang dijalankan oleh sektor swasta bagi orang
ramai.
- Menjalankan latihan atau program lain yang berkaitan
dengan produktiviti, kualiti pengurusan dan keusahawanan.
- Untuk menyediakan perkhidmatan perundingan berkaitan
dengan produktiviti, kualiti pengurusan dan keusahawanan.
- Untuk mengumpul, mengeluarkan dan menyiarkan
maklumat mengenai produktiviti, kualiti pengurusan dan keusahawanan dan
perkara lain yang berkaitan.
- Untuk menjalankan usaha perniagaan bagi maksud
menunaikan fungsinya di bawah Akta ini dengan kelulusan Menteri.
- Untuk melaporkan setiap tahun kepada Menteri
mengenai kemajuan dan masalah meningkatkan produktiviti dalam perdagangan
dan industri dan untuk membuat syor mengenai cara di mana masalah itu
boleh diuruskan.
- Untuk melakukan apa-apa perkara dan benda yang
bersampingan dengan atau berbangkit daripada penunaian fungsinya di bawah
Akta
Visi
Organisasi peneraju
dalam meningkatkan produktiviti untuk daya saing global dan inovasi.
Misi
Memberi perkhidmatan
yang berimpak tinggi dalam usaha mencapai kecemerlangan prestasi melalui
inovasi untuk memperbaiki taraf hidup.
Objektif
Objektif korporat
kami adalah:
- Menyediakan maklumat mengenai produktiviti,
kualiti, daya saing dan amalan-amalan terbaik melalui aktiviti
penyelidikan dan pembangunan pangkalan data; - Membangunkan modal insan dan kecemerlangan
organisasi bagi membentuk masyarakat berasaskan pengetahuan menerusi
latihan, pembangunan sistem dan amalan-amalan terbaik; dan
- Memupuk budaya kreatif dan inovatif melalui
program-program promosi P&Q dan jalinan kerjasama.
HDC ( Halal Industry Development
Corporation )
Mengenai HDC
Perbadanan Pembangunan Industri Halal
Halal bukan sekadar
satu cara hidup - ia adalah industri global. Dengan kepentingan dalam sektor
perdagangan di seluruh dunia, Pembangunan Halal telah menjadi penyumbang utama
kepada semua aspek pertumbuhan ekonomi. Ditubuhkan pada 18 September 2006,
Perbadanan Pembangunan Industri Halal menyelaraskan keseluruhan pembangunan
industri halal di Malaysia. Memberi tumpuan kepada pembangunan piawaian audit
Halal, dan pensijilan, serta pembinaan kapasiti bagi produk dan perkhidmatan
halal, HDC menggalakkan penyertaan dan memudahkan pertumbuhan syarikat Malaysia
dalam pasaran Halal global. Hasrat untuk membina komuniti Halal global, HDC
membawa industri Halal Malaysia dalam serentak ke arah matlamat yang sama.
Dengan memupuk pertumbuhan dan penyertaan perniagaan tempatan ke pasaran Halal
global, HDC menetapkan bar untuk amalan terbaik Halal di Malaysia untuk
memperkayakan pembangunan standard Halal di peringkat global. Melalui
pengetahuan dan pengalaman yang sukar ditandingi, HDC adalah pintu masuk ke
arah pemahaman yang lebih baik Halal bagi semua.
Wawasan:
|
Malaysia sebagai
Hab Halal Global
|
Misi:
|
Untuk mewujudkan
nilai untuk perniagaan yang mengambil bahagian dalam Industri Halal Global
dan memberi manfaat kepada ekonomi Malaysia
|
Peranan dan Tanggungjawab
HDC adalah respons
Malaysia kepada momentum kini membina di seluruh dunia, bagi produk yang
berkualiti dan perkhidmatan yang lebih baik sebagai keuntungan keyakinan pengguna
dalam proses Halal. Ia akan menyediakan pengeluar, pengedar, peruncit,
usahawan, penyelidik dan pelabur semua bantuan yang diperlukan untuk menembusi
pasaran halal global melalui penggunaan pengalaman dan kepakaran Malaysia dalam
sektor makanan dan bukan makanan. Peranan dan tanggungjawab HDC itu:
- Menerajui pembangunan piawaian audit Halal,
dan prosedur pensijilan dalam usaha untuk melindungi integriti halal
- Untuk mengarah dan menyelaras pembangunan
industri Halal Malaysia di kalangan semua pemegang kepentingan - kedua-dua
sektor awam dan swasta
- Untuk menguruskan bangunan kapasiti bagi
pengeluar produk Halal dan penyedia perkhidmatan yang berkaitan
- Untuk menyokong pelaburan ke dalam industri
Halal Malaysia
- Untuk memudahkan pertumbuhan dan penyertaan
syarikat Malaysia dalam pasaran Halal global
- Untuk membangunkan, mempromosi dan memasarkan
jenama Halal Malaysia
- Untuk mempromosikan konsep barangan dan
perkhidmatan yang Halal dan yang berkaitan
SKM
( Suruhanjaya Koperasi Malaysia)
Mengenai SKM
Suruhanjaya Koperasi
Malaysia (SKM) adalah satu entiti yang telah diperbadankan pada 1 Januari 2008.
SKM sebelumnya dikenali sebagai Jabatan Pembangunan Koperasi Malaysia (JPK).
Di awal penubuhannya pada bulan Julai 1922, jabatan yang dikenali
sebagai The Office of The Director of Co-operation ini berfungsi
untuk menubuh, mendaftar dan membangunkan Syarikat Bekerjasama-sama di bawah
Enakmen Syarikat Bekerjasama-sama (The Co-operative Societies Enactment 1922
[FMS Cap. 97 of 1935]) dan ditugaskan untuk memandu dan memajukan
pergerakan koperasi.
Pejabat Pesuruhjaya Kemajuan Syarikat Bekerjasama-sama, Ibu Pejabat
Jabatan Pembangunan Koperasi ketika itu bertempat di Taiping, Perak Darul
Ridzuan. Ianya kemudian dipindahkan ke Kuala Lumpur dalam tahun 1924.
Nama Jabatan Kemajuan Kerjasama telah diubah kepada Jabatan Pembangunan
Koperasi (JPK) dalam akhir tahun tujuh puluhan. Enakmen Tahun 1922 itu telah
dimansuh dan digantikan dengan Akta Koperasi 1948 (Disemak 1983).
Akta Koperasi 1993 (Act 502) kemudiannya telah digubal
bagi menyatukan undang-undang koperasi di seluruh Malaysia dan mula
berkuatkuasa pada 22 Januari 1994.
