Thursday, December 27, 2012

Profile of Funding Agencies


Profile of Funding Agencies
Alpha

MPC (PERBADANAN PRODUKTIVITI MALAYSIA)

Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC) yang dahulunya dikenali sebagai Perbadanan Produktiviti Negara telah ditubuhkan pada tahun 1962 sebagai satu projek bersama antara Dana Khas Bangsa Bersatu dan Kerajaan Persekutuan, dengan Pertubuhan Buruh Antarabangsa bertindak sebagai agensi yang melaksanakan.

Pada tahun 1966, Majlis Produktiviti Negara (Pemerbadanan) Akta No 19 telah diluluskan membuat sebuah badan autonomi Centre. Ia kemudiannya dipinda sebagai Majlis Produktiviti Negara (Pemerbadanan) (Pindaan) Akta A305 1975, untuk menampung pengembangan peranan Pusat `s. Akta ini kemudiannya dipinda sebagai Pusat Produktiviti Negara (Pemerbadanan) (Pindaan) Akta A801 ​​1991. Dengan Akta ini mula berkuat kuasa pada 1 Disember 1991, Majlis Produktiviti Negara menjadi Perbadanan Produktiviti Negara.

Sehingga baru-baru ini, berkuat kuasa pada 21 Februari 2008 Perbadanan Produktiviti Negara (NPC) kini secara rasmi dikenali sebagai Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC). YB Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) telah menandatangani dokumen menguatkuasakan Akta Perbadanan Produktiviti Negara (Diperbadankan) (Pindaan) 2008 dan menetapkan 21 Februari, 2008 sebagai tarikh efektif kata perbuatan. Dalam selaras dengan peranan diperluaskan perbadanan, perbuatan itu kini dikenali sebagai Akta Perbadanan Produktiviti Malaysia (Diperbadankan) 1966.

Selaras dengan peruntukan di bawah Seksyen 7 Akta, fungsi-fungsi Perbadanan adalah seperti berikut.


  • Untuk menerajui promosi dan penyebaran maklumat berkaitan isu-isu dan produktiviti.
  • Untuk menubuhkan satu pusat maklumat dan rujukan bagi indeks produktiviti bagi negara dan bagi sistem pengurusan dan kajian kes.
  • Untuk menjana kepakaran tempatan dalam bidang produktiviti, kualiti pengurusan dan keusahawanan.
  • Untuk meningkatkan pembangunan sumber manusia di peringkat penyeliaan dan pengurusan di negara ini.
  • Untuk Menasihati dan menyelaraskan pelaksanaan program dan aktiviti yang berkaitan dengan produktiviti dan kualiti.
  • Untuk menilai dan memperakui program latihan penyeliaan dan pengurusan, program keusahawanan dan produktiviti dan program pengurusan kualiti yang dijalankan oleh sektor swasta bagi orang ramai.
  • Menjalankan latihan atau program lain yang berkaitan dengan produktiviti, kualiti pengurusan dan keusahawanan.
  • Untuk menyediakan perkhidmatan perundingan berkaitan dengan produktiviti, kualiti pengurusan dan keusahawanan.
  • Untuk mengumpul, mengeluarkan dan menyiarkan maklumat mengenai produktiviti, kualiti pengurusan dan keusahawanan dan perkara lain yang berkaitan.
  • Untuk menjalankan usaha perniagaan bagi maksud menunaikan fungsinya di bawah Akta ini dengan kelulusan Menteri.
  • Untuk melaporkan setiap tahun kepada Menteri mengenai kemajuan dan masalah meningkatkan produktiviti dalam perdagangan dan industri dan untuk membuat syor mengenai cara di mana masalah itu boleh diuruskan.
  • Untuk melakukan apa-apa perkara dan benda yang bersampingan dengan atau berbangkit daripada penunaian fungsinya di bawah Akta


Visi
Organisasi peneraju dalam meningkatkan produktiviti untuk daya saing global dan inovasi.
Misi
Memberi perkhidmatan yang berimpak tinggi dalam usaha mencapai kecemerlangan prestasi melalui inovasi untuk memperbaiki taraf hidup.
Objektif
Objektif korporat kami adalah:
  • Menyediakan maklumat mengenai produktiviti, kualiti, daya saing dan amalan-amalan terbaik melalui aktiviti
    penyelidikan dan pembangunan pangkalan data;
  • Membangunkan modal insan dan kecemerlangan organisasi bagi membentuk masyarakat berasaskan pengetahuan menerusi latihan, pembangunan sistem dan amalan-amalan terbaik; dan
  • Memupuk budaya kreatif dan inovatif melalui program-program promosi P&Q dan jalinan kerjasama.




HDC ( Halal Industry Development Corporation )

Mengenai HDC
Perbadanan Pembangunan Industri Halal
Halal bukan sekadar satu cara hidup - ia adalah industri global. Dengan kepentingan dalam sektor perdagangan di seluruh dunia, Pembangunan Halal telah menjadi penyumbang utama kepada semua aspek pertumbuhan ekonomi. Ditubuhkan pada 18 September 2006, Perbadanan Pembangunan Industri Halal menyelaraskan keseluruhan pembangunan industri halal di Malaysia. Memberi tumpuan kepada pembangunan piawaian audit Halal, dan pensijilan, serta pembinaan kapasiti bagi produk dan perkhidmatan halal, HDC menggalakkan penyertaan dan memudahkan pertumbuhan syarikat Malaysia dalam pasaran Halal global. Hasrat untuk membina komuniti Halal global, HDC membawa industri Halal Malaysia dalam serentak ke arah matlamat yang sama. Dengan memupuk pertumbuhan dan penyertaan perniagaan tempatan ke pasaran Halal global, HDC menetapkan bar untuk amalan terbaik Halal di Malaysia untuk memperkayakan pembangunan standard Halal di peringkat global. Melalui pengetahuan dan pengalaman yang sukar ditandingi, HDC adalah pintu masuk ke arah pemahaman yang lebih baik Halal bagi semua.