Objektif SKM
|
|
|
Fungsi SKM
·
Mengalakkan serta
mengekalkan kestabilan sektor koperasi;
·
Mengalakkan dan
mempromosikan pembangunan koperasi dan sektor koperasi yang kukuh dan teratur;
·
Bertindak sebagai
pemegang amanah dan untuk menguruskan apa-apa skim pembiayaan Islam atau
kemudahan kredit yang ditubuhkan oleh Kerajaan Malaysia untuk koperasi;
·
Menasihati Menteri
mengenai semua perkara yang berhubungan dengan koperasi dan sektor koperasi;
·
Menjalankan apa-apa
fungsi di bawah mana-mana undang-undang bertulis lain seperti yang ditetapkan
oleh Menteri melalui pemberitahuan yang disiarkan dalam Warta;
·
Bertanggungjawab
dalam memantau, menyelia dan mengawal selia koperasi dan sektor koperasi;
·
Memelihara nilai dan
prinsip koperasi;
·
Mendaftar dan
membatalkan pendaftaran koperasi;
·
Mengadakan
persekitaran yang sesuai bagi koperasi menjalankan aktivitinya
Falsafah SKM
SKM komited memajukan koperasi melalui
persekitaran yang kondusif bagi membangunkan koperasi yang berdaya saing dan
menyumbang kepada pembangunan negara;
SKM memudahkan sistem penyampaian
perkhidmatan melalui penambahbaikan proses kerja yang dinamik untuk membantu
mencapai dasar-dasar pembangunan koperasi;
Anggota kerja SKM diberi latihan dan
diterapkan dengan nilai-nilai murni serta jaminan kemajuan kerjaya supaya
mereka berkhidmat dengan kompeten, ikhlas, berintegriti dan penuh komitmen; dan
SKM memastikan koperasi dikawal selia
secara berterusan dan profesional berlandaskan Akta dan Peraturan bagi
meningkatkan keyakinan masyarakat terhadap gerakan koperasi.
|
Visi SKM
"Peneraju
Kecemerlangan Koperasi Bagi Menjadikannya Penyumbang Berkesan Kepada
Pembangunan Negara"
Misi SKM
- Koperasi
yang kompetitif, berdaya tahan, berdaya saing, progresif dan berintegriti;
- Peningkatan
penglibatan koperasi dalam pelbagai sektor ekonomi;
- Modal
insan yang kompeten dan berbudaya keusahawanan
TABUNG EKONOMI BELIA
Tabung Ekonomi Belia memainkan peranan sebagai
badan penyelaras program pembangunan ekonomi belia dalam menyokong Dasar
Pembangunan Belia Negara dan Wawasan 2020. Selain itu juga berperanan dalam
meningkatkan peluang kepada masyarakat melibatkan diri dalam aktiviti
keusahawanan yang memberikan manfaat dari aspek pembangunan perniagaan,
perpaduan dan sosio ekonomi. Terdapat dua jenis skim dalam Tabung Ekonomi Belia
iaitu Skim Belia Negara (SBN) dan Skim Belia Tani (SBT). SBN menyediakan
pembiayaan untuk perkhidmatan pembuatan dan Francais yang disokong oleh Bank
Negara Malaysia. Sementara SBT pula menyediakan pembiayaan pengeluaran tanaman
jangka pendek, ternakan haiwan, perikanan, industri asas tani dan perkhidmatan
tani. SBT pula disokong oleh Bank Pertanian Malaysia, iaitu Agro Bank. Had
pinjaman bagi Tabung Ekonomi Belia adalah serendah RM 5000.00 hingga RM
50,000.00 dan tempoh bayaran balik bagi kedua-dua skim ini adalah sehingga
tujuh tahun. Bayaran balik boleh dilakukan menerusi institusi kewangan yang
dilantik.
Antara syarat-syarat permohonan, pemohon yang
berminat mestilah terdiri daripada warganegara Malaysia berumur 18 – 40 tahun.
Pemohon mestilah mendaftar sebagai pemohon dan lulus saringan seperti ujian
minat kerjaya dan kecenderungan keusahawanan. Pemohon juga mesti lulus kursus
bimbingan rancangan perniagaan. Tujuan pemohon menyuarakan pemohonan adalah
untuk memulakan dan mengembangkan perniagaan sepenuh masa. Selain itu, pemohon
mesti menyediakan dua orang penjamin yang mempunyai pendapatan kasar tidak
kurang RM 1000.00 sebulan dan tidak mempunyai rekod tindakan hutang dan
penjamin juga boleh terdiri daripada ahli keluarga.
Setiap agensi ini mempunyai peranan dan
tanggungjawab yang berbeza mengikut keperluan, jumlah wang, jenis perniagaan,
skim dan sebagainya. Selain itu, setiap agensi ini juga dikawal oleh
badan-badan kerajaan yang terpilih. Namun, matlamat kesemua agensi ini adalah
sama iaitu untuk membantu kaum Bumiputera memulakan perniagaan dan menstabilkan
kewangan pada masa hadapan. Hanya pemohon yang layak dan terpilih sahaja
berpeluang memulakan perniagaan setelah melalui beberapa ujian kelayakan.
Selain itu, syarat-syarat yang dikenakan turut mempengaruhi kadar kredibiliti
pemohon yang memohon agar modal yang dilaburkan tidak lebur begitu sahaja.
Tidak semua pemohon layak menerima pembiayaan
daripada agensi yang dipohon. Mereka terlebih dahulu akan disiasat dan
diperiksa kesahihan perniagaannya. Kerana setiap agensi ini mempunyai prosedur
yang perlu dipatuhi bagi melayakkan pemohon mendapat pembiayaan yang diminta.
Setiap syarat yang dikenakan mesti dipenuhi sebaiknya. Jika tidak, kemungkinan
wang pembiayaan yang disalurkan akan disalahgunakan oleh pihak yang tidak
bertanggungjawab. Disitu akan berlaku pembaziran pula. Pembayaran balik wang
pembiayaan perlu dilakukan apabila permohonan yang telah ditandatangani disahkan
mengikut tempoh masa yang dipersetujui. Maka, setiap pihak akan sentiasa
beringat dan berwaspada dengan setiap sen yang dilaburkan.
Kesimpulannya, jika ingin memulakan sesebuah
perniagaan, kita mesti merujuk kepada agensi yang sah dan dipercayai untuk mendapatkan
pembiayaan. Kemudian, permohonan itu akan diteliti terlebih dahulu untuk
memastikan pengaliran wang pembiayaan yang betul dilaksanakan oleh pemohon.
Setelah menerima pembiayaan, pembayaran balik mesti dibuat mengikut tempoh yang
telah dipersetujui oleh kedua-dua pihak yang terlibat. Maka, kedua-dua pihak
akan beroleh keuntungan dan manfaat.
YAYASAN PEMBANGUNAN USAHAWAN TERENGGANU
Objektif
- Menyediakan peluang sewaan infrastruktur
keusahawanan termasuklah Kilang IKS, Inkubator Industri Desa (IID) dan
lot-lot perniagaan kepada usahawan-usahawan IKS yang beroperasi di Negeri
Terengganu.
- Menyediakan peluang Pembiayaan Mikro bagi
menampung keperluan modal pusingan dan pengembangan perniagaan
usahawan-usahawan IKS yang beroperasi di Negeri Terengganu yang dikenali
sebagai T'Funds.
- Menjalankan koordinasi dan usahasama dengan
agensi-agensi kerajaan dan institusi kerja yang menawarkan skim-skim
pembiayaan perniagaan dan geran permodalan termasuklah SME Corp, SME Bank,
PUNB dan PNS.
- Mengawalselia pengurusan pelaksanaan
kerja-kerja pembinaan bagi infrastruktur keusahawanan baru dibawah YPU dan
projek-projek Flagship Keusahawanan YPU.
Sewaan Infrastruktur
Keusahawan
- Inkubator Industri Desa (IID)
- Kilang IKS
- Lot Perniagaan Pusat Dagangan Terengganu (TTC)
- Kompleks Usahawan Terengganu (KUT)
- Kompleks Tuanku Nur Zahirah (KTNZ)
- Premis-premis Lain
Pembiayaan Mikro
- Skim Pinjaman Tanpa Faedah (SPTF)
- Skim Pinjaman Kecil (SPK)
- Skim Sahabat Penjaja Melayu (SSPM)
- Skim Khusus - termasuklah Skim Pinjaman
Flagship & Skim Pinjaman Bas Henti-Henti
Kerjasama
Agensi-Agensi Pembiayaan IKS
- Permodalan Nasional Berhad (PUNB)
- Perbadanan Nasional Berhad (PNS)
- SME Corp
- SME Bank
- Agensi-agensi lain
Pengurusan Projek
Infrastruktur
- Kompleks Usahawan Terengganu (KUT)
- Kompleks Tuanku Nur Zahirah (KTNZ)
- T'Hotel
- T'Mall
- Flagship Keusahawanan YPU (T'Shoppe, T'Kafe,
T'Lodge)
LEMBAGA KEMAJUAN JOHOR TENGGARA
Visi
|
Menjadikan Wilayah KEJORA Makmur dan
Sejahtera Pada Tahun 2020.
|
Misi
|
Menerajui Pembangunan Wilayah Johor
Tenggara Melalui Pemerkasaan Modal Insan dan Pemapanan Ekonomi Secara
Strategik dan Berkesan
|
Objektif
|
Objektif KEJORA berdasarkan kepada tiga
objektif "Dasar Ekonomi Baru" iaitu mengurangkan ketidakseimbangan
ekonomi, mewujudkan peluang-peluang pekerjaan dan mempercepatkan pertumbuhan
ekonomi di Wilayah Johor Tenggara.
|
Latar Belakang
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
KEJORA adalah salah sebuah agensi badan
berkanun di bawah Kementerian Kemajuan Luar Bandar Dan Wilayah (KKLW) yang
berfungsi sebagai agen Pembanguunan Wilayah bagi kawasan Tenggara Negeri
Johor. Pembahagian wilayah meliputi 16% kawasan Negeri Johor dengan jumlah
keluasan 300,111 hektar. Ianya terbahagi kepada 2 wilayah kecil iaitu Johor
Tengah (149,009 hektar) dan Pengerang (151,356 hektar). Terletak di dua
daerah iaitu Kota Tinggi (75%) dan Kluang (25%).
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Penubuhan
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
BANK NEGARA MALAYSIA
Mengenai Bank
Bank Negara Malaysia
ditubuhkan pada 26 Januari 1959 di bawah Akta Bank Negara Malaysia 1958
(Pindaan - 1994). Bank Negara Malaysia (Bank) merupakan badan berkanun yang
dimiliki sepenuhnya oleh Kerajaan Malaysia dengan modal berbayar yang meningkat
secara berperingkat-peringkat, kini sebanyak RM100 juta. Bank bertanggungjawab
kepada Menteri Kewangan Malaysia dan memaklumkan hal-hal berkaitan dengan dasar
sektor monetari dan kewangan kepada Menteri.
Peranan dan Fungsi
Antara peranan utama Bank
ialah pengendalian
dasar monetari yang berhemat, yang
secara umumnya menghasilkan inflasi yang rendah dan stabil, dan seterusnya
mengekalkan kuasa beli ringgit. Bank juga bertanggungjawab mewujudkan sistem
kewangan yang stabil dan menggalakkan sektor kewangan
yang kukuh dan progresif. Kini, sektor
kewangan lebih pelbagai, komprehensif dan berdaya saing, dan berupaya memenuhi
keperluan pengguna dan perniagaan yang semakin canggih, dan juga telah menjadi
pemacu pertumbuhan ekonomi. Bank juga memainkan peranan penting dalam
pembangunan, termasuk pembangunan infrastruktur sistem kewangan dengan
penekanan utama diberikan pada pembangunan sistem pembayaran negara yang
efisien dan selamat di samping membina institusi yang diperlukan (termasuk
Suruhanjaya Sekuriti, BSKL, sekarang dikenali sebagai Bursa Malaysia dan Credit
Guarantee Corporation). Semua ini penting ke arah membangunkan sistem kewangan
yang menyeluruh, kukuh dan berdaya saing. Bank secara aktif menggalakkan
rangkuman kewangan, yang telah mempertingkatkan akses kepada perkhidmatan
kewangan bagi semua sektor ekonomi dan lapisan masyarakat, dan dengan itu
menyokong pertumbuhan ekonomi yang seimbang.
Peranan penting Bank yang lain ialah menjadi jurubank dan penasihat kepada Kerajaan, memainkan peranan yang aktif dalam memberi nasihat berkaitan dengan dasar makroekonomi dan pengurusan hutang negara. Bank juga merupakan pihak berkuasa tunggal mengeluarkan mata wang di samping menguruskan rizab antarabangsa negara.
Peranan Bank disokong oleh 37 jabatan/unit di Bank yang merangkumi tujuh bahagian berdasarkan fungsian seperti yang berikut:
Peranan penting Bank yang lain ialah menjadi jurubank dan penasihat kepada Kerajaan, memainkan peranan yang aktif dalam memberi nasihat berkaitan dengan dasar makroekonomi dan pengurusan hutang negara. Bank juga merupakan pihak berkuasa tunggal mengeluarkan mata wang di samping menguruskan rizab antarabangsa negara.
Peranan Bank disokong oleh 37 jabatan/unit di Bank yang merangkumi tujuh bahagian berdasarkan fungsian seperti yang berikut:
Dasar Ekonomi & Monetari
Menyediakan terutamanya
sokongan teknikal dan penyelidikan yang baik mengenai isu berkaitan pertumbuhan
untuk menambah baik perumusan dasar monetari dan kredit dalam menggalakkan
kestabilan monetari dan memastikan ketersediaan kredit yang mencukupi untuk
membiayai pertumbuhan ekonomi.
Pelaburan dan operasi
Menguruskan mudah tunai
domestik dan kadar pertukaran bagi memastikan sasaran dasar monetari dapat
dicapai selain menguruskan rizab luar negeri bagi melindungi nilai dan
mengoptimumkan pulangan. Di bawah fungsi ini, Bank juga bertanggungjawab untuk
memberi nasihat dan menyediakan bantuan kepada Kerajaan berhubung dengan
pengurusan hutang dan dana serta menyumbang kepada pembangunan pasaran kewangan
domestik.
Pengawalan
Menggalakkan sektor
kewangan yang stabil melalui pembangunan institusi dan infrastruktur kewangan
yang mampan, kukuh dan mantap secara berperingkat-peringkat dan dengan itu
membolehkan industri kewangan tempatan yang kompetitif mempunyai daya tahan
dalam menghadapi persekitaran masa hadapan yang berubah-ubah di samping
menerajui inisiatif mempertingkatkan akses kepada pembiayaan. Dasar dan
strategi turut dirumuskan dan dilaksanakan ke arah membangunkan dan menjadikan
Malaysia sebagai Pusat Kewangan Islam bersepadu yang terunggul serta
meningkatkan keupayaan kewangan pengguna.
Sistem pembayaran
Menghasilkan dasar dan
strategi bagi menggalakkan sistem penjelasan, penyelesaian dan pembayaran yang
boleh dipercayai, selamat dan cekap di dalam negara.