Wawasan:     

Malaysia sebagai Hab Halal Global                                       
Misi:    

Untuk mewujudkan nilai untuk perniagaan yang mengambil bahagian dalam Industri Halal Global dan memberi manfaat kepada ekonomi Malaysia

Peranan dan Tanggungjawab
HDC adalah respons Malaysia kepada momentum kini membina di seluruh dunia, bagi produk yang berkualiti dan perkhidmatan yang lebih baik sebagai keuntungan keyakinan pengguna dalam proses Halal. Ia akan menyediakan pengeluar, pengedar, peruncit, usahawan, penyelidik dan pelabur semua bantuan yang diperlukan untuk menembusi pasaran halal global melalui penggunaan pengalaman dan kepakaran Malaysia dalam sektor makanan dan bukan makanan. Peranan dan tanggungjawab HDC itu:
  • Menerajui pembangunan piawaian audit Halal, dan prosedur pensijilan dalam usaha untuk melindungi integriti halal
  • Untuk mengarah dan menyelaras pembangunan industri Halal Malaysia di kalangan semua pemegang kepentingan - kedua-dua sektor awam dan swasta
  • Untuk menguruskan bangunan kapasiti bagi pengeluar produk Halal dan penyedia perkhidmatan yang berkaitan
  • Untuk menyokong pelaburan ke dalam industri Halal Malaysia
  • Untuk memudahkan pertumbuhan dan penyertaan syarikat Malaysia dalam pasaran Halal global
  • Untuk membangunkan, mempromosi dan memasarkan jenama Halal Malaysia
  • Untuk mempromosikan konsep barangan dan perkhidmatan yang Halal dan yang berkaitan


SKM ( Suruhanjaya Koperasi Malaysia)

Mengenai SKM

Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) adalah satu entiti yang telah diperbadankan pada 1 Januari 2008. SKM sebelumnya dikenali sebagai Jabatan Pembangunan Koperasi Malaysia (JPK).
Di awal penubuhannya pada bulan Julai 1922, jabatan yang dikenali sebagai The Office of The Director of Co-operation ini berfungsi untuk menubuh, mendaftar dan membangunkan Syarikat Bekerjasama-sama di bawah Enakmen Syarikat Bekerjasama-sama (The Co-operative Societies Enactment 1922 [FMS Cap. 97 of 1935]) dan ditugaskan untuk memandu dan memajukan pergerakan koperasi.
Pejabat Pesuruhjaya Kemajuan Syarikat Bekerjasama-sama, Ibu Pejabat Jabatan Pembangunan Koperasi ketika itu bertempat  di Taiping, Perak Darul Ridzuan. Ianya kemudian dipindahkan ke Kuala Lumpur dalam tahun 1924.
Nama Jabatan Kemajuan Kerjasama telah diubah kepada Jabatan Pembangunan Koperasi (JPK) dalam akhir tahun tujuh puluhan. Enakmen Tahun 1922 itu telah dimansuh dan digantikan dengan Akta Koperasi 1948 (Disemak 1983).
Akta Koperasi 1993 (Act 502) kemudiannya telah digubal bagi menyatukan undang-undang koperasi di seluruh Malaysia dan mula berkuatkuasa pada 22 Januari 1994.

Objektif SKM

  • Merangsang pembangunan koperasi dan sektor koperasi yang kukuh dan teratur menurut nilai-nilai serta prinsip-prinsip koperasi bagi menyumbang ke arah pencapaian objektif sosio-ekonomi negara;
  • Mengalakkan sektor koperasi yang kukuh kewangannya, progresif dan mampan; dan;
  • Mengekalkan keyakinan dalam gerakan koperasi.

Fungsi SKM

·         Mengalakkan serta mengekalkan kestabilan sektor koperasi;
·         Mengalakkan dan mempromosikan pembangunan koperasi dan sektor koperasi yang kukuh dan teratur;
·         Bertindak sebagai pemegang amanah dan untuk menguruskan apa-apa skim pembiayaan Islam atau kemudahan kredit yang ditubuhkan oleh Kerajaan Malaysia untuk koperasi;
·         Menasihati Menteri mengenai semua perkara yang berhubungan dengan koperasi dan sektor koperasi;
·         Menjalankan apa-apa fungsi di bawah mana-mana undang-undang bertulis lain seperti yang ditetapkan oleh Menteri melalui pemberitahuan yang disiarkan dalam Warta;
·         Bertanggungjawab dalam memantau, menyelia dan mengawal selia koperasi dan sektor koperasi;
·         Memelihara nilai dan prinsip koperasi;
·         Mendaftar dan membatalkan pendaftaran koperasi;
·         Mengadakan persekitaran yang sesuai bagi koperasi menjalankan aktivitinya





Falsafah SKM  

SKM komited memajukan koperasi melalui persekitaran yang kondusif bagi membangunkan koperasi yang berdaya saing dan menyumbang kepada pembangunan negara;  

SKM memudahkan sistem penyampaian perkhidmatan melalui penambahbaikan proses kerja yang dinamik untuk membantu mencapai dasar-dasar pembangunan koperasi;
Anggota kerja SKM diberi latihan dan diterapkan dengan nilai-nilai murni serta jaminan kemajuan kerjaya supaya mereka berkhidmat dengan kompeten, ikhlas, berintegriti dan penuh komitmen; dan
SKM memastikan koperasi dikawal selia secara berterusan dan profesional berlandaskan Akta dan Peraturan bagi meningkatkan keyakinan masyarakat terhadap gerakan koperasi.
   
Koperasi yang kompetitif, berdaya tahan, berdaya saing, progresif dan berintegriti;

Peningkatan penglibatan koperasi dalam pelbagai sektor ekonomi;

Modal insan yang kompeten dan berbudaya keusahawanan


Visi SKM  

"Peneraju Kecemerlangan Koperasi Bagi Menjadikannya Penyumbang Berkesan Kepada Pembangunan Negara"

Misi SKM

  • Koperasi yang kompetitif, berdaya tahan, berdaya saing, progresif dan berintegriti;
  • Peningkatan penglibatan koperasi dalam pelbagai sektor ekonomi;
  • Modal insan yang kompeten dan berbudaya keusahawanan