Penyeliaan
Penyeliaan
Menghasilkan, menambah
baik dan melaksanakan rangka kerja pengawasan yang berkesan bagi memastikan
keselamatan dan kekukuhan institusi kewangan dan menguatkuasakan amalan yang
baik terhadap institusi tersebut.
Pembangunan organisasi
Menerajui fungsi
pengurusan strategik, pengurusan prestasi organisasi dan pengurusan program
bagi memacu proses penambahbaikan prestasi dan mengukuhkan bina upaya Bank.
Selain itu, menerajui dan memacu inisiatif sumber manusia dan aktiviti
strategik lain bagi memastikan keseluruhan rangka kerja Pengurusan Modal Insan
dilaksanakan dengan berkesan.
Komunikasi
Fungsi komunikasi telah
menjadi semakin penting bagi memenuhi tuntutan yang meningkat dari pelbagai
pihak berkepentingan yang mengharapkan ketelusan dan penzahiran yang lebih
baik.
Meningkatkan interaksi
dan hubungan dengan orang ramai
Memandangkan sistem
kewangan semakin berkembang, Bank telah melaksanakan langkah-langkah untuk
meningkatkan tahap celik kewangan dalam kalangan pengguna. Berikutan
kecanggihan pasaran, produk dan perkhidmatan kewangan pada masa ini, Bank telah
memulakan Program Pendidikan Pengguna (Consumer Education Programme) di seluruh
negara untuk menyampaikan maklumat kepada orang ramai. Program ini terdiri
daripada inisiatif BankingInfo dan InsuranceInfo;
penyertaan kanak-kanak sekolah yang disasarkan dalam program jangkauan Bank
bagi meningkatkan pendidikan kewangan mereka; dan jerayawara (roadshows)
pendidikan kewangan untuk meluaskan penyampaian maklumat kepada orang ramai,
termasuk di kawasan luar bandar.
Akses yang lebih meluas kepada orang ramai
Dengan pelbagai inisiatif
yang ada, akses kepada Bank oleh orang ramai juga penting. Melalui interaksi
dengan orang ramai, Bank dapat mempertingkatkan pemahaman mereka mengenai
hal-hal kewangan di samping memperoleh maklumat berguna berhubung dengan isu
sebenar yang dihadapi pengguna sektor kewangan, yang penting untuk membuat
keputusan dasar. Dalam usaha mewujudkan pusat sehenti bagi perhubungan awam,
Pusat Perhubungan Bersepadu (Integrated Contact Centre, ICC) telah ditubuhkan,
yang menempatkan pengurusan pelanggan dan pengurusan kes di bawah satu bumbung.
ICC terdiri daripada berikut:
- BNMLINK,
iaitu pusat perkhidmatan pelanggan, memberikan maklumat dan penjelasan
kepada orang ramai berhubung dengan hal-hal di bawah kawal selia Bank.
Perkhidmatan ini kini boleh didapati di kesemua cawangan Bank.
- BNM TELELINK melengkapkan perkhidmatan
BNMLINK dengan menguruskan pertanyaan melalui panggilan telefon,
faksimile, surat dan e-mel; dan
- Unit
Pengurusan Aduan dan Khidmat Nasihat (Complaint Management and Advisory,
CMA), yang antara lainnya, memudahkan penyelesaian aduan orang ramai,
termasuk perusahaan kecil dan sederhana, terhadap institusi di bawah kawal
selia Bank.
Khidmat nasihat kewangan dan kaunseling
Bank telah menubuhkan Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit, dengan cawangan-cawangannya di seluruh Malaysia bagi
membantu pengguna menguruskan hutang mereka dan menjadi lebih berdikari dalam
menguruskan hal-hal kewangan dan seterusnya mengekalkan daya tahan sektor isi
rumah dalam proses pertumbuhan ekonomi. Selain itu, Bank juga memainkan peranan
penting dalam penubuhan Biro Pengantaraan Kewangan, iaitu sebuah badan bebas yang memberikan
penyelesaian secara objektif dan tepat pada masanya bagi pertikaian, tuntutan
dan aduan berkaitan dengan perkhidmatan yang diberikan oleh institusi kewangan
kepada pengguna.
BANK RAKYAT
Bank
Rakyat yang ditubuhkan pada 28 September 1954 di bawah Ordinan Koperasi 1948
kini merupakan bank koperasi Islam terbesar di Malaysia dengan memiliki aset
berjumlah RM72.48 bilion pada akhir 2011.
Transformasi daripada sistem perbankan konvensional kepada sistem perbankan Syariah sejak 2003 telah menjayakan Bank Rakyat untuk terus mencatatkan keuntungan yang memberangsangkan saban tahun. Bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2011, kami telah mencatatkan keuntungan sebelum cukai dan zakat berjumlah RM2.02 bilion.
Kami terus mengembangkan produk dan fasiliti pelanggan yang pelbagai serta inovatif. Ia meliputi perbankan konsumer, pembiayaan komersil, simpanan dan pelaburan serta produk perancangan kewangan bagi memenuhi keperluan pelbagai spektrum pelanggan masa kini.
Saluran penyampaian yang cekap turut diperluaskan serta sentiasa ditambah baik. Kami terus mengekalkan imej korporat yang mesra untuk menempatkan diri pada asas yang tepat sebagai Bank Pilihan Anda.
Kami telah menerima pelbagai pengiktirafan berkaitan industri mahupun sebagai sebuah organisasi baik di Malaysia mahupun di peringkat antarabangsa.
Sebagai sebuah entiti di bawah kawalan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, kami komited untuk menyokong misi Kementerian untuk mengukuhkan sektor koperasi sebagai tunjang pertumbuhan ekonomi negara melalui semua usaha dan langkah yang diatur.
Sehingga kini, kami mempunyai 136 cawangan dengan lebih daripada 600 mesin juruwang automatik (ATM) dan mesin deposit tunai (CDM) serta 38 Ar-Rahnu X’change di seluruh negara. Bank Rakyat juga mengendalikan pusat panggilan tele-Rakyat yang boleh dihubungi di talian 1-300-88-1BANK (12265) dan perbankan internet i-Rakyat di www.irakyat.com.my. Laman sesawang rasmi Bank Rakyat adalah www.bankrakyat.com.my.
Transformasi daripada sistem perbankan konvensional kepada sistem perbankan Syariah sejak 2003 telah menjayakan Bank Rakyat untuk terus mencatatkan keuntungan yang memberangsangkan saban tahun. Bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2011, kami telah mencatatkan keuntungan sebelum cukai dan zakat berjumlah RM2.02 bilion.
Kami terus mengembangkan produk dan fasiliti pelanggan yang pelbagai serta inovatif. Ia meliputi perbankan konsumer, pembiayaan komersil, simpanan dan pelaburan serta produk perancangan kewangan bagi memenuhi keperluan pelbagai spektrum pelanggan masa kini.
Saluran penyampaian yang cekap turut diperluaskan serta sentiasa ditambah baik. Kami terus mengekalkan imej korporat yang mesra untuk menempatkan diri pada asas yang tepat sebagai Bank Pilihan Anda.
Kami telah menerima pelbagai pengiktirafan berkaitan industri mahupun sebagai sebuah organisasi baik di Malaysia mahupun di peringkat antarabangsa.
Sebagai sebuah entiti di bawah kawalan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, kami komited untuk menyokong misi Kementerian untuk mengukuhkan sektor koperasi sebagai tunjang pertumbuhan ekonomi negara melalui semua usaha dan langkah yang diatur.
Sehingga kini, kami mempunyai 136 cawangan dengan lebih daripada 600 mesin juruwang automatik (ATM) dan mesin deposit tunai (CDM) serta 38 Ar-Rahnu X’change di seluruh negara. Bank Rakyat juga mengendalikan pusat panggilan tele-Rakyat yang boleh dihubungi di talian 1-300-88-1BANK (12265) dan perbankan internet i-Rakyat di www.irakyat.com.my. Laman sesawang rasmi Bank Rakyat adalah www.bankrakyat.com.my.
Visi
Bank Rakyat menjadi Bank Pilihan oleh anggota-anggotanya
kerana apa jua perkhidmatan yang disediakan oleh Bank Rakyat, ia adalah yang
terbaik berbanding dengan apa yang ditawarkan oleh institusi kewangan yang
lain. Keanggotaan dalam Bank Rakyat,
menjadi begitu bermakna dan tidak ada sebab mengapa anggota-anggota
harus berurus niaga dengan pihak lain.
Visi ini menghasilkan slogan: "Bank Rakyat Bank
Pilihan Anda"
Misi
Tujuan utama Bank ini ialah hendak meninggikan taraf
ekonomi anggotanya dengan cara memberi pinjaman atau pembiayaan pada kadar
keuntungan yang berpatutan bagi kegunaan pertanian, usaha-usaha menjalankan
pengeluaran, pemasaran, perikanan, pengangkutan, perumahan, perniagaan dan
daya-daya usaha lain yang difikirkan perlu bagi kepentingan anggotanya dan juga
menggalakkan jimat cermat dan simpanan wang. (Undang-Undang Kecil Perkara 5(i))
Objektif
Memastikan perolehan keuntungan yang memuaskan ke arah
menepati pembayaran dividen kepada anggota dengan mengenakan kadar keuntungan
yang tidak membebankan anggota.
Fungsi
Fungsi utama Bank Rakyat ialah menyediakan pembiayaan dan
menerima deposit serta menghasilkan pulangan dividen yang memuaskan untuk
kebaikan semua anggota.
Strategi Pasaran
Memperluas dan menembusi pasaran menerusi usaha pemasaran
yang berkesan.
Produk
Penentuan sesuatu produk unik dan penyampaiannya yang mudah
dan menepati waktu.
Pelanggan
Menyediakan tawaran bernilai melalui perkhidmatan yang peka
terhadap keperluan pelanggan.
Tanggungjawab
Sosial
Meningkatkan sumbangan ke arah pembangunan sosial dan
keperluan anggota-anggotanya.
Kepelbagaian
Produk
Meneroka peluang perniagaan selain daripada perbankan
konsumer.
SEJARAH
Logo Korporat Bank Rakyat yang Pertama
Tan Sri Sheikh Ahmad Mohd. Hashim, Pengerusi Bank Rakyat yang Pertama
·
Bank Rakyat telah ditubuhkan pada
Bulan September 1954 dibawah Ordinan Koperasi 1948, berikutan
perkembangan pergerakan koperasi di Semenanjung Malaysia.
·
Bagi memudahkan perkembangan pergerakan
koperasi, pihak koperasi telah menubuhkan bank persatuan masing-masing bagi
menyediakan kemudahan kewangan kepada ahli-ahli mereka.
·
Pada 28 September 1954, 11 daripada bank
persatuan membuat keputusan untuk bergabung dan membentuk Bank Agong (Apex
Bank)
·
Pada tahun 1967, Bank Kerjasama Malaysia
Berhad telah menggantikan Bank Agong dengan membuka keahlian tidak hanya terhad
kepada koperasi, tetapi juga kepada individu. Berikutan pertukaran kepada
undang-undang kecil juga telah menyebabkan penubuhan subsidiari syarikat dan
pembukaan cawangannya bagi melayan pelanggan dan juga keahlian.
·
Pada 6 Januari 1973, nama Bank tersebut
telah ditukar kepada Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Berhad atau lebih dikenali
sebagai Bank Rakyat.
·
Bank Rakyat diselia oleh Undang-undang dan
Akta Bank Kerjasama Rakyat (M) Berhad 1978 (Peruntukan Khas 202), yang
membenarkan Bank Rakyat menyediakan pembiayaan kepada bukan ahli.
·
Pada tahun 1989, Bank Rakyat telah
diletakkan dibawah Kementerian Pembangunan Tanah dan Koperasi dan Kementerian
Kewangan.
KEMENTERIAN PERDAGANGAN DALAM NEGERI, KOPERASI DAN KEPENGGUNAAN
Latar Belakang
Penubuhan Kementerian
- Kementerian Perdagangan Dalam
Negeri Koperasi Dan Kepenggunaan ditubuhkan pada 27 Oktober 1990.
- Matlamat penubuhan Kementerian
adalah untuk menggalak pembangunan perdagangan dalam negeri yang beretika
dan melindungi kepentingan pengguna.
- Peranan
dan fungsi Kementerian telah diperluaskan pada tahun 2009 untuk merangkumi
sektor francais dan koperasi.
Fungsi
KPDNKK
KPDNKK menggubal dasar, strategi dan mengkaji perkara-perkara yang berkaitan dengan pembangunan perdagangan dalam negeri dan kepenggunaan.
Bidang Tugas Kementerian:
Perdagangan Dalam Negeri
KPDNKK menggubal dasar, strategi dan mengkaji perkara-perkara yang berkaitan dengan pembangunan perdagangan dalam negeri dan kepenggunaan.
Bidang Tugas Kementerian:
Perdagangan Dalam Negeri
·
Menentukan dan memantau
harga barang-barang perlu;
·
Melesenkan penjualan
dan pengedaran barang-barang perlu;
·
Melesenkan penjualan
dan pengedaran barangan petroleum dan petrokimia;
·
Menyelaraskan dasar,
peraturan dan aktiviti berkaitan keselamatan industri
petroleum, petrokimia dan gas;
·
Melesenkan urusniaga jualan
langsung;
·
Melaksanakan peraturan
timbang dan sukat;
·
Menyelaras perkara
mengenai perbadanan, syarikat dan perniagaan mengikut
akta berkaitan;
·
Menggalakkan amalan
tadbir urus korporat yang baik; dan
·
Mentadbir dan
membangunkan sistem perlindungan harta intelek.
Kepenggunaan
·
Melaksanakan program
pendidikan pengguna;
·
Memperkukuhkan program
kesedaran pengguna dan perlindungan pengguna; dan
·
Menggalakkan dan
membantu gerakan kepenggunaan.
VISI
& MISI
Dalam
mencapai status negara maju menjelang 2020, Malaysia perlu mewujudkan keadaan
ekonomi domestik yang rancak serta perlunya ia disokong oleh komuniti pengguna
yang perkasa. Keadaan ini dijangka dapat dilihat daripada kerjasama 3 pihak
yang akan melangkaui segala sempadan
Berdasarkan ini, Visi Kementerian telah dirangka semula bagi memastikan Kementerian berada tepat diantara para pelabur, peniaga serta pengguna. Kementerian akan menjadi penggerak kepada perdagangan dalam negeri dan sebagai jagoan pengguna.
Visi Kementerian
Peneraju di dalam pembangunan perdagangan domestik, koperasi dan kepenggunaan.