TABUNG EKONOMI BELIA

Tabung Ekonomi Belia memainkan peranan sebagai badan penyelaras program pembangunan ekonomi belia dalam menyokong Dasar Pembangunan Belia Negara dan Wawasan 2020. Selain itu juga berperanan dalam meningkatkan peluang kepada masyarakat melibatkan diri dalam aktiviti keusahawanan yang memberikan manfaat dari aspek pembangunan perniagaan, perpaduan dan sosio ekonomi. Terdapat dua jenis skim dalam Tabung Ekonomi Belia iaitu Skim Belia Negara (SBN) dan Skim Belia Tani (SBT). SBN menyediakan pembiayaan untuk perkhidmatan pembuatan dan Francais yang disokong oleh Bank Negara Malaysia. Sementara SBT pula menyediakan pembiayaan pengeluaran tanaman jangka pendek, ternakan haiwan, perikanan, industri asas tani dan perkhidmatan tani. SBT pula disokong oleh Bank Pertanian Malaysia, iaitu Agro Bank. Had pinjaman bagi Tabung Ekonomi Belia adalah serendah RM 5000.00 hingga RM 50,000.00 dan tempoh bayaran balik bagi kedua-dua skim ini adalah sehingga tujuh tahun. Bayaran balik boleh dilakukan menerusi institusi kewangan yang dilantik.
Antara syarat-syarat permohonan, pemohon yang berminat mestilah terdiri daripada warganegara Malaysia berumur 18 – 40 tahun. Pemohon mestilah mendaftar sebagai pemohon dan lulus saringan seperti ujian minat kerjaya dan kecenderungan keusahawanan. Pemohon juga mesti lulus kursus bimbingan rancangan perniagaan. Tujuan pemohon menyuarakan pemohonan adalah untuk memulakan dan mengembangkan perniagaan sepenuh masa. Selain itu, pemohon mesti menyediakan dua orang penjamin yang mempunyai pendapatan kasar tidak kurang RM 1000.00 sebulan dan tidak mempunyai rekod tindakan hutang dan penjamin juga boleh terdiri daripada ahli keluarga.
Setiap agensi ini mempunyai peranan dan tanggungjawab yang berbeza mengikut keperluan, jumlah wang, jenis perniagaan, skim dan sebagainya. Selain itu, setiap agensi ini juga dikawal oleh badan-badan kerajaan yang terpilih. Namun, matlamat kesemua agensi ini adalah sama iaitu untuk membantu kaum Bumiputera memulakan perniagaan dan menstabilkan kewangan pada masa hadapan. Hanya pemohon yang layak dan terpilih sahaja berpeluang memulakan perniagaan setelah melalui beberapa ujian kelayakan. Selain itu, syarat-syarat yang dikenakan turut mempengaruhi kadar kredibiliti pemohon yang memohon agar modal yang dilaburkan tidak lebur begitu sahaja.
Tidak semua pemohon layak menerima pembiayaan daripada agensi yang dipohon. Mereka terlebih dahulu akan disiasat dan diperiksa kesahihan perniagaannya. Kerana setiap agensi ini mempunyai prosedur yang perlu dipatuhi bagi melayakkan pemohon mendapat pembiayaan yang diminta. Setiap syarat yang dikenakan mesti dipenuhi sebaiknya. Jika tidak, kemungkinan wang pembiayaan yang disalurkan akan disalahgunakan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Disitu akan berlaku pembaziran pula. Pembayaran balik wang pembiayaan perlu dilakukan apabila permohonan yang telah ditandatangani disahkan mengikut tempoh masa yang dipersetujui. Maka, setiap pihak akan sentiasa beringat dan berwaspada dengan setiap sen yang dilaburkan.
Kesimpulannya, jika ingin memulakan sesebuah perniagaan, kita mesti merujuk kepada agensi yang sah dan dipercayai untuk mendapatkan pembiayaan. Kemudian, permohonan itu akan diteliti terlebih dahulu untuk memastikan pengaliran wang pembiayaan yang betul dilaksanakan oleh pemohon. Setelah menerima pembiayaan, pembayaran balik mesti dibuat mengikut tempoh yang telah dipersetujui oleh kedua-dua pihak yang terlibat. Maka, kedua-dua pihak akan beroleh keuntungan dan manfaat.




YAYASAN PEMBANGUNAN USAHAWAN TERENGGANU

Objektif
  1. Menyediakan peluang sewaan infrastruktur keusahawanan termasuklah Kilang IKS, Inkubator Industri Desa (IID) dan lot-lot perniagaan kepada usahawan-usahawan IKS yang beroperasi di Negeri Terengganu.
  2. Menyediakan peluang Pembiayaan Mikro bagi menampung keperluan modal pusingan dan pengembangan perniagaan usahawan-usahawan IKS yang beroperasi di Negeri Terengganu yang dikenali sebagai T'Funds.
  3. Menjalankan koordinasi dan usahasama dengan agensi-agensi kerajaan dan institusi kerja yang menawarkan skim-skim pembiayaan perniagaan dan geran permodalan termasuklah SME Corp, SME Bank, PUNB dan PNS.
  4. Mengawalselia pengurusan pelaksanaan kerja-kerja pembinaan bagi infrastruktur keusahawanan baru dibawah YPU dan projek-projek Flagship Keusahawanan YPU.
Sewaan Infrastruktur Keusahawan
  1. Inkubator Industri Desa (IID)
  2. Kilang IKS
  3. Lot Perniagaan Pusat Dagangan Terengganu (TTC)
  4. Kompleks Usahawan Terengganu (KUT)
  5. Kompleks Tuanku Nur Zahirah (KTNZ)
  6. Premis-premis Lain
Pembiayaan Mikro
  1. Skim Pinjaman Tanpa Faedah (SPTF)
  2. Skim Pinjaman Kecil (SPK)
  3. Skim Sahabat Penjaja Melayu (SSPM)
  4. Skim Khusus - termasuklah Skim Pinjaman Flagship & Skim Pinjaman Bas Henti-Henti
Kerjasama Agensi-Agensi Pembiayaan IKS
  1. Permodalan Nasional Berhad (PUNB)
  2. Perbadanan Nasional Berhad (PNS)
  3. SME Corp
  4. SME Bank
  5. Agensi-agensi lain
Pengurusan Projek Infrastruktur
  1. Kompleks Usahawan Terengganu (KUT)
  2. Kompleks Tuanku Nur Zahirah (KTNZ)
  3. T'Hotel
  4. T'Mall
  5. Flagship Keusahawanan YPU (T'Shoppe, T'Kafe, T'Lodge)



LEMBAGA KEMAJUAN JOHOR TENGGARA
Visi

Menjadikan Wilayah KEJORA Makmur dan Sejahtera Pada Tahun 2020.

Misi

Menerajui Pembangunan Wilayah Johor Tenggara Melalui Pemerkasaan Modal Insan dan Pemapanan Ekonomi Secara Strategik dan Berkesan

Objektif

Objektif KEJORA berdasarkan kepada tiga objektif "Dasar Ekonomi Baru" iaitu mengurangkan ketidakseimbangan ekonomi, mewujudkan peluang-peluang pekerjaan dan mempercepatkan pertumbuhan ekonomi di Wilayah Johor Tenggara.
  
Latar Belakang

KEJORA adalah salah sebuah agensi badan berkanun di bawah Kementerian Kemajuan Luar Bandar Dan Wilayah (KKLW) yang berfungsi sebagai agen Pembanguunan Wilayah bagi kawasan Tenggara Negeri Johor. Pembahagian wilayah meliputi 16% kawasan Negeri Johor dengan jumlah keluasan 300,111 hektar. Ianya terbahagi kepada 2 wilayah kecil iaitu Johor Tengah (149,009 hektar) dan Pengerang (151,356 hektar). Terletak di dua daerah iaitu Kota Tinggi (75%) dan Kluang (25%).