Misi Kementerian
Berdasarkan ini, Visi Kementerian telah dirangka semula bagi memastikan Kementerian berada tepat diantara para pelabur, peniaga serta pengguna. Kementerian akan menjadi penggerak kepada perdagangan dalam negeri dan sebagai jagoan pengguna.
Visi Kementerian
Peneraju di dalam pembangunan perdagangan domestik, koperasi dan kepenggunaan.
Misi Kementerian
·
Menyediakan suasana perniagaan yang
kondusif untuk pembangunan perdagangan dalam negeri;
·
Memacu negara ke arah mewujudkan
masyarakat pengguna yang sedar akan hak mereka sebagai pengguna serta
masyarakat pengguna yang perkasa
·
Membangunkan koperasi yang berdaya saing,
progresif dan berdaya tahan; dan
·
Memupuk kreativiti dan inovasi melalui
regim IPR yang efektif.
Motto Kementerian
Perdagangan Sihat Pengguna Berkat
Nilai Teras Kementerian
·
Bekerjasama
·
Amanah
·
Komited
·
Adil
Tujuh (7) Teras Strategik Kementerian
TERAS STRATEGIK 1
Meningkatkan sumbangan sektor Perdagangan Dalam Negeri
kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).
TERAS STRATEGIK 2
Menanam budaya kepenggunaan.
TERAS STRATEGIK 3
Mewujudkan suasana perniagaan yang kondusif.
TERAS STRATEGIK 4
Menuju ke arah liberalisasi pasaran.
TERAS STRATEGIK 5
Mensasarkan kecemerlangan organisasi dengan menekankan
pembangunan modal insan, pengurusan kewangan berhemah dan pengurusan
pentadbiran yang cekap.
TERAS STRATEGIK 6
Meningkatkan penyertaan di arena antarabangsa.
TERAS STRATEGIK 7
Infrastruktur perundangan yang kukuh dan regim pengurusan
Hak Harta Intelek yang berkesan.
AMANAH IKHTIAR MALAYSIA (AIM)
Amanah
Ikhtiar Malaysia (AIM) ialah sebuah badan Amanah Persendirian yang ditubuhkan
pada 17 September 1987 melalui Suratcara Perjanjian AIM dan didaftarkan di
bawah Akta Amanah (Pemerbadanan) 1952 (pindaan 1981) (Akta 258). Penubuhan
AIM adalah rentetan daripada kejayaan Projek Ikhtiar yang merupakan satu projek
penyelidikan bertindak dilaksanakan oleh Pusat Penyelidikan Dasar, Universiti
Sains Malaysia dari tahun 1986 hingga 1987 di Barat Laut Selangor. Penyelidikan
bertindak ini yang diketuai oleh Profesor David S. Gibbons dan Profesor Sukor
Kasim adalah untuk menguji Pendekatan ini menawarkan skim pembiayaan kredit
mikro berpenyeliaan rapi kepada golongan miskin untuk mengusahakan sebarang
kegiatan ekonomi berasaskan kemahiran yang dimiliki sebagai usaha menambahkan
pendapatan keluarga.
Objektif AIM ialah :
- Mengurangkan kemiskinan di kalangan isi rumah
miskin dan berpendapatan rendah di Malaysia dengan menyediakan pembiayaan
kredit mikro untuk membiayai kegiatan-kegiatan yang boleh menambah dan
meningkatkan pendapatan.
- Melahirkan usahawan daripada kalangan miskin dan
berpendapatan rendah.
- Menyediakan kemudahan kewangan, bimbingan dan
latihan berterusan kepada usahawan-usahawan dari keluarga miskin dan
berpendapatan rendah.
Untuk mencapai objektif tersebut, AIM
menyediakan produk-produk berikut :
- Pembiayaan Modal
- Simpanan Wajib
- Tabung Kebajikan dan Kesejahteraan Sahabat
VISI ORGANISASI
Untuk Menjadi Institusi Kewangan Mikro
Yang Terunggul dan Diberkati Bagi Kesejahteraan Ummah.
MISI ORGANISASI
- Menjadi Institusi Kewangan Mikro yang mapan pada
tahun 2012.
- Menawarkan pelbagai produk dan perkhidmatan
kewangan.
- Menjadi IKON dalam operasi kewangan mikro di
peringkat antarabangsa.
- Membangunkan program yang lebih komprehensif bagi
membantu, membimbing dan memperkasa golongan berpendapatan rendah terutama
bangsa Malayu dan Bumiputera lain.
- Mencapai baki kini pembiayaan sebanyak RM5 bilion
pada tahun 2015.
- Meningkatkan kualiti perkhidmatan dan mewujudkan
budaya kerja cemerlang.
- Menyediakan kemudahan kewangan dan bimbingan
berterusan kepada sahabat usahawan.
- Memperkasa modal insan, menambah kekayaan dan
mengagih pendapatan tambahan kepada sahabat melalui penubuhan Koperasi
Sahabat Amanah Ikhtiar Malaysia.
- Melahirkan 30% daripada sahabat menjadi usahawan
pada tahun 2015.
- Menubuhkan Akademik Kewangan Mikro dan
Keusahawanan pada tahun 2012.
- Menyediakan Skim Perlindungan Takaful melalui
pnubuhan Syarikat Insurans pada tahun 2012.
IKRAR KAKITANGAN
Kami yang diamanahkan membantu keluarga
miskin berikhtiar menambah rezeki melalui pembiayaan ikhtiar yang dikeluarkan
kepada mereka yang sanggup berusaha dan mempunyai projek yang sempurna tanpa
mengira bangsa, agama, jantina, dan fahaman politik. Dalam tugas ini, kami
bertindak secara amanah, tegas, bijaksana dan telus tanpa mementingkan
keuntungan peribadi atau balasan dalam apa-apa bentuk sekalipun daripada ahli
dan bakal ahli. Allah/Tuhan menjadi saksi segala yang kami lafazkan dan
lakukan.
IKRAR SAHABAT
Adalah menjadi tanggungjawab kami kepada
Allah untuk berikhtiar menambah rezeki, membantu ahli kumpulan dan pusat
apabila mereka di dalam kesesakan, menggunakan keuntungan pembiayaan untuk
mengeluarkan keluarga daripada kemiskinan, menggalak anak-anak terus bersekolah
dan membayar balik pembiayaan setiap minggu. Allah menjadi saksi segala yang
kami lafaz dan lakukan.
SEJARAH
Pendekatan kredit mikro dalam membasmi
kemiskinan diperkenalkan oleh Prof. Muhamad Yunus di Bangladesh pada tahun 1976
dan sejak itu telah berkembang ke seluruh dunia. Perkembangannya di Malaysia
berlaku pada tahun 1986, diusahakan oleh Prof. David Gibbons dan Prof. Madya
Sukor Kasim, pada waktu tersebut masih berkhidmat dengan USM. Projek awal untuk
menguji kesesuaian pendekatan Bank Grameen ini yang dikenali sebagai Projek
Ikhtiar yang dikendalikan oleh USM dan dibiayai oleh Yayasan Pembangunan
Ekonomi Islam Malaysia (YPEIM), Pusat Pembangunan Asia Pasifik (APDC) dan
Kerajaan Negeri Selangor.
Projek Ikhtiar, iaitu satu projek
penyelidikan bertindak yang dijalankan oleh Pusat Penyelidikan Dasar (PPD) USM
adalah satu kajian bagi menguji Pendekatan Bank Grameen (PBG) di dalam
mengurangkan kemiskinan luar bandar dengan menyerahkan hak kredit mikro kepada
golongan miskin. Penyaluran kredit mikro ini adalah bagi membiayai apa sahaja
usaha bagi meningkatkan pendapatan serta memperkukuhkan golongan miskin ini
dengan pengurusan bersama pihak AIM demi kesinambungan dan kejayaan program.
Sejarah berkembangnya AIM berkait rapat
dengan penubuhan Bank Grameen. Sejarah bermulanya Bank Grameen adalah apabila
Dr Muhammad Yunus, Pensyarah Ekonomi di Universiti Chittagong Bangladesh
menjalankan kajian pada tahun 1976 mengenai golongan miskin yang jarang
melibatkan diri dalam dunia perbankan. Daripada kajiannya mendapati golongan
miskin ini tidak berupaya untuk meningkatkan taraf hidup mereka adalah kerana
tidak mempunyai modal yang mencukupi. Oleh itu, Prof. Yunus mencadangkan
bahawa jika golongan miskin ini diberi suntikan modal pada masa dan situasi
yang betul pasti akan dapat membina sebuah pembangunan yang pesat.
Prof. Yunus dengan bantuan wang
peribadinya sendiri memulakan perbankan dengan golongan miskin yang mana pada
masa itu, pelajarnya sendiri telah menyenaraikan hampir 42 nama mereka yang
terdiri daripada golongan miskin di Kampung Jobra terletak di pinggir kampus.
Mereka yang terpilih adalah golongan miskin yang difikirkan layak untuk diberi
bantuan pinjaman.
Antara objektif yang dikemukakan oleh Prof
Yunus pada ketika itu bagi meminjamkan wang kepada golongan miskin ini ialah
memperluaskan kemudahan perbankan kepada golongan miskin, mengelakkan golongan
miskin ini dari ditindas oleh lintah darat dan memberikan pinjaman kepada
golongan miskin ini berdasarkan syarat yang lebih teratur dan senang difahami.
Berdasarkan disiplin bayar balik yang memuaskan memberikan satu idea kepada
Yunus untuk memperluaskannya kepada satu sistem perbankan yang lebih teratur.
Dari sehari ke sehari perbankkan
Prof.Yunus dengan golongan miskin makin berkembang dan Prof. Yunus mula mencari
bank-bank yang berminat untuk membiayai program ini. Namun tiada mana-mana bank
yang berminat pada ketika itu dan ini memaksa Prof Yunus untuk meminta kerajaan
Bangladesh mengisytiharkan lesen perbankkan kepadanya. Hasil usaha gigih Prof
Yunus selama ini berbaloi apabila pada 2hb Oktober 1983, wujudlah Projek Bank
Grameen. Projek ini semakin berkembang dengan pesat sehingga kini wujudlah Bank
Grameen dan bukan lagi Projek Bank Grameen.
Pendekatan Bank Grameen
di Malaysia bermula di Barat Laut Selangor
Di Malaysia pendekatan Bank Grameen mula dilakukan melalui kajian-kajian di Barat Laut Selangor yang bermula dengan projek perintis selama dua setengah tahun, melibatkan 373 orang isi rumah termiskin yang menerima pinjaman kebajikan pertama mereka. Di akhir projek Ikhtiar sekurang-kurangnya 90 peratus bayaran balik diterima termasuk modal pinjaman dan kos pengurusan. Ini membuktikan program ini telah berjaya. Di peringkat awal pengenalan projek seramai 232 orang Sahabat lelaki dan 141 orang Sahabat wanita telah menerima pinjaman mereka. Kepelbagaian projek telah dijalankan oleh Sahabat-Sahabat antaranya kedai runcit, kedai makan, berniaga pasar tani, tanaman sayur, tanaman padi dan ternakan binatang mengikut kemahiran dan pengalaman yang ada pada mereka.
Di Malaysia pendekatan Bank Grameen mula dilakukan melalui kajian-kajian di Barat Laut Selangor yang bermula dengan projek perintis selama dua setengah tahun, melibatkan 373 orang isi rumah termiskin yang menerima pinjaman kebajikan pertama mereka. Di akhir projek Ikhtiar sekurang-kurangnya 90 peratus bayaran balik diterima termasuk modal pinjaman dan kos pengurusan. Ini membuktikan program ini telah berjaya. Di peringkat awal pengenalan projek seramai 232 orang Sahabat lelaki dan 141 orang Sahabat wanita telah menerima pinjaman mereka. Kepelbagaian projek telah dijalankan oleh Sahabat-Sahabat antaranya kedai runcit, kedai makan, berniaga pasar tani, tanaman sayur, tanaman padi dan ternakan binatang mengikut kemahiran dan pengalaman yang ada pada mereka.
Pada akhir Jun 1988, satu kajian telah
dijalankan ke atas Sahabat-Sahabat ini untuk mengenalpasti status projek yang
dijalankan. Hasil kajian menunjukkan Sahabat-Sahabat wanita ternyata lebih
unggul dalam menjalankan projek mereka. Kadar peratusan bayar balik yang tinggi
iaitu 95 peratus berbanding Sahabat lelaki 75 peratus sahaja. Kajian impak
yang dijalankan juga menunjukkan peningkatan pendapatan lebih ketara pada
Sahabat wanita iaitu tambahan sebanyak RM136 sebulan berbanding Sahabat lelaki
hanya RM65 sahaja sebulan. Kejayaan besar yang ditunjukkan oleh Sahabat-Sahabat
telah memberi keyakinan kepada jawatankuasa pengasas untuk meneruskan
pengembangan projek Ikhtiar ke negeri-negeri yang mempunyai kadar kemiskinan
yang tinggi.
Kehadiran ke Mesyuarat Pusat juga
menunjukkan perbezaan yang agak ketara antara Sahabat lelaki dan Sahabat
wanita. Sahabat lelaki yang hadir ke Mesyuarat Pusat di tahap 60 peratus dan
Sahabat wanita melebihi 85 peratus pada setiap minggu. Kadar kehadiran yang
agak rendah di kalangan Sahabat lelaki dengan alasan mencari nafkah mungkin ada
logiknya. Sewajarnya Ikhtiar menetapkan kaum wanita menjadi wakil untuk
menyertai Ikhtiar.