Penubuhan





1.

Ditubuhkan pada 1 Jun 1972 di bawah Akta Parlimen 75





2.

Akta Lembaga Kemajuan Johor Tenggara





3.

Enakmen Bil. 7/1972 Enakmen Kejora





4.

Enakmen Lembaga Kemajuan Johor Tenggara 1972




BANK NEGARA MALAYSIA

Mengenai Bank

Bank Negara Malaysia ditubuhkan pada 26 Januari 1959 di bawah Akta Bank Negara Malaysia 1958 (Pindaan - 1994). Bank Negara Malaysia (Bank) merupakan badan berkanun yang dimiliki sepenuhnya oleh Kerajaan Malaysia dengan modal berbayar yang meningkat secara berperingkat-peringkat, kini sebanyak RM100 juta. Bank bertanggungjawab kepada Menteri Kewangan Malaysia dan memaklumkan hal-hal berkaitan dengan dasar sektor monetari dan kewangan kepada Menteri.
Peranan dan Fungsi  
Antara peranan utama Bank ialah pengendalian dasar monetari yang berhemat, yang secara umumnya menghasilkan inflasi yang rendah dan stabil, dan seterusnya mengekalkan kuasa beli ringgit. Bank juga bertanggungjawab mewujudkan sistem kewangan yang stabil dan menggalakkan sektor kewangan yang kukuh dan progresif. Kini, sektor kewangan lebih pelbagai, komprehensif dan berdaya saing, dan berupaya memenuhi keperluan pengguna dan perniagaan yang semakin canggih, dan juga telah menjadi pemacu pertumbuhan ekonomi. Bank juga memainkan peranan penting dalam pembangunan, termasuk pembangunan infrastruktur sistem kewangan dengan penekanan utama diberikan pada pembangunan sistem pembayaran negara yang efisien dan selamat di samping membina institusi yang diperlukan (termasuk Suruhanjaya Sekuriti, BSKL, sekarang dikenali sebagai Bursa Malaysia dan Credit Guarantee Corporation). Semua ini penting ke arah membangunkan sistem kewangan yang menyeluruh, kukuh dan berdaya saing. Bank secara aktif menggalakkan rangkuman kewangan, yang telah mempertingkatkan akses kepada perkhidmatan kewangan bagi semua sektor ekonomi dan lapisan masyarakat, dan dengan itu menyokong pertumbuhan ekonomi yang seimbang.

Peranan penting Bank yang lain ialah menjadi jurubank dan penasihat kepada Kerajaan, memainkan peranan yang aktif dalam memberi nasihat berkaitan dengan dasar makroekonomi dan pengurusan hutang negara. Bank juga merupakan pihak berkuasa tunggal mengeluarkan mata wang di samping menguruskan rizab antarabangsa negara.

Peranan Bank disokong oleh 37 jabatan/unit di Bank yang merangkumi tujuh bahagian berdasarkan fungsian seperti yang berikut:


Dasar Ekonomi & Monetari
Menyediakan terutamanya sokongan teknikal dan penyelidikan yang baik mengenai isu berkaitan pertumbuhan untuk menambah baik perumusan dasar monetari dan kredit dalam menggalakkan kestabilan monetari dan memastikan ketersediaan kredit yang mencukupi untuk membiayai pertumbuhan ekonomi.

Pelaburan dan operasi
Menguruskan mudah tunai domestik dan kadar pertukaran bagi memastikan sasaran dasar monetari dapat dicapai selain menguruskan rizab luar negeri bagi melindungi nilai dan mengoptimumkan pulangan. Di bawah fungsi ini, Bank juga bertanggungjawab untuk memberi nasihat dan menyediakan bantuan kepada Kerajaan berhubung dengan pengurusan hutang dan dana serta menyumbang kepada pembangunan pasaran kewangan domestik.

Pengawalan
Menggalakkan sektor kewangan yang stabil melalui pembangunan institusi dan infrastruktur kewangan yang mampan, kukuh dan mantap secara berperingkat-peringkat dan dengan itu membolehkan industri kewangan tempatan yang kompetitif mempunyai daya tahan dalam menghadapi persekitaran masa hadapan yang berubah-ubah di samping menerajui inisiatif mempertingkatkan akses kepada pembiayaan. Dasar dan strategi turut dirumuskan dan dilaksanakan ke arah membangunkan dan menjadikan Malaysia sebagai Pusat Kewangan Islam bersepadu yang terunggul serta meningkatkan keupayaan kewangan pengguna.

Sistem pembayaran
Menghasilkan dasar dan strategi bagi menggalakkan sistem penjelasan, penyelesaian dan pembayaran yang boleh dipercayai, selamat dan cekap di dalam negara.

Penyeliaan
Menghasilkan, menambah baik dan melaksanakan rangka kerja pengawasan yang berkesan bagi memastikan keselamatan dan kekukuhan institusi kewangan dan menguatkuasakan amalan yang baik terhadap institusi tersebut.

Pembangunan organisasi
Menerajui fungsi pengurusan strategik, pengurusan prestasi organisasi dan pengurusan program bagi memacu proses penambahbaikan prestasi dan mengukuhkan bina upaya Bank. Selain itu, menerajui dan memacu inisiatif sumber manusia dan aktiviti strategik lain bagi memastikan keseluruhan rangka kerja Pengurusan Modal Insan dilaksanakan dengan berkesan.


Komunikasi
Fungsi komunikasi telah menjadi semakin penting bagi memenuhi tuntutan yang meningkat dari pelbagai pihak berkepentingan yang mengharapkan ketelusan dan penzahiran yang lebih baik.

Meningkatkan interaksi dan hubungan dengan orang ramai 
Memandangkan sistem kewangan semakin berkembang, Bank telah melaksanakan langkah-langkah untuk meningkatkan tahap celik kewangan dalam kalangan pengguna. Berikutan kecanggihan pasaran, produk dan perkhidmatan kewangan pada masa ini, Bank telah memulakan Program Pendidikan Pengguna (Consumer Education Programme) di seluruh negara untuk menyampaikan maklumat kepada orang ramai. Program ini terdiri daripada inisiatif BankingInfo dan InsuranceInfo; penyertaan kanak-kanak sekolah yang disasarkan dalam program jangkauan Bank bagi meningkatkan pendidikan kewangan mereka; dan jerayawara (roadshows) pendidikan kewangan untuk meluaskan penyampaian maklumat kepada orang ramai, termasuk di kawasan luar bandar.  


Akses yang lebih meluas kepada orang ramai
Dengan pelbagai inisiatif yang ada, akses kepada Bank oleh orang ramai juga penting. Melalui interaksi dengan orang ramai, Bank dapat mempertingkatkan pemahaman mereka mengenai hal-hal kewangan di samping memperoleh maklumat berguna berhubung dengan isu sebenar yang dihadapi pengguna sektor kewangan, yang penting untuk membuat keputusan dasar. Dalam usaha mewujudkan pusat sehenti bagi perhubungan awam, Pusat Perhubungan Bersepadu (Integrated Contact Centre, ICC) telah ditubuhkan, yang menempatkan pengurusan pelanggan dan pengurusan kes di bawah satu bumbung. ICC terdiri daripada berikut:

  • BNMLINK, iaitu pusat perkhidmatan pelanggan, memberikan maklumat dan penjelasan kepada orang ramai berhubung dengan hal-hal di bawah kawal selia Bank. Perkhidmatan ini kini boleh didapati di kesemua cawangan Bank.

  • BNM TELELINK melengkapkan perkhidmatan BNMLINK dengan menguruskan pertanyaan melalui panggilan telefon, faksimile, surat dan e-mel; dan

  • Unit Pengurusan Aduan dan Khidmat Nasihat (Complaint Management and Advisory, CMA), yang antara lainnya, memudahkan penyelesaian aduan orang ramai, termasuk perusahaan kecil dan sederhana, terhadap institusi di bawah kawal selia Bank.

Khidmat nasihat kewangan dan kaunseling
Bank telah menubuhkan Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit, dengan cawangan-cawangannya di seluruh Malaysia bagi membantu pengguna menguruskan hutang mereka dan menjadi lebih berdikari dalam menguruskan hal-hal kewangan dan seterusnya mengekalkan daya tahan sektor isi rumah dalam proses pertumbuhan ekonomi. Selain itu, Bank juga memainkan peranan penting dalam penubuhan Biro Pengantaraan Kewangan, iaitu sebuah badan bebas yang memberikan penyelesaian secara objektif dan tepat pada masanya bagi pertikaian, tuntutan dan aduan berkaitan dengan perkhidmatan yang diberikan oleh institusi kewangan kepada pengguna.



BANK RAKYAT

Bank Rakyat yang ditubuhkan pada 28 September 1954 di bawah Ordinan Koperasi 1948 kini merupakan bank koperasi Islam terbesar di Malaysia dengan memiliki aset berjumlah RM72.48 bilion pada akhir 2011.

Transformasi daripada sistem perbankan konvensional kepada sistem perbankan Syariah sejak 2003 telah menjayakan Bank Rakyat untuk terus mencatatkan keuntungan yang memberangsangkan saban tahun. Bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2011, kami telah mencatatkan keuntungan sebelum cukai dan zakat berjumlah RM2.02 bilion.

Kami terus mengembangkan produk dan fasiliti pelanggan yang pelbagai serta inovatif. Ia meliputi perbankan konsumer, pembiayaan komersil, simpanan dan pelaburan serta produk perancangan kewangan bagi memenuhi keperluan pelbagai spektrum pelanggan masa kini.

Saluran penyampaian yang cekap turut diperluaskan serta sentiasa ditambah baik. Kami terus mengekalkan imej korporat yang mesra untuk menempatkan diri pada asas yang tepat sebagai Bank Pilihan Anda.

Kami telah menerima pelbagai pengiktirafan berkaitan industri mahupun sebagai sebuah organisasi baik di Malaysia mahupun di peringkat antarabangsa.

Sebagai sebuah entiti di bawah kawalan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, kami komited untuk menyokong misi Kementerian untuk mengukuhkan sektor koperasi sebagai tunjang pertumbuhan ekonomi negara melalui semua usaha dan langkah yang diatur.

Sehingga kini, kami mempunyai 136 cawangan dengan lebih daripada 600 mesin juruwang automatik (ATM) dan mesin deposit tunai (CDM) serta 38 Ar-Rahnu X’change di seluruh negara. Bank Rakyat juga mengendalikan pusat panggilan tele-Rakyat yang boleh dihubungi di talian 1-300-88-1BANK (12265) dan perbankan internet i-Rakyat di www.irakyat.com.my. Laman sesawang rasmi Bank Rakyat adalah www.bankrakyat.com.my.

Visi
Bank Rakyat menjadi Bank Pilihan oleh anggota-anggotanya kerana apa jua perkhidmatan yang disediakan oleh Bank Rakyat, ia adalah yang terbaik berbanding dengan apa yang ditawarkan oleh institusi kewangan yang lain. Keanggotaan dalam Bank Rakyat,  menjadi begitu bermakna dan tidak ada sebab mengapa anggota-anggota harus berurus niaga dengan pihak lain.
Visi ini menghasilkan slogan: "Bank Rakyat Bank Pilihan Anda"

Misi
Tujuan utama Bank ini ialah hendak meninggikan taraf ekonomi anggotanya dengan cara memberi pinjaman atau pembiayaan pada kadar keuntungan yang berpatutan bagi kegunaan pertanian, usaha-usaha menjalankan pengeluaran, pemasaran, perikanan, pengangkutan, perumahan, perniagaan dan daya-daya usaha lain yang difikirkan perlu bagi kepentingan anggotanya dan juga menggalakkan jimat cermat dan simpanan wang. (Undang-Undang Kecil Perkara 5(i))

Objektif
Memastikan perolehan keuntungan yang memuaskan ke arah menepati pembayaran dividen kepada anggota dengan mengenakan kadar keuntungan yang tidak membebankan anggota.

Fungsi
Fungsi utama Bank Rakyat ialah menyediakan pembiayaan dan menerima deposit serta menghasilkan pulangan dividen yang memuaskan untuk kebaikan semua anggota.

Strategi Pasaran
Memperluas dan menembusi pasaran menerusi usaha pemasaran yang berkesan.

Produk
Penentuan sesuatu produk unik dan penyampaiannya yang mudah dan menepati waktu.

Pelanggan
Menyediakan tawaran bernilai melalui perkhidmatan yang peka terhadap keperluan pelanggan.

Tanggungjawab Sosial
Meningkatkan sumbangan ke arah pembangunan sosial dan keperluan anggota-anggotanya.

Kepelbagaian Produk
Meneroka peluang perniagaan selain daripada perbankan konsumer.


SEJARAH
Logo Korporat Bank Rakyat yang Pertama

Tan Sri Sheikh Ahmad Mohd. Hashim, Pengerusi Bank Rakyat yang Pertama

·         Bank Rakyat telah ditubuhkan pada Bulan  September 1954 dibawah Ordinan Koperasi 1948, berikutan perkembangan pergerakan koperasi di Semenanjung Malaysia.

·         Bagi memudahkan perkembangan pergerakan koperasi, pihak koperasi telah menubuhkan bank persatuan masing-masing bagi menyediakan kemudahan kewangan kepada ahli-ahli mereka.