Kelebihan AIM Dalam
Pendekatan Disiplin Kredit Mikro
Sehingga kini, dapat dilihat bahawa projek AIM dalam membantu golongan miskin untuk meningkatkan taraf hidup mereka adalah sangat berjaya dan sungguh memberangsangkan. Bagi melihat punca kejayaan ini kita haruslah meneliti pendekatan yang digunakan oleh AIM dan juga kelebihan-kelebihan lain yang dimiliki oleh AIM. Kejayaan AIM adalah kerana konsep yang diamalkan oleh AIM sendiri iaitu memberikan pinjaman tanpa cagaran, tanpa penjamin mahupun tindakan undang-undang dalam mendapatkan semula wang pinjaman. Sikap keterbukaan AIM dalam memberikan pinjaman ini menyebabkan AIM mudah menjangkau dan mendapatkan sahabat dalam menyertai AIM dan ini terbukti apabila sehingga pertengahan 2004, seramai 94000 telah menyertai AIM. Sebagai Badan Amanah Persendirian yang berdaftar, AIM ditadbirurus oleh Lembaga Pemegang Amanah yang mana keahliannya terdiri daripada Unit Perancang Ekonomi (UPE) dan Unit Penyelarasan dan Pelaksanaan (UPP) Jabatan Perdana Menteri, Kementerian Kewangan Malaysia, Kementerian Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah, wakil dari Kerajaan Negeri Selangor dan juga mereka yang dilantik dalam kapasiti peribadi. Ahli Lembaga Pemegang Amanah yang terdiri daripada pelbagai pihak ini memberikan jaminan yang segala urusan AIM adalah adil dan tiada penyelewengan memandangkan segala projek AIM diawasi oleh pelbagai pihak dan dengan ini memberikan keyakinan kepada orang ramai dalam menyertai AIM. Dalam menjalankan projeknya, AIM menempatkan antara tujuh hingga sembilan Pembantu Amanah di setiap cawangan dengan bidang tugas mereka mengesan dan mencari isirumah miskin. Mereka melakukan tugas ini dengan mengendalikan ujian kelayakan, menyediakan pelan peningkatan kesejahteraan hidup isirumah dan akhirnya memperkukuhkan ekonomi golongan miskin ini dengan modal Ikhtiar yang diberikan serta pengurusan bersama yang dijalankan. Mesyuarat Pusat yang diwajibkan kepada para Sahabat juga menjadi asas kepada kejayaan AIM, ini adalah kerana dengan mesyuarat mingguan ini AIM dapat menilai, memantau dan membimbing para Sahabat yang akhirnya menjamin kejayaan kepada semua sahabat. Kejayaan AIM dalam menyalurkan modal kepada golongan miskin juga adalah kerana sumbangan yang banyak yang diterima oleh AIM dan ini mengelakkan AIM dari dibelenggu masalah untuk mendapatkan dana modal pusingan. Sokongan Kerajaan Malaysia menyalurkan dana sebagai modal pembiayaan untuk dana AIM. Selain itu, kejayaan AIM juga adalah disebabkan para sahabat sendiri, terutamanya kaum wanita. Ini kerana daripada kajian yang dijalankan didapati golongan wanita miskin ini adalah lebih bertanggungjawab, meningkatkan kesejahteraan keluarga terutamanya terhadap anak-anak mereka dan pandai mengambil peluang yang ada bagi memperbaiki taraf hidup diri sendiri dan keluarga. Golongan wanita miskin ini juga didapati sanggup berkorban untuk masa depan keluarga yang lebih cerah. Dengan motivasi yang tinggi inilah telah mendorong para sahabat ini untuk berusaha dengan gigih di samping mendapat bimbingan daripada AIM dan akhirnya menjamin kejayaan AIM. Oleh itu secara keseluruhannya dapat dirumuskan bahawa kejayaan AIM dan berkembangnya projek AIM adalah kerana objektif AIM itu sendiri dan hal ini dibantu pula dengan sikap keterbukaan AIM kepada para Sahabat dalam melaksanakan programnya. Jumlah jangkauan yang luas serta sikap para sahabat yang bermotivasi untuk mengubah cara hidup mereka juga antara penyumbang kepada perkembangan AIM.
Sehingga kini, dapat dilihat bahawa projek AIM dalam membantu golongan miskin untuk meningkatkan taraf hidup mereka adalah sangat berjaya dan sungguh memberangsangkan. Bagi melihat punca kejayaan ini kita haruslah meneliti pendekatan yang digunakan oleh AIM dan juga kelebihan-kelebihan lain yang dimiliki oleh AIM. Kejayaan AIM adalah kerana konsep yang diamalkan oleh AIM sendiri iaitu memberikan pinjaman tanpa cagaran, tanpa penjamin mahupun tindakan undang-undang dalam mendapatkan semula wang pinjaman. Sikap keterbukaan AIM dalam memberikan pinjaman ini menyebabkan AIM mudah menjangkau dan mendapatkan sahabat dalam menyertai AIM dan ini terbukti apabila sehingga pertengahan 2004, seramai 94000 telah menyertai AIM. Sebagai Badan Amanah Persendirian yang berdaftar, AIM ditadbirurus oleh Lembaga Pemegang Amanah yang mana keahliannya terdiri daripada Unit Perancang Ekonomi (UPE) dan Unit Penyelarasan dan Pelaksanaan (UPP) Jabatan Perdana Menteri, Kementerian Kewangan Malaysia, Kementerian Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah, wakil dari Kerajaan Negeri Selangor dan juga mereka yang dilantik dalam kapasiti peribadi. Ahli Lembaga Pemegang Amanah yang terdiri daripada pelbagai pihak ini memberikan jaminan yang segala urusan AIM adalah adil dan tiada penyelewengan memandangkan segala projek AIM diawasi oleh pelbagai pihak dan dengan ini memberikan keyakinan kepada orang ramai dalam menyertai AIM. Dalam menjalankan projeknya, AIM menempatkan antara tujuh hingga sembilan Pembantu Amanah di setiap cawangan dengan bidang tugas mereka mengesan dan mencari isirumah miskin. Mereka melakukan tugas ini dengan mengendalikan ujian kelayakan, menyediakan pelan peningkatan kesejahteraan hidup isirumah dan akhirnya memperkukuhkan ekonomi golongan miskin ini dengan modal Ikhtiar yang diberikan serta pengurusan bersama yang dijalankan. Mesyuarat Pusat yang diwajibkan kepada para Sahabat juga menjadi asas kepada kejayaan AIM, ini adalah kerana dengan mesyuarat mingguan ini AIM dapat menilai, memantau dan membimbing para Sahabat yang akhirnya menjamin kejayaan kepada semua sahabat. Kejayaan AIM dalam menyalurkan modal kepada golongan miskin juga adalah kerana sumbangan yang banyak yang diterima oleh AIM dan ini mengelakkan AIM dari dibelenggu masalah untuk mendapatkan dana modal pusingan. Sokongan Kerajaan Malaysia menyalurkan dana sebagai modal pembiayaan untuk dana AIM. Selain itu, kejayaan AIM juga adalah disebabkan para sahabat sendiri, terutamanya kaum wanita. Ini kerana daripada kajian yang dijalankan didapati golongan wanita miskin ini adalah lebih bertanggungjawab, meningkatkan kesejahteraan keluarga terutamanya terhadap anak-anak mereka dan pandai mengambil peluang yang ada bagi memperbaiki taraf hidup diri sendiri dan keluarga. Golongan wanita miskin ini juga didapati sanggup berkorban untuk masa depan keluarga yang lebih cerah. Dengan motivasi yang tinggi inilah telah mendorong para sahabat ini untuk berusaha dengan gigih di samping mendapat bimbingan daripada AIM dan akhirnya menjamin kejayaan AIM. Oleh itu secara keseluruhannya dapat dirumuskan bahawa kejayaan AIM dan berkembangnya projek AIM adalah kerana objektif AIM itu sendiri dan hal ini dibantu pula dengan sikap keterbukaan AIM kepada para Sahabat dalam melaksanakan programnya. Jumlah jangkauan yang luas serta sikap para sahabat yang bermotivasi untuk mengubah cara hidup mereka juga antara penyumbang kepada perkembangan AIM.