·         Pada 28 September 1954, 11 daripada bank persatuan membuat keputusan untuk bergabung dan membentuk Bank Agong (Apex Bank)

·         Pada tahun 1967, Bank Kerjasama Malaysia Berhad telah menggantikan Bank Agong dengan membuka keahlian tidak hanya terhad kepada koperasi, tetapi juga kepada individu. Berikutan pertukaran kepada undang-undang kecil juga telah menyebabkan penubuhan subsidiari syarikat dan pembukaan cawangannya bagi melayan pelanggan dan juga keahlian.

·         Pada 6 Januari 1973, nama Bank tersebut telah ditukar kepada Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Berhad atau lebih dikenali sebagai Bank Rakyat.

·         Bank Rakyat diselia oleh Undang-undang dan Akta Bank Kerjasama Rakyat (M) Berhad 1978 (Peruntukan Khas 202), yang membenarkan Bank Rakyat menyediakan pembiayaan kepada bukan ahli.

·         Pada tahun 1989, Bank Rakyat telah diletakkan dibawah Kementerian Pembangunan Tanah dan Koperasi dan Kementerian Kewangan.


KEMENTERIAN PERDAGANGAN DALAM NEGERI, KOPERASI DAN KEPENGGUNAAN
Latar Belakang

Penubuhan Kementerian
  • Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi Dan Kepenggunaan ditubuhkan pada 27 Oktober 1990.
     
  • Matlamat penubuhan Kementerian adalah untuk menggalak pembangunan perdagangan dalam negeri yang beretika dan melindungi kepentingan pengguna.
     
  • Peranan dan fungsi Kementerian telah diperluaskan pada tahun 2009 untuk merangkumi sektor francais dan koperasi. 
  •  
Fungsi KPDNKK

KPDNKK menggubal dasar, strategi dan mengkaji perkara-perkara yang berkaitan dengan pembangunan perdagangan dalam negeri dan kepenggunaan.

Bidang Tugas Kementerian:

Perdagangan Dalam Negeri
·             Menentukan dan memantau harga barang-barang perlu;
·             Melesenkan penjualan dan pengedaran barang-barang perlu;
·             Melesenkan penjualan dan pengedaran barangan petroleum dan petrokimia;
·             Menyelaraskan dasar, peraturan dan aktiviti berkaitan keselamatan industri   
        petroleum, petrokimia dan gas;
·             Melesenkan urusniaga jualan langsung;
·             Melaksanakan peraturan timbang dan sukat;
·             Menyelaras perkara mengenai perbadanan, syarikat dan perniagaan mengikut
        akta berkaitan;
·             Menggalakkan amalan tadbir urus korporat yang baik; dan
·             Mentadbir dan membangunkan sistem perlindungan harta intelek.

Kepenggunaan
·             Melaksanakan program pendidikan pengguna;
·             Memperkukuhkan program kesedaran pengguna dan perlindungan pengguna; dan
·             Menggalakkan dan membantu gerakan kepenggunaan.

VISI & MISI
Dalam mencapai status negara maju menjelang 2020, Malaysia perlu mewujudkan keadaan ekonomi domestik yang rancak serta perlunya ia disokong oleh komuniti pengguna yang perkasa. Keadaan ini dijangka dapat dilihat daripada kerjasama 3 pihak yang akan melangkaui segala sempadan

Berdasarkan ini, Visi Kementerian telah dirangka semula bagi memastikan Kementerian berada tepat diantara para pelabur, peniaga serta pengguna. Kementerian akan menjadi penggerak kepada perdagangan dalam negeri dan sebagai jagoan pengguna.


Visi Kementerian

Peneraju di dalam pembangunan perdagangan domestik, koperasi dan kepenggunaan.


Misi Kementerian
·         Menyediakan suasana perniagaan yang kondusif untuk pembangunan perdagangan dalam negeri;
·         Memacu negara ke arah mewujudkan masyarakat pengguna yang sedar akan hak mereka sebagai pengguna serta masyarakat pengguna yang perkasa
·         Membangunkan koperasi yang berdaya saing, progresif dan berdaya tahan; dan
 
·         Memupuk kreativiti dan inovasi melalui regim IPR yang efektif.

Motto Kementerian

Perdagangan Sihat Pengguna Berkat


Nilai Teras Kementerian
·         Bekerjasama
 
·         Amanah
 
·         Komited
 
·         Adil
 

Tujuh (7) Teras Strategik Kementerian

 TERAS STRATEGIK 1
Meningkatkan sumbangan sektor Perdagangan Dalam Negeri kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

 TERAS STRATEGIK 2
Menanam budaya kepenggunaan.

 TERAS STRATEGIK 3
Mewujudkan suasana perniagaan yang kondusif.

 TERAS STRATEGIK 4
Menuju ke arah liberalisasi pasaran.

 TERAS STRATEGIK 5
Mensasarkan kecemerlangan organisasi dengan menekankan pembangunan modal insan, pengurusan kewangan berhemah dan pengurusan pentadbiran yang cekap.

 TERAS STRATEGIK 6
Meningkatkan penyertaan di arena antarabangsa.

 TERAS STRATEGIK 7
Infrastruktur perundangan yang kukuh dan regim pengurusan Hak Harta Intelek yang berkesan.



AMANAH IKHTIAR MALAYSIA (AIM)

Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) ialah sebuah badan Amanah Persendirian yang ditubuhkan pada 17 September 1987 melalui Suratcara Perjanjian AIM dan didaftarkan di bawah Akta Amanah (Pemerbadanan) 1952 (pindaan 1981) (Akta 258). Penubuhan AIM adalah rentetan daripada kejayaan Projek Ikhtiar yang merupakan satu projek penyelidikan bertindak dilaksanakan oleh Pusat Penyelidikan Dasar, Universiti Sains Malaysia dari tahun 1986 hingga 1987 di Barat Laut Selangor. Penyelidikan bertindak ini yang diketuai oleh Profesor David S. Gibbons dan Profesor Sukor Kasim adalah untuk menguji Pendekatan ini menawarkan skim pembiayaan kredit mikro berpenyeliaan rapi kepada golongan miskin untuk mengusahakan sebarang kegiatan ekonomi berasaskan kemahiran yang dimiliki sebagai usaha menambahkan pendapatan keluarga. 
Objektif AIM ialah :
  • Mengurangkan kemiskinan di kalangan isi rumah miskin dan berpendapatan rendah di Malaysia dengan menyediakan pembiayaan kredit mikro untuk membiayai kegiatan-kegiatan yang boleh menambah dan meningkatkan pendapatan.
  • Melahirkan usahawan daripada kalangan miskin dan berpendapatan rendah.
  • Menyediakan kemudahan kewangan, bimbingan dan latihan berterusan kepada usahawan-usahawan dari keluarga miskin dan berpendapatan rendah.
Untuk mencapai objektif tersebut, AIM menyediakan produk-produk berikut :
  • Pembiayaan Modal
  • Simpanan Wajib
  • Tabung Kebajikan dan Kesejahteraan Sahabat
VISI ORGANISASI
Untuk Menjadi Institusi Kewangan Mikro Yang Terunggul dan Diberkati Bagi Kesejahteraan Ummah.

MISI ORGANISASI
  • Menjadi Institusi Kewangan Mikro yang mapan pada tahun 2012.
  • Menawarkan pelbagai produk dan perkhidmatan kewangan.
  • Menjadi IKON dalam operasi kewangan mikro di peringkat antarabangsa.
  • Membangunkan program yang lebih komprehensif bagi membantu, membimbing dan memperkasa golongan berpendapatan rendah terutama bangsa Malayu dan Bumiputera lain.
  • Mencapai baki kini pembiayaan sebanyak RM5 bilion pada tahun 2015.
  • Meningkatkan kualiti perkhidmatan dan mewujudkan budaya kerja cemerlang.
  • Menyediakan kemudahan kewangan dan bimbingan berterusan kepada sahabat usahawan.
  • Memperkasa modal insan, menambah kekayaan dan mengagih pendapatan tambahan kepada sahabat melalui penubuhan Koperasi Sahabat Amanah Ikhtiar Malaysia.
  • Melahirkan 30% daripada sahabat menjadi usahawan pada tahun 2015.
  • Menubuhkan Akademik Kewangan Mikro dan Keusahawanan pada tahun 2012.
  • Menyediakan Skim Perlindungan Takaful melalui pnubuhan Syarikat Insurans pada tahun 2012.
IKRAR KAKITANGAN
Kami yang diamanahkan membantu keluarga miskin berikhtiar menambah rezeki melalui pembiayaan ikhtiar yang dikeluarkan kepada mereka yang sanggup berusaha dan mempunyai projek yang sempurna tanpa mengira bangsa, agama, jantina, dan fahaman politik. Dalam tugas ini, kami bertindak secara amanah, tegas, bijaksana dan telus tanpa mementingkan keuntungan peribadi atau balasan dalam apa-apa bentuk sekalipun daripada ahli dan bakal ahli. Allah/Tuhan menjadi saksi segala yang kami lafazkan dan lakukan. 

IKRAR SAHABAT
Adalah menjadi tanggungjawab kami kepada Allah untuk berikhtiar menambah rezeki, membantu ahli kumpulan dan pusat apabila mereka di dalam kesesakan, menggunakan keuntungan pembiayaan untuk mengeluarkan keluarga daripada kemiskinan, menggalak anak-anak terus bersekolah dan membayar balik pembiayaan setiap minggu. Allah menjadi saksi segala yang kami lafaz dan lakukan.


SEJARAH
Pendekatan kredit mikro dalam membasmi kemiskinan diperkenalkan oleh Prof. Muhamad Yunus di Bangladesh pada tahun 1976 dan sejak itu telah berkembang ke seluruh dunia. Perkembangannya di Malaysia berlaku pada tahun 1986, diusahakan oleh Prof. David Gibbons dan Prof. Madya Sukor Kasim, pada waktu tersebut masih berkhidmat dengan USM. Projek awal untuk menguji kesesuaian pendekatan Bank Grameen ini yang dikenali sebagai Projek Ikhtiar yang dikendalikan oleh USM dan dibiayai oleh Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YPEIM), Pusat Pembangunan Asia Pasifik (APDC) dan Kerajaan Negeri Selangor.
Projek Ikhtiar, iaitu satu projek penyelidikan bertindak yang dijalankan oleh Pusat Penyelidikan Dasar (PPD) USM adalah satu kajian bagi menguji Pendekatan Bank Grameen (PBG) di dalam mengurangkan kemiskinan luar bandar dengan menyerahkan hak kredit mikro kepada golongan miskin. Penyaluran kredit mikro ini adalah bagi membiayai apa sahaja usaha bagi meningkatkan pendapatan serta memperkukuhkan golongan miskin ini dengan pengurusan bersama pihak AIM demi kesinambungan dan kejayaan program.


Sejarah berkembangnya AIM berkait rapat dengan penubuhan Bank Grameen. Sejarah bermulanya Bank Grameen adalah apabila Dr Muhammad Yunus, Pensyarah Ekonomi di Universiti Chittagong Bangladesh menjalankan kajian pada tahun 1976 mengenai golongan miskin yang jarang melibatkan diri dalam dunia perbankan. Daripada kajiannya mendapati golongan miskin ini tidak berupaya untuk meningkatkan taraf hidup mereka adalah kerana tidak mempunyai modal yang mencukupi. Oleh itu, Prof. Yunus mencadangkan bahawa jika golongan miskin ini diberi suntikan modal pada masa dan situasi yang betul pasti akan dapat membina sebuah pembangunan yang pesat.
Prof. Yunus dengan bantuan wang peribadinya sendiri memulakan perbankan dengan golongan miskin yang mana pada masa itu, pelajarnya sendiri telah menyenaraikan hampir 42 nama mereka yang terdiri daripada golongan miskin di Kampung Jobra terletak di pinggir kampus. Mereka yang terpilih adalah golongan miskin yang difikirkan layak untuk diberi bantuan pinjaman.
Antara objektif yang dikemukakan oleh Prof Yunus pada ketika itu bagi meminjamkan wang kepada golongan miskin ini ialah memperluaskan kemudahan perbankan kepada golongan miskin, mengelakkan golongan miskin ini dari ditindas oleh lintah darat dan memberikan pinjaman kepada golongan miskin ini berdasarkan syarat yang lebih teratur dan senang difahami. Berdasarkan disiplin bayar balik yang memuaskan memberikan satu idea kepada Yunus untuk memperluaskannya kepada satu sistem perbankan yang lebih teratur.
Dari sehari ke sehari perbankkan Prof.Yunus dengan golongan miskin makin berkembang dan Prof. Yunus mula mencari bank-bank yang berminat untuk membiayai program ini. Namun tiada mana-mana bank yang berminat pada ketika itu dan ini memaksa Prof Yunus untuk meminta kerajaan Bangladesh mengisytiharkan lesen perbankkan kepadanya. Hasil usaha gigih Prof Yunus selama ini berbaloi apabila pada 2hb Oktober 1983, wujudlah Projek Bank Grameen. Projek ini semakin berkembang dengan pesat sehingga kini wujudlah Bank Grameen dan bukan lagi Projek Bank Grameen.

Pendekatan Bank Grameen di Malaysia bermula di Barat Laut Selangor
Di Malaysia pendekatan Bank Grameen mula dilakukan melalui kajian-kajian di Barat Laut Selangor yang bermula dengan projek perintis selama dua setengah tahun, melibatkan 373 orang isi rumah termiskin yang menerima pinjaman kebajikan pertama mereka. Di akhir projek Ikhtiar sekurang-kurangnya 90 peratus bayaran balik diterima termasuk modal pinjaman dan kos pengurusan. Ini membuktikan program ini telah berjaya. Di peringkat awal pengenalan projek seramai 232 orang Sahabat lelaki dan 141 orang Sahabat wanita telah menerima pinjaman mereka. Kepelbagaian projek telah dijalankan oleh Sahabat-Sahabat antaranya kedai runcit, kedai makan, berniaga pasar tani, tanaman sayur, tanaman padi dan ternakan binatang mengikut kemahiran dan pengalaman yang ada pada mereka. 
Pada akhir Jun 1988, satu kajian telah dijalankan ke atas Sahabat-Sahabat ini untuk mengenalpasti status projek yang dijalankan. Hasil kajian menunjukkan Sahabat-Sahabat wanita ternyata lebih unggul dalam menjalankan projek mereka. Kadar peratusan bayar balik yang tinggi iaitu 95 peratus berbanding Sahabat lelaki 75 peratus sahaja. Kajian impak yang dijalankan juga menunjukkan peningkatan pendapatan lebih ketara pada Sahabat wanita iaitu tambahan sebanyak RM136 sebulan berbanding Sahabat lelaki hanya RM65 sahaja sebulan. Kejayaan besar yang ditunjukkan oleh Sahabat-Sahabat telah memberi keyakinan kepada jawatankuasa pengasas untuk meneruskan pengembangan projek Ikhtiar ke negeri-negeri yang mempunyai kadar kemiskinan yang tinggi.


Kehadiran ke Mesyuarat Pusat juga menunjukkan perbezaan yang agak ketara antara Sahabat lelaki dan Sahabat wanita. Sahabat lelaki yang hadir ke Mesyuarat Pusat di tahap 60 peratus dan Sahabat wanita melebihi 85 peratus pada setiap minggu. Kadar kehadiran yang agak rendah di kalangan Sahabat lelaki dengan alasan mencari nafkah mungkin ada logiknya. Sewajarnya Ikhtiar menetapkan kaum wanita menjadi wakil untuk menyertai Ikhtiar.

Kelebihan AIM Dalam Pendekatan Disiplin Kredit Mikro
Sehingga kini, dapat dilihat bahawa projek AIM dalam membantu golongan miskin untuk meningkatkan taraf hidup mereka adalah sangat berjaya dan sungguh memberangsangkan. Bagi melihat punca kejayaan ini kita haruslah meneliti pendekatan yang digunakan oleh AIM dan juga kelebihan-kelebihan lain yang dimiliki oleh AIM. Kejayaan AIM adalah kerana konsep yang diamalkan oleh AIM sendiri iaitu memberikan pinjaman tanpa cagaran, tanpa penjamin mahupun tindakan undang-undang dalam mendapatkan semula wang pinjaman. Sikap keterbukaan AIM dalam memberikan pinjaman ini menyebabkan AIM mudah menjangkau dan mendapatkan sahabat dalam menyertai AIM dan ini terbukti apabila sehingga pertengahan 2004, seramai 94000 telah menyertai AIM. Sebagai Badan Amanah Persendirian yang berdaftar, AIM ditadbirurus oleh Lembaga Pemegang Amanah yang mana keahliannya terdiri daripada Unit Perancang Ekonomi (UPE) dan Unit Penyelarasan dan Pelaksanaan (UPP) Jabatan Perdana Menteri, Kementerian Kewangan Malaysia, Kementerian Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah, wakil dari Kerajaan Negeri Selangor dan juga mereka yang dilantik dalam kapasiti peribadi. Ahli Lembaga Pemegang Amanah yang terdiri daripada pelbagai pihak ini memberikan jaminan yang segala urusan AIM adalah adil dan tiada penyelewengan memandangkan segala projek AIM diawasi oleh pelbagai pihak dan dengan ini memberikan keyakinan kepada orang ramai dalam menyertai AIM. Dalam menjalankan projeknya, AIM menempatkan antara tujuh hingga sembilan Pembantu Amanah di setiap cawangan dengan bidang tugas mereka mengesan dan mencari isirumah miskin. Mereka melakukan tugas ini dengan mengendalikan ujian kelayakan, menyediakan pelan peningkatan kesejahteraan hidup isirumah dan akhirnya memperkukuhkan ekonomi golongan miskin ini dengan modal Ikhtiar yang diberikan serta pengurusan bersama yang dijalankan. Mesyuarat Pusat yang diwajibkan kepada para Sahabat juga menjadi asas kepada kejayaan AIM, ini adalah kerana dengan mesyuarat mingguan ini AIM dapat menilai, memantau dan membimbing para Sahabat yang akhirnya menjamin kejayaan kepada semua sahabat. Kejayaan AIM dalam menyalurkan modal kepada golongan miskin juga adalah kerana sumbangan yang banyak yang diterima oleh AIM dan ini mengelakkan AIM dari dibelenggu masalah untuk mendapatkan dana modal pusingan. Sokongan Kerajaan Malaysia menyalurkan dana sebagai modal pembiayaan untuk dana AIM. Selain itu, kejayaan AIM juga adalah disebabkan para sahabat sendiri, terutamanya kaum wanita. Ini kerana daripada kajian yang dijalankan didapati golongan wanita miskin ini adalah lebih bertanggungjawab, meningkatkan kesejahteraan keluarga terutamanya terhadap anak-anak mereka dan pandai mengambil peluang yang ada bagi memperbaiki taraf hidup diri sendiri dan keluarga. Golongan wanita miskin ini juga didapati sanggup berkorban untuk masa depan keluarga yang lebih cerah. Dengan motivasi yang tinggi inilah telah mendorong para sahabat ini untuk berusaha dengan gigih di samping mendapat bimbingan daripada AIM dan akhirnya menjamin kejayaan AIM. Oleh itu secara keseluruhannya dapat dirumuskan bahawa kejayaan AIM dan berkembangnya projek AIM adalah kerana objektif AIM itu sendiri dan hal ini dibantu pula dengan sikap keterbukaan AIM kepada para Sahabat dalam melaksanakan programnya. Jumlah jangkauan yang luas serta sikap para sahabat yang bermotivasi untuk mengubah cara hidup mereka juga antara penyumbang kepada perkembangan AIM.